۵ فروردین ۱۴۰۲ - ۱۳:۰۸
محرومیت‌زدایی از مناطق کمتر برخوردار با تعریف ۱۳ هزار پروژه بازآفرینی شهری
مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران مطرح کرد

محرومیت‌زدایی از مناطق کمتر برخوردار با تعریف ۱۳ هزار پروژه بازآفرینی شهری

آیینی، معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: سرانه‌های خدمات زیربنایی و روبنایی‌ در محدوده‌های سکونتگاه‌های غیررسمی و بافت‌های فرسوده پایین‌تر از حد متوسط نقاط توسعه یافته همان شهر هستند.

به گزارش بازار به نقل از وزارت راه و شهرسازی، محمد آئینی معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران در گفتگو با برنامه روی خط اقتصاد شبکه رادیویی اقتصاد با اشاره به اینکه شرکت بازآفرینی شهری ایران به عنوان دبیرخانه ستاد ملی بازآفرینی شهری پایدار و همچنین عضو ستادهای بازآفرینی شهری پایدار استان‌ها و شهرستان‌ها کوشیده است در یک اقدام مشترک با سایر دستگاه‌های ذیربط، سرانه‌های خدمات محلات ناکارآمد را به سطح متوسط سرانه‌های همان شهر برساند، گفت: شرکت بازآفرینی شهری ایران طی سالیان گذشته ضمن شناسایی محلات هدف بازآفرینی شهری حدود ۱۲۴۵ پروژه را در سطح محلات هدف بازآفرینی شهری در دست اقدام دارد.

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه در حدود ۵۸۵ پروژه بازآفرینی شهری طی سال۱۴۰۱ با پیمانکاران، تسویه مطالباتی شده است، افزود: هم‌اینک ۲۵۵ پروژه تکمیل شده که از این میزان ۱۱۷ پروژه به بهره‌برداری رسیده و یا آماده بهره‌برداری است.

مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران با اشاره به اینکه سرانه‌های خدمات زیربنایی و روبنایی‌ اعم از فرهنگی، آموزشی، انتظامی، بهداشت و درمان، ورزشی در محدوده‌های سکونتگاه‌های غیررسمی و بافت‌های فرسوده پایین‌تر از حد متوسط نقاط توسعه یافته همان شهر هستند، نوساری مسکن را از اولویت‌های اصلی بازآفرینی شهری برشمرد.

آئینی با بیان اینکه در بعضی از محلات کم‌برخوردار درمانگاه و یا مدرسه وجود ندارد، گفت: در ساخت واحدهای مسکونی بصورت رسمی و یا بر اساس مصوبات طرح‌های تفضیلی نظیر ساخت شهرهای جدید، شهرک‌های جدید، سرانه‌های خدمات زیربنایی و روبنایی توسط مهندسان مشاور پیش‌بینی شده است که این شرایط در سکونتگاه‌های غیررسمی و یاحاشیه‌نشینی بدین شکل نیست.

دبیر ستاد ملی بازآفرینی شهری پایدار با اشاره به اینکه بیش از ۱۱۵۳ محله غیررسمی در کشور شناسایی شده است، اظهارکرد: در سند ملی بازآفرینی شهری پایدار تاکید شده است که چنانچه ادامه زیست انسانی در محلات حاشیه‌نشین و یا سکونتگاه‌های غیررسمی ممکن باشد و ساکنان در زیر دکل‌برق فشارقوی یا مناطق رانشی و شیب تند و غیره زندگی نکنند، ساماندهی این محلات در دستور کار قرار بگیرد و سرانه‌خدمات زیربنایی و روبنایی این مناطق باید به متوسط سرانه‌های بخش‌های توسعه یافته همان شهر برسد. به عنوان نمونه، سرانه آموزشی در شهر تهران، در بخش‌های توسعه یافته اگر ۵ متر و این رقم در محلات حاشیه‌نشینی ۲ متر باشد، باید این فاصله ترمیم شود.

معاون وزیر راه و شهرسازی با تقدیر از فعالیت‌های ستادهای بازآفرینی شهری پایدار استان‌ها و شهرستان‌ها در حوزه ساخت خدمات زیربنایی و رو بنایی در محلات هدف بازآفرینی شهری گفت: براساس تکلیف برنامه ملی بازآفرینی شهری، بازآفرینی در حدود ۱۳۷۰ محله هدف مصوب پیش‌بینی شده است. با وجود اینکه طی سالیان گذشته در حدود۴۸۰۰ پروژه در محلات هدف تعریف و اجرا شده است اما معتقدیم هنوز فاصله زیاد داریم تا به وضعیت مطلوب در محلات هدف بازآفرینی شهری دست پیدا کنیم.

آئینی با بیان اینکه نیاز است تا حدود ۱۳ هزار پروژه بازآفرینی برای محرومیت‌زدایی کامل از محلات کمتر برخوردار تعریف شود، گفت: در حال حاضر نگاه سیاستگذاری در وزارت راه و شهرسازی استفاده از ظرفیت درونی شهرها برای توسعه شهرها است و بر همین اساس در طرح ساخت سالانه یک میلیون واحد مسکونی در قالب نهضت ملی مسکن، سهم ۲۰۰ هزار واحدی در بافت‌های فرسوده شهری در نظر گرفته شده است.

معاون وزیر راه و شهرسازی در ادامه به دیدار رهبر انقلاب با مهندسان و تاکید ایشان به نوسازی بافت فرسوده و فرصت مناسب برای تامین مسکن موردنیاز جامعه اشاره کرد و افزود: اجرایی کردن منویات رهبر انقلاب در دستور کار شرکت بازآفرینی شهری قرار دارد.

وی بر نقش سیستم بانکی در ارایه تسهیلات برای نوسازی بافت فرسوده و بازآفرینی شهری تاکید کرد و افزود: هم‌اینک هم‌افزایی مناسبی در حوزه بازآفرینی شهری توسط دستگاه‌ها و نهادهای ذیربط بوجود آمده است و آنچه که می‌تواند فضای بازآفرینی شهری را توسعه بدهند، حلقه‌های میانی هستند.

دبیر ستاد ملی بازآفرینی شهری پایدار با بیان اینکه حلقه‌های میانی یا گروه‌های جهادی متخصص، وظیفه ترویج و آموزش ساکنان محلات هدف شهری را بر عهده دارند، گفت: عمده مالکان واحدهای فرسوده از توان مالی مناسب برای نوسازی واحدهای فرسوده خود برخوردار نیستند و حلقه میانی یا همان حلقه‌های جهادی متخصص وظیفه دارند تا بستر مشارکت آنان را با سازندگان و توسعه‌گران فراهم کنند.

معاون وزیر راه ‌و شهرسازی با اشاره به اینکه حدود ۵۴۰۰ محله هدف بازآفرینی شهری شناسایی شده است، گفت: حلقه‌های میانی متخصص با تسهیل‌گری بین دولت، شهرداری‌ها، سازمان نظام مهندسی، سازندگان‌ و ساکنان در محلات هدف بازآفرینی شهری می‌توانند نقش‌آفرینی کنند.

کد خبر: ۲۱۳٬۰۶۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha