۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۷:۵۰
بخش خصوصی ایران برای سرمایه‌گذاری مشترک در سوریه آماده است
نشست رئیس اتاق ایران و رئیس اتحادیه اتاق‌های بازرگانی؛

بخش خصوصی ایران برای سرمایه‌گذاری مشترک در سوریه آماده است

صمد حسن زاده در دیدار با رئیس اتحادیه اتاق‌های بازرگانی سوریه بر آمادگی بخش‌ خصوصی ایران برای سرمایه‌گذاری و بازسازی زیرساخت‌ها و بخش‌های صنعتی سوریه که به دلیل جنگ از بین رفته است، تاکید شد.

به گزارش بازار، صمد حسن‌زاده، رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران گفت: در حال حاضر شاهد رابطه عمیق سیاسی بین دو کشور هستیم و در تلاشیم این رابطه از سطوح بالای سیاسی و دولتی به سطح فعالان اقتصادی و دو ملت منتقل شود، برای این منظور به تبادل اطلاعات بیشتر بین دو فعالان اقتصادی کشور نیاز داریم.

حسن‌زاده، در دیدار با محمد ابوالهدی اللحام، رئیس اتحادیه اتاق‌های بازرگانی سوریه، شفیق دیوب، سفیر سوریه در ایران و هیات همراهش، ادامه داد: بخش خصوصی ایران برای بازسازی زیرساخت‌ها و بخش‌های صنعتی و سرمایه‌گذاری سوریه که به دلیل جنگ از بین رفته، آماده همکاری است.

رئیس اتاق ایران تصریح کرد: ما علاقه‌مند هستیم در حوزه‌های عمرانی و ساخت‌وساز، سدسازی، صنایع تولیدی، صنایع غذایی، کشاورزی، آب و فاضلاب، نیروگاه‌های برق و انرژی، گردشگری، پزشکی و درمانی، خدمات فنی و مهندسی و توسعه زیرساخت‌ها با این کشور همکاری کنیم.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران گفت: سطح پایین تجارت میان ایران و سوریه به عدم اجرای موافقت‌نامه ۱۳ سال قبل تجارت آزاد میان دو کشور و همچنین تحریم‌ها و عدم امکان تبادلات بانکی میان ایران و سوریه بازمی‌گردد. اگرچه توافقنامه تجارت آزاد میان دو کشور امضاشده ولی از آن بهره‌برداری نشده و محدودیت‌هایی برای بهره‌مندی از این موقعیت‌ها وجود دارد.

او تصریح کرد: سوریه لیستی از اولویت‌ها و برنامه‌های خود را در راستای بازسازی و نوسازی صنایع خود به اتاق ایران اعلام کند. اگر تجار و فعالان اقتصادی سوریه این طرح‌ها را اعلام کنند، سرمایه‌گذاران ایرانی می‌توانند برای این حوزه‌ها اعلام آمادگی کنند.

به‌گفته حسن‌زاده توسعه همکاری اقتصادی به برقراری خطوط منظم حمل‌ونقل، مبادلات پولی بین دو کشور نیازمند است و باید تمهیداتی برای رفع این موانع اندیشیده شود.

او با اشاره به حجم پایین تجارت ایران و سوریه تأکید کرد: بخش خصوصی دو کشور باید ضمن شناسایی موانع و مشکلات باقی‌مانده پیش رو، قدم‌های جدی برنامه‌ریزی و زمان‌بندی‌شده برای تقویت روابط تجاری میان شرکت‌های ایرانی و سوری تدوین کند.

از سرمایه‌گذاری مشترک استقبال می‌کنیم
محمد ابوالهدی اللحام، رئیس اتحادیه اتاق‌های بازرگانی سوریه نیز در این نشست با اشاره به عمق روابط سیاسی و امنیتی دو کشور، گفت: حجم مبادلات تجاری میان دو کشور مناسب با عمق روابط تجاری و سیاسی میان ایران و سوریه نیست.

او مهم‌ترین موانع حوزه تجارت میان دو کشور را حمل‌ونقل زمینی، تعرفه‌های تجاری، نقل‌وانتقال پولی-مالی، عنوان کرد و گفت: هیات سوری حاضر در تهران در حوزه‌های مالی و حمل‌ونقل آماده رفع موانع همکاری دو کشور است و ما به‌عنوان بخش خصوصی در سوریه تمام‌قد آماده پیگیری برای رفع مشکلات هستیم.

اللحام با اشاره به اینکه از حضور فعالان اقتصادی ایرانی برای مشارکت در طرح‌های بازسازی سوریه استقبال می‌شود گفت: ما می‌توانیم لیست اولویت‌های توسعه و بازسازی سوریه را در اختیار اتاق ایران قرار دهیم. همچنین از سرمایه‌گذاری مشترک و پروژه‌های مشترک ایران و سوریه استقبال می‌کنیم.

به‌گفته رئیس اتحادیه اتاق‌های بازرگانی سوریه در دمشق و سایر استان‌ها به راه‌اندازی کارخانه‌ها و بازسازی کارخانه‌های صنعتی نیاز است. ما می‌توانیم درباره انجام سرمایه‌گذاری مشترک با طرف ایرانی مذاکره کنیم و این مسیر سعی می‌کنیم موانع موجود برطرف شود.

تجار ایرانی و سوری برای رویارویی با تحریم‌ها باید در کنار هم باشند
شفیق دیوب، سفیر سوریه در ایران هم با اشاره به روابط سیاسی و تاریخی ایران و سوریه گفت: تراز تجاری و روابط اقتصادی بین ایران و سوریه رضایت‌بخش نیست. برای توسعه روابط اقتصادی باید نقش راهبری همکاری بخش خصوصی دو کشور تدوین شود.

او تاکید کرد: سوریه آمادگی کامل در جهت انجام و ارائه تسهیلات به فعالان اقتصادی برای سرمایه‌گذاری را دارد. در این زمینه برای حل مشکلات نقل و انتقالات مالی، تجارت ترجیحی، لغو عوراض گمرکی، تجارت آزاد میان دو کشور تلاش می‌شود.

او با اشاره به تحریم دو کشور ایران و سوریه از سوی آمریکا بیان کرد: برای رویارویی با تحریم‌ها و برای بازسازی سوریه بعد از جنگ تجار دو کشور باید در کنار هم باشند.

دیوب اظهار کرد: سوریه در سال ۲۰۲۱ قانون سرمایه‌گذاری جدیدی را تصویب کرده که باواسطه این قانون سرمایه‌گذاری در سوریه تسهیل شده است. تقویت سرمایه‌گذاری ایران در سوریه با استفاده از قانون جدید تجاری ۲۰۲۱ در این کشور، گسترش سرمایه‌گذاری‌های مشترک میان شرکت‌های ایرانی و سوری، مشارکت گسترده در بازسازی سوریه، برگزاری همایش‌های تخصصی مشترک، تقویت حمل‌ونقل و ترانزیت میان دو کشور، رفع موانع گمرکی و غیرگمرکی برای عرضه کالاهای سوری در بازار ایران، رفع موانع تهاتر کالا میان دو کشور، امضای توافقنامه‌های گمرکی میان دو کشور و اجرای توافقنامه میان دو کشور، ازجمله این پیشنهادها بود.

او تصریح کرد: زمینه‌های همکاری مشترک گسترده است و مهم‌ترین این برنامه‌ها در زمینهٔ انرژی، نفت، گاز و برق تعریف‌شده. همچنین بازسازی و ترمیم کارخانه‌های ویران‌شده در زمان جنگ، برپایی کارخانه‌های جدید بازسازی طرح‌های زیربنایی ویران‌شده در جنگ، از دیگر اولویت‌هاست.

ایران برای بازسازی سوریه آمادگی دارد
کیوان کاشفی، عضو هیات رئیسه اتاق ایران و رئیس اتاق مشترک ایران و سوریه، نیز در این نشست با بیان اینکه رسیدن به تراز تجاری مثبت قابل‌دسترس است، گفت: حمل‌ونقل، تبادل مالی و پولی و قوانین تعرفه‌ای بین دو کشور مهم‌ترین مشکلات تجار است و حل این مشکلات به اراده دولت‌ها بستگی دارد. البته بعد از سفر رئیس‌جمهوری ایران به سوریه و سفر نخست‌وزیر سوریه به ایران روند اصلاح این مشکلات سرعت گرفته است.

او با اشاره به نمایشگاه ایران اکسپو ۲۰۲۴ گفت: ایران توانمندی‌های خود را در حوزه‌های مختلف اقتصادی، ازجمله صنعت، معدن، انرژی، کشاورزی، خدمات فنی و مهندسی و شرکت‌های دانش‌بنیان به نمایش گذاشت؛ ما آمادگی داریم این ظرفیت‌ها را در بازسازی سوریه به‌کارگیریم.

باید موانع تجاری توسط دولت‌ها برداشته شود
مصطفی خاکسار، دبیر ستاد توسط روابط اقتصادی ایران با سوریه در این نشست گفت: ایران در مسیر دوستی با سوریه هزینه زیادی را متحمل شده و در شرایط سخت همیشه همراه سوریه بوده است؛ قطعاً در شرایط خوب در کنار سوریه خواهیم بود.

او ادامه داد: ما در نمایشگاه ایران اکسپو ۲۰۲۴، توانمندی‌هایمان را در کنار دوستی‌مان نشان دادیم. همه مسئولان ایرانی در حوزه سیاسی و تجاری و بخش خصوصی برای همکاری با سوریه آماده هستند.

او به موانع پیش روی تجارت ایران و سوریه اشاره کرد و افزود: این موانع بیش از ناامنی‌ها به توسعه روابط تجار ضرر می‌زند و باید این موانع توسط دولت‌ها برداشته شود.

نقشه راه همکاری اقتصادی تدوین شود
محمد کشتو، رئیس اتحادیه اتاق‌های کشاورزی سوریه در این نشست گفت: ایران و سوریه توافق‌نامه‌های لازم برای تقویت همکاری اقتصادی را امضا کرده‌اند.

او گفت: باید روابط اقتصادی دو کشور هم‌پای روابط استراتژیک و راهبردی درزمینهٔ سیاسی، نظامی و امنیتی رشد کند و البته تقویت روابط اقتصادی، بازرگانی و کشاورزی به تقویت روابط سیاسی هم کمک می‌کند.

کشتو تأکید کرد: بخش خصوصی سوریه آماده هر همکاری با شرکت‌های ایرانی برای تأمین امنیت غذایی دو کشور است. گفت‌وگو درباره مسائل بازرگانی و تجاری کافی نیست و باید این گفت‌وگوها به مرحله عمل هم برسد.

رئیس اتحادیه اتاق‌های کشاورزی سوریه پیشنهاد کرد: کارگروهی با حضور نماینده‌های سوری و ایرانی تشکیل شود تا در این کارگروه بدون هر گونه تشریفات و تعارفات، برنامه مشخصی و نقشه راهی برای همکاری‌های اقتصادی در سه ماه آینده تدوین شود.

لیستی از کالاهای مورد نیاز ایران تهیه شود
فهد درویش، رئیس اتاق مشترک سوریه و ایران، با بیان اینکه برای تقویت تجارت ایران و سوریه، پیشنهادی ۱۶ ماده‌ای به دولت ارائه شده که یکی از این مواد، صفر شدن عوارض گمرکی است. در سال ۲۰۱۱ موافقت‌نامه تجارت آزاد ایران و سوریه امضاشده که در آن موافقت‌نامه هم به این بند اشاره‌شده بود. رئیس‌جمهوری سوریه و ایران با این بند موافقت کرده و منتظر نظر مجلس شورای اسلامی هستیم.

او ادامه داد: خواسته فعالان اقتصادی، تصویب و اجرایی شدن این موافقت‌نامه است. همچنین لیستی از کالاهای مورد نیاز ایران تهیه شود تا تجار بدانند صادرات چه کالاهایی به ایران مجاز است؟

رئیس اتاق مشترک سوریه و ایران به تسهیل زمینه‌های صادرات به ایران اشاره کرد و گفت: مهم‌ترین مشکل در تجارت دو کشور وجود تحریم‌هایی است که علیه ایران و سوریه اعمال‌شده‌اند. اما با همکاری‌های نزدیک‌تر می‌توان این موانع را برطرف کرد. اتاق‌های بازرگانی ایران و سوریه باید از تجار و صنعتگران حمایت کند.

کد خبر: ۲۸۵٬۳۱۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha