۷ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۴:۰۹
وجود ۵۰ سردخانه در البرز/ زیرساخت های صادرات محصولات کشاورزی تقویت می شود
مدیرکل اقتصادی استانداری البرز گفت:

وجود ۵۰ سردخانه در البرز/ زیرساخت های صادرات محصولات کشاورزی تقویت می شود

کرج - مدیرکل اقتصادی استانداری البرز گفت: استان البرز به عنوان یکی از تولید و تامین کنندگان میوه شب عید و همچنین قطب صادرات محصولات کشاورزی استان های همجوار، ۵۰ سردخانه دولتی و خصوصی دارد.

پرویز زرگر در گفتگو با خبرنگار بازار با بیان اینکه دو سردخانه استان دولتی و مابقی واحدهای خصوصی هستند، گفت: یکی از واحدهای دولتی که متعلق به بنیاد مستضعفان است با ۲۵ هزار تن ظرفیت در مهرشهر کرج قرار دارد و سردخانه بعثت، وابسته به شرکت غله و بازرگانی نیز در فردیس قرار دارد.

زرگر با اشاره به اینکه واحد سردخانه بعثت فردیس قبل از این متعلق به بوشهر بود، افزود: این سردخانه اخیرا به شرکت غله و بازرگانی البرز واگذار شده است و با توجه به اینکه مدتی استفاده نمی شد، اقدامات لازم انجام می شود تا این سردخانه نیز به زودی وارد مدار بهره برداری شود.

وی در خصوص سردخانه های خصوصی اظهار کرد: ۱۳ واحد سردخانه خصوصی با ظرفیت ۸۳ هزار تن و بالای صفر درجه و ۳۵ واحد هم با ظرفیت ۱۰۰ هزار تن زیر صفر درجه در استان فعال هستند.

مدیرکل اقتصادی البرز با اشاره به اینکه فعالیت این واحدهای سردخانه ای یکی از نقاط قوت استان محسوب می شود گفت: البرز هر ساله یکی از تولید و تامین کنندگان میوه شب عید است و برخی از تولیدکنندگان استان های دیگر نیز به دلیل اینکه البرزی هستند محصولات خود را در سردخانه های استان نگهداری می کنند. این موضوع اهمیت وجود سردخانه و مناسب بودن شرایط آنها را دو چندان می کند.

زرگر با بیان اینکه سردخانه های استان وضعیت مطلوبی دارند، گفت: یکی از نقاط قوت استان این است که به عنوان قطب صادرات محصولات کشاورزی استان های همجوار به کشورهای دیگر است و محصولات آنها در البرز نگهداری و از همین استان به کشورهای همسایه صادر می شود.

وی افزود: در تلاشیم با برنامه ریزی های دقیق، این بخش را توسعه و ظرفیت ها را افزایش دهیم تا این قطب صادرات کشاورزی در استان ما حفظ شود.

مدیرکل اقتصادی استانداری در پاسخ به این پرسش که چه موانع یا مشکلاتی سد راه سردخانه داران است گفت: در همه بخش ها و کارها یک سری موانع وجود دارد سردخانه ها هم بدون مشکل نیستند و در این راستا اگر کسی مشکل داشته باشد به صورت موردی در کارگروه تسهیل مطرح و بررسی می شود و برای رفع مشکل اقدام می کنیم.

زرگر در پاسخ به این موضوع که آیا برنامه های حمایتی برای افرادی که قصد راه اندازی سردخانه جدید در استان دارند انجام می شود یا خیر، گفت: سردخانه از جمله واحدهایی است که باید بر مبنای میزان تولیدات کشاورزی ایجاد شود و در این راستا باید توسط جهاد کشاورزی ارزیابی مناسب انجام شود تا بر مبنای تولیدات و ضرورت برای احداث واحدهای سردخانه ای جدید مجوز صادر شود. چنانچه این ضرورت مشخص شود اقدامات حمایتی نیز انجام می شود.

مدیرکل اقتصادی استانداری البرز با بیان اینکه برخی محصولات فصلی هستند افزود: چنانچه زیرساخت های لازم فراهم نباشد محصولات کشاورزی را نمی توان برای دراز مدت نگهداری و یا مشمول ارزش افزوده کرد و علاوه بر آن نمی توان در فصول دیگر از آنها استفاده کرد در نتیجه یا باید آنها را وارد کرد و یا از استفاده آنها محروم شد.

زرگر تاکید کرد: یکی از زیرساخت های مهم برای توسعه بخش کشاورزی ایجاد سردخانه بالای صفر و زیر صفر درجه برای نگهداری تولیدات و محصولات کشاورزی است تا برای تامین نیازهای مردم در فصول مختلف با مشکل مواجه نشویم.

کد خبر: ۲۱٬۳۰۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha