۸ خرداد ۱۳۹۹ - ۰۸:۲۹
افت شدید قیمت سیب‌زمینی؛ فصل برداشت با انباشت مشکلات
بازار از گلستان گزارش می دهد

افت شدید قیمت سیب‌زمینی؛ فصل برداشت با انباشت مشکلات

گرگان- افزایش تولید و افت شدید قیمت سیب‌زمینی و ماندن محصول روی دست کشاورزان از چالش‌های همیشگی سیب‌زمینی‌کاران گلستانی است که به‌زعم کشت‌کاران به سریال تکراری مبدل شده است.

زهرا بهرامی؛ بازار: فقط چند روز از فصل برداشت سیب‌زمینی در گلستان گذشته است و هنوز به پیک برداشت نرسیده‌ایم که قیمت این محصول به حدود هر کیلوگرم ۶۰۰ تومان رسیده است.

افت شدید قیمت از یکسو، تولید و عرضه بیش از نیاز بازار از سوی دیگر و فراهم نبودن زیرساخت‌های لازم برای صادرات این محصول همه دست‌به‌دست هم داده تا قیمت سیب‌زمینی گلستانی باقیمتی پایین در بازار عرضه شود.

کشاورزان هزینه تمام شده تولید را حدود هزار و ۵۰۰ تومان اعلام می‌کنند و خرید تضمینی دولت را «نوش‌دارو بعد مرگ سهراب» می‌دانند.

یک کشاورز گلستانی در گفتگو با خبرنگار بازار اظهار کرد: قیمت هر کیلوگرم سیب‌زمینی گلستان از هزار و ۵۰۰ تومان در هفته گذشته به ۶۰۰ تومان رسیده است و بیش از این قیمت در میدان بار خریدار ندارد.

هادی جرجانی با اشاره به اینکه هزینه تولید هر کیلوگرم سیب‌زمینی حداقل بین هزار ۴۰۰ تا هزار و ۵۰۰ تومان است، افزود: قیمت حمل محصول به سایر استان‌ها و به ویژه  تهران در روزهای اخیر افزایش چشمگیری داشته و از دو میلیون و ۷۰۰ هزار تومان به چهار میلیون و ۵۰۰ هزار تومان رسیده است.

حجم بالای تولید و افت شدید قیمت ‌سیب‌زمینی سریال تکراری هر ساله است و متأسفانه جهاد کشاورزی برنامه‌ای برای اصلاح وضع موجود ندارد

وی با اشاره به اینکه افت شدید قیمت ناشی از عدم تعادل در عرضه و تقاضاست، ادامه داد: خرید تضمینی دولت هم نوشداروی پس از مرگ سهراب است و تا قیمت سیب‌زمینی به حداقل ممکن (پائین‌تر از ۶۰۰ تومان) نرسد، آغاز نمی‌شود.

کشت قراردادی بلای جان شد
این کشاورز گلستانی به نبود الگوی کشت در استان و سیاست‌های غلط جهادکشاورزی انتقاد کرد و گفت: حجم بالای تولید و افت شدید قیمت ‌سیب‌زمینی سریال تکراری هرساله است و متأسفانه جهادکشاورزی برنامه‌ای برای اصلاح وضع موجود ندارد.

وی اضافه کرد: سال گذشته جهادکشاورزی گلستان از کشت قراردادی سیب‌زمینی برای نخستین‌بار در استان خبر داد و کارخانه‌داران برای کشت در سطح ۱۰۰ هکتار قرارداد منعقد کردند اما این موضوع سطح کشت در گرگان را ۷۰۰ هکتار افزایش داد.

جرجانی با این توضیح که هنوز یک کیلو از سیب‌زمینی گلستان توسط کارخانه‌داران خریداری نشده است، تصریح کرد: هم دولت و هم کارخانه‌داران منتظر هستند قیمت سیب‌زمینی در بازار به حداقل برسد.

وی با تأکید بر اینکه اگر موانع صادرات سیب‌زمینی از استان رفع نشود ضرر هنگفتی متوجه سیب‌زمینی‌کاران گلستانی می‌شود، خاطرنشان کرد: قطعاً در روزهای آینده وضعیت برای کشاورزان از این هم وخیم‌تر می‌شود چرا که هنوز کمتر از ۳۰ درصد محصول کشت شده در استان جمع‌آوری شده و به پیک برداشت نرسیده‌ایم.

افت قیمت طولانی باشد، خرید تضمینی انجام می‌شود
معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهادکشاورزی در این خصوص به خبرنگار بازار اظهار کرد: در سال زاعی جاری شش هزار و ۵۰۰ هکتار سیب‌زمینی در گلستان کشت شده و پیش‌بینی می‌کنیم ۱۵۰ هزار تن محصول برداشت شود.

محمدرضا عباسی افزود: در حال حاضر سیب‌زمینی گلستان حدود هزار و ۵۰۰ تومان قیمت دارد و مبلغ خرید تضمینی هر کیلوگرم ۶۰۰ تومان اعلام شده است.

وی ادامه داد: به دلیل چند روز تعطیلی، برداشت افزایش یافته و شاهد افزایش عرضه محصول در بازار هستیم.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهادکشاورزی وضعیت موجود و کاهش قیمت را یک موج موقت دانست و بیان کرد: اگر روند کاهشی قیمت ادامه یابد و بیش از ۱۰ روز طولانی شود و قیمت به پائین‌تر از حد خرید تضمینی برسد، خرید را آغاز می‌کنیم.

کرونا باعث بهم خوردن تعادل بازار شد

رئیس انجمن سیب‌زمینی‌کاران استان گلستان اما کرونا را عامل بهم خوردن تعادل بازار سیب‌زمینی گلستان می‌داند و در گفتگو با خبرنگار بازار می‌گوید: قیمت سیب‌زمینی در ابتدای فصل برداشت حدود دو هزار و ۵۰۰ تومان بود و پیش‌بینی ما این بود قیمت محصول به کمتر از هزار و ۴۰۰ تا هزار و ۷۰۰ تومان نرسد.

رمضان مقصودلو  افزود: شیوع کرونا و کاهش واردات و صادرات تعادل بازار را بهم‌ زد؛ همچنین سرمای فروردین ماه برداشت محصول در جیرفت را به تأخیر انداخت؛ هرسال نیمه اردیبهشت برداشت سیب‌زمینی جنوب به پایان می‌رسید؛ امسال برداشت سیب‌زمینی در گلستان با جیرفت همزمان شده و در پیک برداشت محصول کشور قرار داریم.

اگر روند کاهشی قیمت ادامه یابد و بیش از ۱۰ روز طولانی شود و قیمت به پائین‌تر از حد خرید تضمینی برسد، خرید را آغاز می‌کنیم

وی ادامه داد: هرچند جهادکشاورزی میزان کشت محصول را شش هزار و ۵۰۰ هکتار اعلام کرده اما بر اساس برآورد آماری از سیب‌زمینی‌کاران سطح سبز استان حدود پنج هزار هکتار است.

۲۰ درصد سیب زمینی گلستان برداشت شد
رئیس انجمن سیب‌زمینی‌کاران استان گلستان با اشاره به اینکه تاکنون حدود ۲۰ درصد از محصول مزارع گلستان برداشت شده است، گفت: پیش‌بینی‌ می‌کنیم امسال حدود ۱۲۰ هزار تن سیب زمینی در استان تولید شود.

مقصودلو با بیان اینکه هم‌اکنون صادرات از مرزهای زمینی و ریلی گلستان متوقف است، اضافه کرد: سال گذشته حدود ۱۲ هزار تن سیب‌زمینی از گلستان صادر شد اما امسال فقط یک محموله ۱۰۰ تنی از طریق دریا صادر شده است و امیدواریم با بازگشایی مرز در روزهای آینده و از سرگیری صادرات مشکلات به حداقل برسد.

وی به دلیل خریداری نکردن کارخانجات هم اشاره و بیان کرد: کارخانجات آمادگی لازم برای خرید محصول کشاورزان را دارند و رایزنی‌ها در این زمینه انجام شده اما به دلیل بارندگی‌های طولانی مدت در فصل بهار، قند سیب‌زمینی گلستان هنوز احیاء نشده و به درد صنایع نمی‌خورد.

حجم بالای تولید و افت شدید قیمت این روزها در حالی بلای جان سیب‌زمینی‌کاران گلستانی شده که مختار مهاجر، رئیس سازمان جهادکشاورزی گلستان در آذرماه سال گذشته وعده داده بود با آغاز کشت قراردادی سیب‌زمینی در استان برای نخستین بار، کشاورزان نگران نوسان قیمت زمان برداشت نباشند؛ حالا که خبری از تحقق این وعده و خرید کارخانجات نیست سیب‌زمینی‌کاران به رفع موانع صادراتی چشم امید دوخته‌اند.

کد خبر: ۲۱٬۳۱۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha