۱۲ فروردین ۱۴۰۲ - ۰۹:۲۲
۱۵درصد جایگاه ها در آستانه تعطیلی| درآمد دکه روزنامه فروشی بیشتر از جایگاه سی ان جی است
رئیس انجمن صنفی سی ان جی در گفتگو با بازار:

۱۵درصد جایگاه ها در آستانه تعطیلی| درآمد دکه روزنامه فروشی بیشتر از جایگاه سی ان جی است

رئیس هیئت مدیره انجمن صنفی سی ان جی از درخواست افزایش ۲ برابری جایگاه ها خبر داد و گفت: ۱۵ درصد جایگاه ها که فروششان کمتر از ۵ هزار مترمکعب در روز است، در آستانه ورشکستگی و تعطیلی هستند.

بازار؛ گروه آب و انرژی: ایران خیلی زود به یکی از واردکنندگان بنزین تبدیل می شود. بر اساس آمارهای اعلامی مصرف بنزین در ایم نوروز رکورد ۱۴۴ میلیون لیتر در روز را هم شکسته و احتمال افزایش دوباره آن هم در روزهای پایانی تعطیلات همچنان وجود دارد. با این وجود عزمی برای استفاده از ظرفیت سی ان جی در کشور وجود ندارد. به گفته اردشیر دادرس، رئیس هیئت مدیره انجمن صنفی سی ان جی در حال حاضر نیمی از ظرفیت جایگاه های سی ان جی بلا استفاده باقی مانده است.

او در گفتگو با بازار به بخشی از مشکلات این صنعت اشاره کرده و می گوید: حدود ۱۵ درصد جایگاه های که در شهرهای دور افتاده و نقاط صعب العبور قرار دارند، فروشی کمتر از ۵ هزار مترمکعب در روز داشته و در آستانه تعطیلی و ورشکستگی قرار دارند. این در حالی است که فعالیت این جایگاه ها از نظر استراتژیک برای کشور اهمیت بالایی دارد. او همچنین در بخشی از گفتگوی خود گفت که درخواست ما از وزارت اقتصاد افزایش ۲ برابری کارمزد جایگاه داران سی ان جی است. متن کامل گفتگوی بازار با اردشیر دادرس رئیس هیئت مدیره انجمن صنفی سی ان جی را در ادامه می خوانید:

عدم کارشناسی دقیق در تعرفه‌های کارمزد و حق العمل کاری سی. ان. جی در سال‌های گذشته باعث شده که بحران زیان دهی برای جایگاه دارها انباشته شود. ما امروز خواهان افزایش ۲ برابری کارمزد جایگاه داران از وزارت اقتصاد هستیم

*وضعیت مصرف سی ان جی در ایام نوروز چطور بود؟ آیا همانند بنزین در این بخش هم شاهد افزایش مصرف بودیم؟

مصرف سی ان جی تغییری نسبت به گذشته نکرده و حدود ۲۳ الی ۲۴ میلیون مترمکعب در روز گزارش شده حال آنکه ظرفیت کشور بیش از ۴۰ میلیون متر مکعب در روز است. چرا که یکی از مهم ترین مصرف کنندگان این سوخت تاکسی ها و خودروهای عمومی هستند که در این ایام تردد کمتری دارند. از طرفی بیشتر مردم ترجیح می دهند که در این ایام از بنزین در خودروهای خود استفاده کنند. متاسفانه با وجود شرایط بحرانی که در مصرف بنزین وجود دارد، ظرفیت سازی مناسبی برای افزای سهم سی ان جی در سبد سوخت مصرفی خودروها ایجاد نشده است. به طوری که جایگاه‌های سی. ان. جی اکنون با ۵۰ درصد ظرفیت کار می‌کنند. باید تاکید کنم که در حال حاضر تمامی جایگاه‌های سی ان جی بدون مشکل در حال فعالیت هستند و در ایام نوروز مشکلی نداشته‌اند.

* آیا قرار است که در نرخ کارمزد جایگاه داران در سال ۱۴۰۲ تغییری ایجاد شود؟

عدم کارشناسی دقیق در تعرفه‌های کارمزد و حق العمل کاری سی. ان. جی در سال‌های گذشته باعث شده که بحران زیان دهی برای جایگاه دارها انباشته شود. ما امروز خواهان افزایش ۲ برابری کارمزد جایگاه داران از وزارت اقتصاد هستیم. چرا که ادامه فعالیت با کامزدهای فعلی برای بسیاری از جایگاه داران غیر ممکن است.

هم اکنون نیمی از جایگاه های سوخت بیش از ۱۰ سال عمر داشته و نیازمند نوسازی هستند

*جایگاه های سی ان جی باید ۴ کارمزد برای فعالیت های خود دریافت کنند. به نظر شما کدام یک از این کارمزدها نیازمند افزایش قیمت است؟

در حال حاضر مقدار کارمزدی که جایگاه داران تحت عنوان ضوابط فنی و ایمنی دریافت می کنند ۲۰ تومان به ازای هر مترمکعب سوخت گیری است. این در حالی است که بر اساس مصوبه شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی این نرخ از سال ۹۸ باید به ۳۵ تومان افزایش می یافت. اما حالا با وجود گذشته ۴ سال حتی نرخ مصوب هم اجرایی نمی شود و همین مساله خسارت سنگینی را به جایگاه ها وارد کرده است. درخواست ما این است که کارمزد ایمنی به ۱۰۰ تومان افزایش پیدا کند.

از دیگر کارمزدهایی که ما خواهان تغییر آن هستیم، کارمزد نوسازی و بازسازی جایگاه هاست. هم اکنون نیمی از جایگاه های سوخت بیش از ۱۰ سال عمر داشته و نیازمند نوسازی هستند.

از طرفی جایگاه ها به ۳ مدل تقسیم بندی می شوند. جایگاه هایی که بیش از ۱۰ هزار مترمکعب در روز سی ان جی عرضه می کنند. جایگاه های با ۵ الی ۱۰ هزار مترمکعب عرضه و جایگاه هایی که فروششان کمتر از ۵ هزار مترمکعب است. در حال حاضر جایگاه هایی که کمتر از ۵ هزار مترمکعب سوخت در روز می فروشند کمترین کارمزد را دریافت می کنند. این در حالی است که عمده این جایگاه ها در شهرهای دور افتاده و نقاط صعب العبور و کم تردد قرار داشته و وجود آنها اهمیت بسیاری داشته و به نوعی استراتژیک محسوب می شود. ضمن اینکه هزینه های جایگاه ها در بسیاری موارد ارتباط چندانی به فروش آنها نداشته و تقریبا با هم یکی هستند. به همین دلیل خواسته ما از شورای اقتصاد این است که نرخ کارمزد این جایگاه ها هم همانند جایگاه هایی که بین ۵ تا ۱۰ هزار مترمکعب سی ان جی در روز عرضه می کنند، محسابه شود. در غیر این صورت احتمال تعطیلی بسیاری از آنها وجود دارد.

*چه تعداد از جایگاه های سی ان جی فروشی کمتر از ۵ هزار مترمکعب و چه تعداد فروششان بیش از ۱۰ هزار مترمکعب در روز است؟

در حال حاضر حدود ۲۶۰۰ جایگاه سی ان جی در کشور وجود دارد که ۱۵ درصد آنها فروشی کمتر از ۵ هزار مترمکعب است. فعالیت این جایگاه ها به هیچ وجه توجیه اقتصادی ندارد. در حدود ۲۵ درصد جایگاه ها هم عرضه سی ان جی بیش از ۱۰ هزار مترمکعب در روز است.

سود دهی جایگاه های پر فروش ما چیزی حدود ۷ تا ۸ درصد رقم سرمایه گذاری است. متاسفانه این روزها درآمد یک دکه روزنامه فروش بیشتر از یک جایگاه سی ان جی است

سود دهی جایگاه های سی انی جی چقدر است؟

سود دهی جایگاه های پر فروش ما چیزی حدود ۷ تا ۸ درصد رقم سرمایه گذاری است. این در حالی است که حتی نرخ سود بانکی در کمترین حالت ۱۸ درصد تعیین شده است. جالب است که بدانید درآمد پر درآمدترین جایگاه های سی ان جی که معمولا در بهترین نقاط شهرها قرار دارند بین ۱۰۰ الی ۱۵۰ میلیون تومان در ماه است. این میزان درآمد گاهی اوقات در زمان اورهال هزینه جایگاه و نوسازی و تعمیر و نگه داری می شود. این روزها درآمد یک دکه روزنامه فروش بیشتر از یک جایگاه سی ان جی است.

*قطعی های گاز در سال گذشته چه میزان خسارت به جایگاه های سی ان جی وارد کرد؟

بر اساس برآوردهای صورت گرفته میزان خسارت در سال ۱۴۰۱ نسبت به سال ۱۴۰۰ کمتر بود. چرا که امسال شرکت گاز پذیرفت که سی ان جی یک سوخت استراتژیک بوده و نبوده همانند صنایع با جایگاه های عرضه این سوخت برخورد شود. همین مساله باعث شده که مقدار قطعی های گاز و تعطیلی های جایگاه های سی ان جی تقریبا ۵ روز باشد. البته در استان های شمالی به ویژه خراسان تعطیلی ها به ۱۰ روز هم رسید. این در حالی است که در سال ۱۴۰۰ به طور متوسط ۲۰ روز قطعی گاز را در جایگاه های سی ان جی داشتیم.

کد خبر: ۲۱۳٬۲۰۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha