۹ فروردین ۱۴۰۲ - ۰۰:۵۶
رشد اقتصادی پایدار با روش‌های غیرتورمی

رشد اقتصادی پایدار با روش‌های غیرتورمی

کارشناس اقتصادی گفت: برای تحقق شعار سال و رشد تولید با مهار تورم باید به دنبال راهکارهایی مانند افزایش بهره‌وری نیروی کار و سرمایه باشیم و تمرکز اصلی را بر این مدل راهکارهای غیرتورمی قرار دهیم.

به گزارش بازار، میثم خسروی یک کارشناس اقتصادی گفت: درباره شیوه تحقق شعار سال یعنی رشد همراه با مهار تورم که از سوی رهبر انقلاب تعیین شده است، اظهار داشت: مهمترین بخش شعار سال ۱۴۰۲ ترکیب این دو بخش است. یعنی در کنار مهار تورم همزمان بتوانیم رشد تولید گفته شده را نیز محقق کنیم.

خسروی ادامه داد: این شعار، عملا ابزارهایی که برای تحریک تولید باید استفاده شود را اولا تعریف کرده و ثانیا محدود می‌کند. یعنی به عبارت روشن تر، مسیری که حضرت آقا برای رشد تولید مد نظرشان است، مسیرهای غیرتورمی است.

این کارشناس اقتصادی با اشاره به روش‌های غیرتورمی رشد تولید، تاکید کرد: عمدتا این روش‌ها باید غیر از روش‌های متکی به خلق پول بانکی باشد. یعنی نه این که از خلق پول بانکی برای رشد تولید استفاده نشود، ولی تحریک تولید عمدتا با پرداخت تسهیلات را نمی‌توان در راهکارهای غیرتورمی طبقه بندی کرد.

خسروی با بیان برخی راهکارهای غیرتورمی رشد تولید، افزود: باید برای رشد تولید به دنبال راهکارهایی مانند افزایش بهره‌وری نیروی کار و سرمایه باشیم و تمرکز اصلی را بر این مدل راهکارهای غیرتورمی قرار دهیم.

این کارشناس اقتصادی در پاسخ به این سوال که راهکارهای غیرتورمی رشد تولید چگونه باید محقق شوند، تصریح کرد: کلا هر راهکاری که عرضه را تحریک کند، می‌تواند مناسب باشد. چون راهکارهایی که مبتنی بر خلق پول هستند، عمدتا بر روی تقاضا متمرکز هستند.

وی با اشاره به سیاست‌های مالیاتی دولت ادامه داد: باید مدلی از حمایت از تولیدکننده صورت بگیرد که هزینه‌های مستقیم تولیدش را کاهش دهد، می‌تواند در زمینه حمایت از تولید مفید باشد. اگر مالیات از تولیدکننده گرفته می‌شود یا حق بیمه بیمه تامین اجتماعی از وی گرفته می‌شود، یا مالیات‌های دیگری که مخل تولید است را باید تسهیل کنیم تا رشد اقتصادی بهبود یابد. یا اگر روی حقوق مالکیت بتوانیم کارهایی انجام دهیم که تولیدکننده به دعاوی خود سریع‌تر رسیدگی کند، این‌ها مواردی است که سمت عرضه اقتصاد را تحریک می‌کند.

خسروی تاکید کرد: باید حتما رشد تولید بدون ابعاد تورمی باشد. باید به دنبال این موضوع باشیم که رشد اقتصادی ایجاد کنیم، بدون این که تورم را افزایش دهیم، ولی تحریک رشد اقتصادی به این صورت نیست که آثار تورمی نداشته باشد. مثلا اگر تصویب کنید که مقدار مشخصی تسهیلات به بخش تولید پرداخت شود بدون ابعاد تورمی نخواهد بود. درست است که رشد اقتصادی را بهبود می‌بخشد، ولی تورم هم دارد.

این کارشناس اقتصادی افزود: باید به دنبال مجموعه‌ای از راهکارهایی باشیم که علاوه بر رشد تولید تاثیر کمی بر تورم داشته باشد. شعار سال یک ترکیبی است که هر جزء آن مهم است، ولی هر دو موضوع به عنوان یک ترکیب برای سیاست گذار بسیار مهم‌تر است.

کد خبر: ۲۱۳٬۴۲۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha