۶ فروردین ۱۴۰۲ - ۰۸:۱۴
نبرد مسکو و آنکارا؛ از قفقاز تا سوریه| کریدور شمال-جنوب خط قرمز تهران
بازار گزارش می‌دهد؛

نبرد مسکو و آنکارا؛ از قفقاز تا سوریه| کریدور شمال-جنوب خط قرمز تهران

ایران معتقد است تغییر در مرز با ارمنستان، می‌تواند تهدیدی بر منافع ژئوپلیتیکی خود باشد، که شامل کریدور حمل‌ونقل بین‌المللی شمال-جنوب (INSTC) بین مسکو-تهران-دهلی نو می‌شود.

بازار؛ گروه بین‌الملل: علیرغم روابط دیپلماتیک قوی، ترکیه در دو منطقه اصلی درگیری آسیایی، سوریه و ناگورنو-قره باغ، در رقابت مستقیم با روسیه و ایران است و سرنوشت شام و قفقاز جنوبی را در هر راه‌حلی به هم گره می‌زند. در حالی که آنکارا به دنبال ایجاد اقتدار خود بر شمال سوریه و پیشبرد هژمونی ترک در کشورهای کلیدی قفقاز مانند آذربایجان برای استفاده از مزیت ژئوپلیتیکی است، اهداف مسکو و تهران در این دو صحنه کاهش نفوذ ایالات متحده و وابستگی متقابل اقتصادی طولانی مدت بین کشورهای منطقه است.

با وجود این اختلافات، جلسات متعددی بین مقامات ارشد سوری و ترکیه برگزار شد و روسیه میزبان گفتگوهای مستقیم وزرای دفاع مربوطه و روسای آژانس‌های اطلاعاتی بود. همچنین تمایل اردوغان برای جلب رضایت رای دهندگان پیش از انتخابات و زمین‌لرزه ویرانگری که شهرهای مرزی ترکیه و سوریه را لرزاند، در تسهیل نزدیکی اخیر بین آنکارا و دمشق نقش داشته است.

با این حال، به دلیل وضعیت ادلب، پایگاه شبه نظامیان در شمال سوریه که در حال حاضر تحت کنترل ترکیه و حامیانش بوده، بعید است که به این زودی‌ها عادی سازی کامل دیپلماتیک صورت گیرد. به نظر می‌رسد روسیه در حال حاضر طرفدار حفظ وضعیت موجود در ادلب تا پیشبرد مذاکرات نزدیک است.

شباهت سوریه و قفقاز

حل بحران سوریه به نتیجه تحولات منطقه‌ای، اختلافات بین‌المللی و مبارزات دیپلماتیک مستمر بین آنکارا و مسکو بستگی دارد چون آنها به دنبال تحکیم یا گسترش نفوذ خود در مناطق مختلف از جمله سوریه و قفقاز جنوبی هستند. این دو درگیری، به ویژه مناقشه قره باغ کوهستانی بین ارمنستان و آذربایجان، شباهت‌هایی با یکدیگر دارند. هر دو منطقه دارای تنوع قومی و مذهبی قابل توجهی هستند، به شدت تحت تأثیر قدرت‌های منطقه‌ای روسیه، ایران و ترکیه بوده و در چشم‌انداز استراتژیک ابرقدرت‌های جهانی مانند چین و ایالات متحده قرار دارند. در نتیجه، این دو درگیری بین المللی شده‌اند و بازیگران محلی قادر به دستیابی به راه حلی بدون تضمین خارجی نیستند.

قفقاز جنوبی از سه کشور گرجستان، ارمنستان و آذربایجان تشکیل شده است که هر کدام جهت گیری سیاست خارجی متفاوتی دارند. گرجستان متعهد به شراکت با نهادهای یورو-آتلانتیک و اروپایی است، در حالی که ارمنستان یکی از اعضای ائتلاف نظامی سازمان پیمان امنیت جمعی (CSTO) به رهبری روسیه است. همچنین، آذربایجان و ترکیه متحدان نظامی هستند که جهان‌بینی مشابهی دارند، تا جایی که تصمیم آنکارا برای حمایت از یکی از طرف‌های درگیر در اوکراین احتمالاً باکو را به اتخاذ موضعی مشابه ترغیب کند.

علاوه بر این، بی‌ثباتی در قفقاز جنوبی - یک جغرافیای استراتژیک برای مسیرهای تجاری آینده که هژمون‌های جدید آسیا را قدرتمند می‌کند - می‌تواند چالش‌هایی ایجاد کند که بر روابط تجاری و اقتصادی بین کشورهای منطقه و همسایگانشان تأثیر بگذارد. تحولات اخیر نشان می‌دهد که مسکو معتقد است استقرار نیروهای فعلی خود در قره باغ کوهستانی برای تامین منافع بلندمدت روسیه در باکو کافی است. با این حال، این موضع دائماً توسط آذربایجان و مورد حمایت ترکیه به چالش کشیده شده است.

بیانیه شوشا روابط نظامی و امنیتی آذربایجان را با ترکیه، عضو اصلی ناتو مستحکم کرده است. بطوریکه، آذربایجان به یک «متحد بزرگ غیر ناتو» برای ترکیه تبدیل شده است، مانند نقش اسرائیل، مصر و ژاپن برای ایالات متحده. از آنجایی که گرجستان علناً درخواست عضویت ناتو و اتحادیه اروپا را اعلام کرده و آذربایجان دارای روابط نظامی و دیپلماتیک نزدیک‌تر با ترکیه عضو ناتو است، منطقه وضعیت «حیاط خلوت روسیه» خود را از دست می‌دهد و به یک زمین بازی «روسی-ترکی» تبدیل می‌شود. این تحول مسکو را بر آن داشت تا فشار نرم خود را بر باکو افزایش دهد.

حیاط خلوت روسی و ترکی

اگرچه آنکارا و مسکو درک درستی از خطوط قرمز یکدیگر در سوریه دارند، اما آرزوی ترکیه برای ایفای نقش بیشتر در قفقاز جنوبی، رابطه این کشور با روسیه را به سردی سوق داده است. وقوع جنگ دوم قره باغ در سال ۲۰۲۰ فرصتی منحصر به فرد برای ترکیه برای گسترش نفوذ خود در همسایگی نزدیک خود - که از سال ۱۸۲۸ در حوزه منافع ملی مسکو باقی مانده - فراهم کرد.

برای به چالش کشیدن روسیه، ترکیه از آذربایجان در جنگ علیه ارمنستان بر سر قره باغ کوهستانی حمایت کامل نظامی و دیپلماتیک کرد. در طول جنگ، مسکو و آنکارا در برابر یکدیگر ایستادند. با اعمال فشار بر آنکارا در میدان سوریه، مسکو تلاش می‌کرد تا نقاط آسیب‌پذیر خود را ترمیم و ترکیه را نسبت به سایر رقابت‌های خود مورد توجه قرار دهد. اما ترکیه یک بازی تهاجمی در حیاط خلوت خود روسیه انجام و در نوامبر ۲۰۲۰، اتصال خط لوله ترانس آدریاتیک (TAP) به خط لوله ترانس آناتولی (TANAP) را افتتاح کرد تا گاز دریای خزر را از طریق ترکیه با دور زدن روسیه به جنوب اروپا برسد. این پروژه برای آنکارا بسیار مهم است زیرا ترکیه را از یک واردکننده به یک مسیر ترانزیتی گاز تبدیل می‌کند. ماهیت ژئوپلیتیکی این پروژه کاهش وابستگی گازی اروپا به مسکو است.

در جبهه دیپلماسی، ترکیه تلاش کرده تا روند حل منازعه به سبک آستانه را برای قره باغ کوهستانی آغاز کند. با این حال، مسکو تمایلی به تعامل دوجانبه با آنکارا در مناطق جدا شده از شوروی ندارد، چون خطر مشروعیت بخشیدن به مداخله و حضور ترکیه در حیاط خلوت روسیه را به دنبال دارد. به همین دلیل، ماکسیم سوچکوف، کارشناس شورای امور بین‌الملل روسیه (RIAC)، باور دارد که روسیه تصمیم گرفته مستقیماً در جنگ مداخله نداشته و رویکردی را اتخاذ کند که متحد ارمنی‌اش را به شدت ناراحت کرده است. سوچکوف خاطرنشان کرد که اگر آذربایجان موفق می‌شد خانکندی، مرکز قره باغ کوهستانی را تصرف کند، نفوذ ترکیه در منطقه تسریع و منجر به از دست دادن تنها متحد نظامی منطقه‌ای روسیه می‌شد.

در نتیجه، بیانیه سه جانبه ۱۰ نوامبر ۲۰۲۰ با میانجیگری روسیه که به جنگ قره باغ کوهستانی پایان داد، در راستای آرزوهای ترکیه نبود. با وجود این، ترکیه توانسته به بازیگری فعال در شکل دادن به چشم انداز ژئوپلیتیک جدید منطقه تبدیل شود. در حالی که روسیه از مداخله ترکیه در حوزه نفوذ سنتی خود ابراز نارضایتی و برخی «خط قرمزها» را ایجاد کرده است، همچنین مجبور شد ترکیه را به عنوان یک بازیگر کوچک در منطقه به رسمیت بشناسد.

با این حال، درگیری نظامی جاری در اوکراین تأثیر قابل توجهی بر موازنه قوا در قفقاز جنوبی داشته است. با ادامه افزایش خصومت‌ها بین غرب و روسیه، منطقه تبدیل به حوزه تقابل جدیدی تبدیل شده و آذربایجان و ارمنستان هر دو به دنبال تامین منافع حیاتی خود در پوشش رقابت قدرت‌های بزرگ هستند. در حالی که منافع ایروان در راستای حفاظت از امنیت جمعیت ارمنی در قره باغ کوهستانی است، آذربایجان به دنبال حل و فصل مسئله قره باغ از طریق فشار نظامی است که در صورت موفقیت می‌تواند نفوذ منطقه‌ای مسکو را تا حد زیادی کاهش دهد.

آذربایجان اصرار دارد که ارمنستان باید از طریق سیونیک (ارمنستان جنوبی) «دالانی» برای اتصال سرزمین اصلی آذربایجان به منطقه نخجوان، که باکو آن را «دالان زنگزور» می‌نامد، فراهم کند

باوجود بیانیه سه‌جانبه ۲۰۲۰، به نظر می‌رسد که صلح طولانی مدت هنوز دور از انتظار است. آذربایجان اصرار دارد که ارمنستان باید از طریق سیونیک (ارمنستان جنوبی) «دالانی» برای اتصال سرزمین اصلی آذربایجان به منطقه نخجوان، که باکو آن را «دالان زنگزور» می‌نامد، فراهم کند. ارمنستان این ادعا را رد و استدلال می‌کند که تفاهم‌نامه فقط به بازسازی کانال‌های ارتباطی (مانند بزرگراه‌ها و راه‌آهن) اشاره می‌کند که هر دو طرف می‌توانند به این مسیرها دسترسی داشته باشند و از آنها استفاده کنند. اما باکو خطرات را با تهدید به مسدود کردن کریدور لاچین در صورت عدم دسترسی ارمنستان به کریدور سیونیک افزایش داده است. ایروان نیز به نوبه خود معتقد است که وضعیت کریدور لاچین نباید با افتتاح این کانال‌های ارتباطی مرتبط باشد.

تحولات اخیر ایران را بر آن داشته است تا با هشدار نسبت به اینکه هرگونه تغییر ارضی در مرز ارمنستان و ایران، خط قرمزی برای تهران خواهد بود، به قفقاز جنوبی «بازگشت» داشته باشد

همچنین این تحولات ایران را بر آن داشته است تا با هشدار نسبت به اینکه هرگونه تغییر ارضی در مرز ارمنستان و ایران، خط قرمزی برای تهران خواهد بود، به قفقاز جنوبی «بازگشت» داشته باشد. ایران بر این باور است که چنین تغییراتی می‌تواند تهدیدی بر منافع ژئوپلیتیکی خود باشد، که شامل کریدور حمل‌ونقل بین‌المللی شمال-جنوب (INSTC) بین مسکو-تهران-دهلی نو می‌شود.

با محاصره کریدور لاچین از سوی آذربایجان - تنها مسیر زمینی که قره باغ کوهستانی را به ارمنستان متصل می‌کند- نیروهای روسی به عنوان تنها ضامن امنیت ارامنه قره باغ باقی مانده‌اند. اما برخلاف آنچه بسیاری از تحلیلگران پیش بینی کرده‌اند، شکست ارمنستان در جنگ ۲۰۲۰ از نفوذ روسیه در ارمنستان کاسته نشده است. در واقع، روسیه با وجود ناامیدی فزاینده ایروان از ناتوانی مسکو در جلوگیری از حملات آذربایجان به ارمنستان، نفوذ بیشتری در آنجا به دست آورده است. اگر باکو در هدف خود موفق شود و به مهندسی جمعیت در منطقه بپردازد – وادار کردن ارامنه به ترک قره باغ کوهستانی – دیگر توجیهی برای حضور روسیه در منطقه وجود نخواهد داشت و مسکو اهرم خود را بر کل قفقاز جنوبی از دست خواهد داد.

سناریوی قره باغ کوهستانی در سوریه؟

مناقشه قره باغ کوهستانی موفقیت مسکو در حفظ نفوذ خود در منطقه را با وجود تلاش ترکیه برای کاهش نفوذ روسیه برجسته کرده است. با این حال، بحران جاری در اوکراین و نتیجه نامشخص آن، در قفقاز جنوبی نیز در حال وقوع است. در حالی که جهان از نظم تک قطبی به رهبری ایالات متحده به چندقطبی تغییر می‌کند؛ آذربایجان و ارمنستان نیز مانند بسیاری از کشورهای دیگر، مجبورند تصمیمات راهبردی را در مورد همسویی با منافع خود با روسیه یا غرب اتخاذ کنند. بی‌طرفی بعید است که منافع حیاتی هر یک از کشورها را تامین کند.

به این ترتیب، افزایش فشار بر اردوغان برای تحکیم قدرت خود در انتخابات آتی ترکیه، احتمالا او را مجبور به امتیاز دادن به یک محور بر محور دیگر کند. چنین اقدامی می‌تواند تأثیر قابل‌توجهی بر باکو داشته باشد.

علاوه بر این، احتمال خروج نیروهای آمریکایی از شمال شرق سوریه، همراه با آینده سیاسی نامشخص کردهای سوریه و اقتصاد موازی آنها، خطر خلاء قدرت زیرمنطقه‌ای را ایجاد می‌کند. این موضوع، می‌تواند ترکیه و روسیه را به سمت مدیریت یا تقویت رقابت همکاری‌شان سوق دهد، هرچند باید دید که آیا روسیه می‌تواند توافقی را بین کردها و دمشق تغییر دهد یا خیر.

جنگ اوکراین می‌تواند مانعی بر سر راه ابتکارات دیپلماتیک روسیه باشد. بی‌میلی روسیه برای مقابله با تهاجمات آذربایجان و نقض آتش‌بس پس از غرق شدن در جنگ اوکراین، نشان می‌دهد که مسکو احتمالا از عهده میانجیگری یک سناریوی حافظ صلح به سبک قره باغ کوهستانی برای کردهای سوریه برآید.

از این رو، بحران سوریه ممکن است تا زمانی که روابط بین آنکارا و دمشق عادی نشود یا ترکیه حملات نظامی بیشتری را تهدید کند، متوقف بماند. نتیجه انتخابات ترکیه در ۱۴ می ۲۰۲۳ بدون شک نقش مهمی در این زمینه چه در سوریه و چه در قفقاز جنوبی خواهد داشت.

کد خبر: ۲۱۳٬۰۲۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 59
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • محمودزاده IR ۱۰:۵۲ - ۱۴۰۲/۰۱/۰۶
      12 54
      هر دو ادم جاه طلب اقای اردوغان در پی احیای امپراتوری عثمانی و اقای پوتین هم در پی احیای اتحاد جماهیر شوروی سوسیالیستی سابق است حال در این بین بیچاره ان شهروندان اروپایی که فریب اقای اردوغان را خوردن و به عشق رفتن به بهشت عازم سوریه و عراق شدند و امروز سوریه در حال بازگشت به دنیای عرب
      • ... IR ۱۶:۱۳ - ۱۴۰۲/۰۱/۰۶
        15 57
        اردوغان به فکر احیای عثمانیه ولی پوتین فقط میخواد موجودیت روسیه به خطر نیوفته ضمنا اکرانیا با روسیه هم تبارند ولی سوریه ترک نیست و ترکیه داره زور میگه
      • احسان IR ۲۳:۱۶ - ۱۴۰۲/۰۱/۰۶
        14 15
        فقط تیتر رو خوندی و یک واو هم از متن نخوندی و اظهار نظر کردی حفظ مرز ارمنستان ضروری ترین مورد هست.تمام
    • احمد IR ۱۱:۰۲ - ۱۴۰۲/۰۱/۰۶
      ایران مشکلات اقتصادی و داخلی بین المللی خیلی واجب و ضروری‌تر داره فعلا به اونا بپردازه بهتره تغییر مرزی وجود نداره ایران با آذربایجان هم مرز بشه بهتره تا ارمنستان بی ثبات
      • مهر IR ۱۲:۵۵ - ۱۴۰۲/۰۱/۰۶
        35 77
        واقعا فکرکردی به این نتیجه رسیدی خخخ ،جناب عزیز باکو کسی نیست که مرز بهش بدی تاهمسایه بشی اگرنمیدونی فقط یه چیزمیگم هرگونه نزدیکی باکوبه مرز نه تنها دخالتش در آذربایجان ایران روزیادمیکنه وناثباتی برای ایران میاره بلکه یه کشورمعمولی میشه تبربرای ایران پس سطحی فکرنکن خواهشاااااا
      • مهدی م DE ۱۶:۰۹ - ۱۴۰۲/۰۱/۰۶
        32 11
        تو رو باید بزارن وزیر اقتصاد یا وزیر امور خارجه یا شایدم ریس جمهور با این عقلت.
    • سلیم US ۱۱:۵۸ - ۱۴۰۲/۰۱/۰۶
      ایران راه ارتباطی اش با اروپا همیشه از ترکیه بوده، از ارمنستان هم بره باز به ترکیه ختم میشه، از این طرف هم برای ارتباط با روسیه مجبوره از آذربایجان بره، واقعا ارمنستان بی ارزش آنقدر مهم شده که همه چیز و میخوایید به هم بریزین، ایران غرق در مشکلاته ، بیایید اینا رو حل کنید
    • IR ۱۲:۱۱ - ۱۴۰۲/۰۱/۰۶
      ای کاش نخجوان جزئی از ایران بزرگ بود و این مناقشات دیگر بوجود نمی آمد
    • حسین US ۱۲:۱۳ - ۱۴۰۲/۰۱/۰۶
      85 33
      تازه ایران به افکار تورک های ایران هم باید جوابگو باشد ....
    • Ali LT ۱۲:۲۱ - ۱۴۰۲/۰۱/۰۶
      79 26
      ایران به دلیل بی تدبیری و ضعفی که در جنگ ۲۰۲۰ از خود نشون داد قافیه رو به ترکا باخت من ترک نیستم ولی واقعیت اینه که اگه روسیه نباشه ایران تو هیچ زمینی حرفه ترکیه نیست ترکیه هم از لحاظ اقتصادی و هم از لحاظ نظامی سیاسی خیلی از ایران جلو هست علی اف به تنهایی نمیتونه سیونیک رو تصرف کنه ولی با کشوندن پای ترکیه دیگه ایران مجبوره قبول کنه!
      • اکبر IR ۱۳:۴۸ - ۱۴۰۲/۰۱/۰۶
        57 79
        اخه برو مطالعه کن ترکیه ۶۰۰ میلیارد دلار بدهی داره مردم ترکیه تا ۱۰۰ سال مالیات بدن نمی تونن بدهی های بانکهای اروپا رو بدن انوقت ترکیه واقعا کشور درست حسابی هست یا یک ورشکسته بزرگ طرف از یک زلزله رو نمی تونه مدیریت کنه میخواد به اذر بایجان کمک کنه
    • ایرانی IR ۱۲:۲۸ - ۱۴۰۲/۰۱/۰۶
      یه عده مزدور پانترکیست سعی میکنن اهمیت تنوع مسیرهای ارتباطی ایران از جمله از طریق ارمنستان به گرجستان و دریای سیاه رو کم جلوه بدن و نیات بلند مدت باکو و آنکارا در پی اشغال مرز ایران با ارمنستان رو پنهان کنن
      • ابولفضل DE ۱۳:۰۰ - ۱۴۰۲/۰۱/۰۶
        67 23
        یک عده مزدور آمریکا نیز می‌خواهند ایران را وارد جنگ دیگری کنند و از بین ببرند
      • هادی IR ۱۹:۴۴ - ۱۴۰۲/۰۱/۰۶
        49 40
        یاشاسین آذربایجان و تورکیه
      • ایرانی IR ۲۰:۱۶ - ۱۴۰۲/۰۱/۰۶
        31 42
        اقای ابوالفضل این باکو ( کعبه آمال پانترکیست ها ) هست که داره بر طبل جنگ میکوبه و نه ارمنستان و ایران
    • حجت اسدینا IR ۱۲:۳۷ - ۱۴۰۲/۰۱/۰۶
      ایران باید باکشورهای ترک همسو شود ومنافع اقتصادی وسیاسی و...بااین کشورها داشته باشدوارمنستان انقدر مهم نیست که ایران پشت ارمنستان قرارداردایران بایستی سیاست درستی باکشورهای ترک زبان رادراولویت خودقراردهد چون که منافع ملی دراولویت اول اقتصادکشوراست
      • محمد IR ۱۳:۰۰ - ۱۴۰۲/۰۱/۰۶
        85 77
        یه عده مزدور باکو دارن نظرمیدن بعیدمیدونم اینا آذری ایران باشن
    • IR ۱۳:۰۳ - ۱۴۰۲/۰۱/۰۶
      44 74
      اونجا چه باکو و چه ایروان مال ایران بوده هست و خواهد بود
    • اکبر حضرتی IR ۱۳:۰۷ - ۱۴۰۲/۰۱/۰۶
      69 28
      ایران باید با مسلمانان دنیا همسو باشد ...
    • محسن IR ۱۳:۰۷ - ۱۴۰۲/۰۱/۰۶
      67 99
      آذربایجانیها ترک نیستند اصلا وابدا. آدری هستند حالا اختلاط زبانی پیدا کرده اند علی آف توهمات خود را به گور خواهد برد
      • US ۱۴:۰۶ - ۱۴۰۲/۰۱/۰۶
        91 93
        شما هم فا رس نیستید افغانی هستید
      • ??? IR ۱۷:۴۱ - ۱۴۰۲/۰۱/۰۶
        31 44
        به جای پرچم امریکا پرچم باکو رو بزار پان ترک خاین مزدور
    • علی تورک اوغلو IR ۱۳:۳۳ - ۱۴۰۲/۰۱/۰۶
      همین افکار فاشیستی امثال شما هست که کشور ایران را به تجزیه میکشه وقتی ما مردم آذربایجان خودمون را تورک میدونیم شما با هویت ما مبارزه میکنید اگه یه کشور دیگه از هویت ما دفاع کنه ما ناخودآگاه به طرف اون سوق پیدا میکنیم البته شما دوستدار ایران نیستین شما خواستار تجزیه ایران هستین
    • ا FR ۱۳:۴۵ - ۱۴۰۲/۰۱/۰۶
      خود ایران در داخل دارای سرزمینهای زیاد آذربایجان است و میلیونها آذربایجانی در ایران است. و ایران اگر سیاست داشته باشد هم بلحاظ ظرفیت آذری و هم اقتصادی اگر بجای ارمنستان با آذربایجان ارتباط برقرار کند ،میتواند منافع زیادی ببرد و همچنین اتحاد ملی وقومی را درون خود زیاد کند.
    • اوزتورک IR ۱۳:۵۳ - ۱۴۰۲/۰۱/۰۶
      اول از همه خدمت بعضی از این افغانی عرض کنم ایران آذری نداره این یک دوما ما همه تورک هستیم بعد هزار سال هم تورک خواهیم ماند اینو تو مغزتون فرو کنین و اینم بدونین که آب ما هیچوقت با شما توی یک جوب نمیره
      • بابک RO ۱۴:۳۱ - ۱۴۰۲/۰۱/۰۷
        85 17
        شما آزمایش ژنتیکی کردی متوجه شدی ایران آذری نداره؟تاریخ میدانی؟استاد چه رشته ای هستی؟کشور آذربایجان وجود نداشته و آران بوده از کجا تورک شدند؟
    • IR ۱۳:۵۹ - ۱۴۰۲/۰۱/۰۶
      84 98
      اگر حکومت ایران از جنگ در مقابل باکو (آذربایجان)کوتاه بیاد، ایران بهم میریزه، نباید حکومت ایران کوتاه بیاد حتی به قیمت جنگ باشه
      • کررار IR ۱۴:۵۴ - ۱۴۰۲/۰۱/۰۶
        10 63
        احسنت جنگ خوبه من دوست دارم توی جنگ من میشم رئیس گردان اسم گردان حیدرکررارهست هرکس دوست داشت توی گردان من باشه مثبت بده
    • H.D IR ۱۴:۲۱ - ۱۴۰۲/۰۱/۰۶
      30 2
      بهتره کسانیکه دیدگاه درست و بررسی خوبی از مسایل جهان ندارند نظر نداده و همون فقط به کارهای اقتصادی و برنامه های دیگری برسند زیرا با علم به اینکه حرف و کار و نظر من درست هستش باعث محکمتر شدن این گره کور خواهند شد هر چند که یکسری بدنبال پیروزی یکی از این کشورها هستند و اصلا توجهی به گرفتاریهای بزرگ بعد از ان فکر نمیکنند.ممنون
    • محمد US ۱۴:۳۰ - ۱۴۰۲/۰۱/۰۶
      34 53
      ایران در هیچ جنگی شکست نخواهد خورد وقتی پایگاه های امریکا رو درهم میکوبد یعنی اقتدار قدرت نظامی. اونای که فکر میکنند اذربایجان ترکیه دوست ایران هستند همین کشورهای ترک زبان باعث بدبختی ایران شدند با توهمات بلند پروازیاشان
    • IR ۱۴:۳۴ - ۱۴۰۲/۰۱/۰۶
      20 51
      درودبرارتشیان وپاسداران وطن
    • حمید IR ۱۴:۳۹ - ۱۴۰۲/۰۱/۰۶
      47 54
      ترکیه از نظرنظامی در حده ایران نیست ایران باید با هماهنگی ارمنستان راه ارتباطی خود بااین کشور را تصرف کنه
    • IR ۱۵:۰۷ - ۱۴۰۲/۰۱/۰۶
      23 67
      اردوغ غلط کرد
    • ابی IR ۱۵:۱۲ - ۱۴۰۲/۰۱/۰۶
      73 63
      جنایتهای ارمنی در خوجالی و آذربایجان غربی از یادمان نرفته و ارمنستان در جایگاهی نیست که ایران از آن دفاع کند.
      • ابی IR ۱۸:۲۴ - ۱۴۰۲/۰۱/۰۶
        35 52
        ایران از ارمنستان دفاع نمیکنه بلکه داره از مرز چند هزار ساله خودش دفاع میکنه شماها خودتونا به نفهمی بزنید و رگ پانترکیتون بزنه بیرون بعنوان یک ترک میگم اول ایران بعد نژاد .
      • ستار RO ۱۵:۳۷ - ۱۴۰۲/۰۱/۰۷
        53 12
        جنایات خوجالی توسط ارتش جعلی باکو انجام شده اسنادش در اینترنت است خبرنگار شهید چنگیز مصطایف را search کن که توسط ارتش آذربایجان کشته شده بعدش نفرت پراکنی قومی انجام بده
    • دشتی IR ۱۵:۲۳ - ۱۴۰۲/۰۱/۰۶
      54 54
      ایران خیلی جدی باید جواب الهام خانم و بده تا دیگه زیاد گنده گو.....نکنه
    • کاربر IR ۱۵:۳۱ - ۱۴۰۲/۰۱/۰۶
      آذربایجان وقته دارن رو پرورش پانترک در ایران کار میکنن . توی جنگ ارمنستان و آذربایجان هم که خواب بودید و اردوغان و علیف کلاه سرتون گذاشتن اگه اینجا هم کوتاه بیاید و اسیر لابی گری و فساد پانترکا بشید بجز از دست رفتن کریدور ارتباطی باید منتظر آشوب‌های داخلی باشید که ترکیه و آذربایجان دنبالشن و در نهایت یه جنگ تمام عیار که بی شک تلفات سنگینی خواهد داشت در ضمن باید بدنه حکومت و دولت رو از پانترک ها پاکسازی کنید
    • ۰۶۷ IR ۱۵:۴۶ - ۱۴۰۲/۰۱/۰۶
      42 60
      تجربه زندگی در ارمنستان و آذربایجان رو دارم مردم ارمنی بسیار مودب با صداقت و مهربان هستند ترک فقط زور متوجه میشه و باید به لشکر توهم زده آذربایجان وارد جنگ شد و در صورت نژاد پرستی و وطن فروشی عوامل داخلی با انها به شدید ترین نوع رفتار کرد واگرنه شما روزی هزار بار با الهام مذاکره کن آخرش انگار خاک لگد میکردی متوجه نمیشه تمام
      • IR ۱۶:۱۵ - ۱۴۰۲/۰۱/۰۶
        53 50
        دقیقا شما درست می‌فرمائید ارمنی ها از آذربایجان ها خیلی خیلی بهتر هستم .
      • IR ۱۶:۴۸ - ۱۴۰۲/۰۱/۰۶
        33 5
        سعی کن عقده ات درایران خالی کن
    • حجت اسدینا IR ۱۶:۴۶ - ۱۴۰۲/۰۱/۰۶
      68 59
      پان ارمنی های داخل ایران رویای ارمنستان بزرگ رو ازذهنشون دورکنندلشکرمسلمان به رهبری جناب ایلهام درحال شکلگیری است واین ارامنه توهم ارمنستان بزرگ روبه گورشان میبرند.ارمنستان زمانی ۲۰۰سال پیش خاک مسلمانان بودکه توسط صلیبیون فاشیست به ارامنه داده شده وارمنستان خاک ازربایجان است واین حامیان متوهم ارامنه بایدخاک مسلمانان را به صاحبش برگردانند.تمام.
      • IR ۱۷:۴۶ - ۱۴۰۲/۰۱/۰۶
        43 36
        ??????پان ارمنی خدا شفات بده نادان پان ترک
      • ابی IR ۱۸:۲۹ - ۱۴۰۲/۰۱/۰۶
        24 39
        جناب ایلهام نه بهتره بگی سگ دست به سینه اسرائیل و انگلیس
      • بابک RO ۱۴:۴۷ - ۱۴۰۲/۰۱/۰۷
        92 7
        شما فشار خودن را بالا نبر برات خوب نیست اینهمه هم نژاد پرسن نباش.کمی سواد و ادب و انسان دوستی و تاریخ و ژنتیک بخوانی برات بهتره....قدیمترین انجیل دنیا در تبریز است قدیمی‌ترین کلیسهای دنیا هم در خود ایران است حالا شما این اطلاعات نادرست از کجای مغزتون میاد بیرون نمیدانم در ضمن قره باغ در زمان شوروی قدیم منطقه خودمختار بوده و توسط آذربایجان میخواد اشغال بشه اگه قرار است به جایی برگرده باید به ایران برگرده نه باکو
    • ایران IR ۱۷:۲۳ - ۱۴۰۲/۰۱/۰۶
      63 47
      آذربایجان زبان ترکی دارن آنهم بخاطر همسایگی عثمانی بوده وگرنه زبان اصیل ایرانی خود را دارند
    • مجید IR ۱۹:۴۹ - ۱۴۰۲/۰۱/۰۶
      42 19
      به نظر من چه ترک زبان باشیم چه اذری به خاکی که دران بدنیا اومدیم باید پایبند باشیم ودرراستای منافع زاگاهش پیش بره وتفکرات تجزیه من ترکم من اذریم بذارید کنار
    • ناشناس ۱۴ IR ۱۹:۵۴ - ۱۴۰۲/۰۱/۰۶
      57 44
      این اردو و الی عامل آمریکا و صهیونیسم هستند . به ایران بزرگ فکر کنید به این سرزمین عظیم ، میهن کوروش داریوش و خشایارشا که زمانی حدود ۱۴ میلیون کیلومترمربع وسعت داشت ، متحد باشید همه ایرانی هستیم . درود بر شما از هر گویش و زبانی . نابود باد منافق و تفرقه افکن
    • IR ۲۰:۲۹ - ۱۴۰۲/۰۱/۰۶
      37 6
      ایران وارد درگیری بشه حتما بیشتر آسیب می بینه
    • علی US ۲۲:۳۲ - ۱۴۰۲/۰۱/۰۶
      21 22
      همجای ایران سرای من است چه فرق داره ترک باشیم یا کرد ولروبلوچ عرب اگه اینطوری باشه ایران باید وارد هیچ جنگی نشه تا تجزیه بشه جنوب بحث اعراب پیش میاد شرق بحث بلوچ شمال غرب بحث ترک واذری ها غرب بحث کردها شمال شرق هم ترکمنستان بااین حال این نظرات میخواهید ایران را فدای قومیتها کنید الان همه کشورها دنبال منافع خودشونند چه ترکیه چه اذربایجان وروسیه ایران هم باید برای منافعش اگه لازم باشه بجنگه حتی اگه یک جنگ تحمیلی دیگه درپیش باشه پس الکی نظر ندین ترکیه دنبال منافع خودشه نه نگران من وتو علیف هم همینطور
    • مظاهر پالیزوان IR ۲۲:۵۲ - ۱۴۰۲/۰۱/۰۶
      45 39
      دست باید به بدن وصل شود من به عنوان یک ترک می خواهم اذربایجان به ایران بزرگ وصل شود والهام علیف هم به کارگری برود به یکی از شهرهای ایران
    • حمید IR ۲۳:۰۰ - ۱۴۰۲/۰۱/۰۶
      40 21
      موضوع مناقشات بین ارمنستان و جمهوری آذربایجان اصلأ ربطی به کشور ثالث و منجمله ایران ندارد زیرا سه کشور جمهوری آذربایجان ، ارمنستان و روسیه باهم توافق نموده‌اند که جهت دسترسی مردم استان نخجوان به سرزمین اصلی اش آذربایجان، کریدور زنگه زور در اختیار آذربایجان قرار داده شود در مقابل هم کریدور لاچین در خاک آذربایجان و جهت دسترسی منطقه خان‌کندی به ارمنستان در اختیار ارامنه باشد آذربایجان از همان ابتدا به تعهد عمل کرده ولی ارمنستان بعد از گذشت دو سال هنوز توافق خود را عملی نکرده است حالا شما اگر به جای آذربایجان بودید چکار می کردید؟؟ مجبور بودید یا کریدور لاچین را مسدود کنید و یا با توسل به زور نظامی کریدور زنگه زور را بازنمایید و ... حالا این موضوعات بین دو همسایه چه ربطی به یک عده در کشورهای دیگر دارد حالا میخواد فارس باشد یا پ ک ک و یا داشناک ارمنی ... باشد که اغراض قومی خود را بنام ایران در بوق و کرنا کنند؟؟ و خود را ایران بدانند و ایران را فقط و فقط قوم و زبان خود قطعا باز گشایی کریدور زنگه زور بنفع ارمنستان است و منافع اساسی اقتصادی و سیاسی و امنیتی برایشان دارد
    • حمید IR ۲۳:۰۴ - ۱۴۰۲/۰۱/۰۶
      18 73
      زیرا دور تا دور ارمنستان همسایه ای جز ترک‌ وجود ندارد بنابراین ارمنستان در جوی صلح آمیز میتواند به بالندگی برسد ترک‌ها بیش از هزار سال امپراطوری شکوهمند در این جغرافیا داشته اند و اگر قصد شأن نابودی ارمنی بود خیلی وقت قبل اینکار را کرده بودند همانگونه که اعراب در مدت کوتاه دو قرن حکومت خود دهها قوم مثل شام و لبنان و مصر و شمال آفریقا را تبدیل به عرب کردند در حکومت ترکان نه ارمنی نه لر نه کرد نه گیلک و نه فارس و نه هیچ قوم دیگری دچار آسیمیلاسیون و تغییر در زبان مادری و هویت ملی نشدند بلکه همانند امانت داری امین سالم و بلکه بهتر از قبل تحویل دادند نمونه اش همین زبان و ادبیات فارسی بنابراین راه آمدن با ترکها به نفع ارامنه بوده و خواهد بود ارامنه تنها زمانی از ترکها صدمه دیده اند که به تحریک خویشاوندان دروغین اعم از روس و فرانسه و ... روابط حسن همجواری را فراموش کرده و تبدیل به ستون پنجم آنها شده اند و در نتیجه اش آنوقتی که ضربه دیده اند نه روس و نه فرانسوی و نه ... هیچ کاری از دستشان نیامده و تنها از دور نشسته و تماشا کرده‌اند نباید یک اشتباه را دوبار تکرار کرد
    • محمدرضا IR ۲۳:۴۲ - ۱۴۰۲/۰۱/۰۶
      18 7
      بنظر جنگ ارمنستان ریشه در آنکارا دارد بیشترین بهره ۸سال دفاع مقدس نصیب آنکارا شد ترکیه در سوریه وجاهای دیگر بر ضرر ایران عمل نموده است بدنبال جنگی دیگر بر تهران است ولی بهترین جنگ در صورت لزوم جنگ دیپلماتیک ودر صورت نیاز جنگ نیابتی است دانشجوی دکترا
    • اسماعیل IR ۰۰:۰۶ - ۱۴۰۲/۰۱/۰۷
      13 44
      شمای که ما را پانترک مینامید یا شدید دایه مهربان تر از مادر برید به فکر شرق کشور باشید که طالبان تا استان سمنان تو نقشه کتاب های مدارس جزئ طالبان نامیده یا کشورهای عرب که خلیج همیشه فارس را خلیج عرب می‌نامند حتی همه اون کشورهای که با نون آب این کشور عزیزمان ایران داره شبشون را صبح میکنم امثال عراق لبنان سوریه فلسطین اگر سری بر سایت وزارت خارجه این کشورها بزنید تمام خلیج همیشه فارس را خلیج عرب نامیدن به فکر اون ها باشید ما ترک ها میتونیم از خودمون مواظبت کنیم
    • IR ۰۹:۱۸ - ۱۴۰۲/۰۱/۰۷
      2 3
      اردوغان میره بازلنسکی دیدار میکنه نمیدونم اونجا چیکار میکنن مشکوک ه
    • بابک RO ۱۳:۴۹ - ۱۴۰۲/۰۱/۰۷
      76 7
      لطفا فرق تورک بودن با تورکی صحبت کردن و آذری بودن را متوجه بشوید بعد اظهار نظر در مورد ایران بکنید
    • حمید RO ۱۵:۳۱ - ۱۴۰۲/۰۱/۰۷
      58 2
      افغانستان نژادهای مختلفی زندگی می‌کنند پشتون و تاجیک و ازیک و هزاره و.... ازبک های افغانستان اتفاقا تورک هستند کسانی که میگن افغانی احتمالا تورک های آنجا را یادشان نیست مبارکشون باشه?????
    • خان IR ۲۰:۲۹ - ۱۴۰۲/۰۱/۰۷
      0 0
      تحلیلی به این زبایی، نظرات به این عو امانه