۱۳ فروردین ۱۴۰۲ - ۰۰:۰۱
قیمت شیرینی هرروز شیرین‌تر می‌شود| مصرف‌کنندگان به خرید دانه‌ای روی آوردند
بازار گزارش می‌دهد؛

قیمت شیرینی هرروز شیرین‌تر می‌شود| مصرف‌کنندگان به خرید دانه‌ای روی آوردند

مشهد- عید نوروز با صرف آجیل و شیرینی گره‌خورده است اما نوروز امسال به دلیل افزایش بی‌رویه قیمت‌ها ازجمله شیرینی موجب شد تا کام بسیاری از هم‌وطنان به دلیل گرانی هنگام خرید شیرینی تلخ شود.

بازار؛ گروه استان‌ها؛ افزایش قیمت مواد اولیه شیرینی مانند کاکائو، شکر، پودر نارگیل، خامه؛ روغن و سایر مواد موجب شده تا قیمت شیرینی از کیلویی ۳۰ هزار تومان در سال ۱۴۰۰ حالا در نوروز ۱۴۰۲ به کیلویی افزون بر ۱۸۰ هزار تومان و تقریباً ۶ برابر نرخ دو سال پیش برسد.

هم‌زمان با فرارسیدن عید نوروز و ماه مبارک رمضان اگر چه مصرف شیرینی و تنقلات افزایش پیداکرده و فروشگاه‌های سطح شهر ازدحام بیشتری را تجربه می‌کنند اما افزایش قیمت‌ها موجب شده تا میزان خرید مصرف‌کنندگان کاهش پیدا کند.


فروش دانه ای شیرینی

حسین کامشاد یکی از فروشندگان شیرینی در خیابان پیروزی مشهد به بازار می‌گوید: تا دو سال پیش معمولاً فروش شیرینی به‌صورت دانه‌ای و یا به وزن ۳۰۰ گرم معنایی نداشت و جعبه‌ای کمتر از نیم کیلو برای خرید در شیرینی فروشی‌ها وجود نداشت و حتی مردم از خرید شیرینی به‌صورت دانه‌ای شرم داشتند.

بسیاری از شیرینی فروشی‌های معتبر از ظرف‌های یک‌بارمصرف برای فروش شیرینی به‌صورت دانه‌ای استفاده می‌شود و برخی از خریداران به خرید چند دانه شیرینی به تعداد اعضای خانواده اقدام می‌کنند و این رویه در حال فراگیری است

وی ادامه داد: این در حالی است که در حال حاضر در بسیاری از شیرینی فروشی‌های معتبر از ظرف‌های یک‌بارمصرف برای فروش شیرینی به‌صورت دانه‌ای استفاده می‌شود و برخی از خریداران به خرید چند دانه شیرینی به تعداد اعضای خانواده اقدام می‌کنند و این رویه در حال فراگیری است.

این فروشنده به ما می‌گوید: قیمت یک کیلو شیرینی خامه‌ای به افزون بر ۱۸۵ هزار تومان رسیده است برای بسیاری از خانواده‌ها پرداخت یک کیلو یا دو کیلو شیرینی به میزان ۴۰۰ هزار تومان قابل توجیه نیست.

قیمت شیرینی هرروز شیرین‌تر می‌شود| مصرف‌کنندگان به خرید دانه‌ای روی آوردند

کامشاد بابیان اینکه زولبیا و بامیه به‌عنوان یکی از شیرینی‌های مرسوم و باعرضه فراوان در ماه مبارک رمضان همواره از بازار بسیار خوبی برخوردار بوده است به بازار می‌گوید: در حال حاضر قیمت یک کیلو زولبیا و بامیه به بیش از ۱۲۰ هزار تومان رسیده است.

وی بابیان اینکه افزایش قیمت نه به نفع مصرف‌کننده و نه به نفع تولیدکننده است اظهار می‌کند: متأسفانه افزایش قیمت‌ها برخی از تولیدکنندگان زیر پله‌ای و کارگاه‌های حاشیه شهر را به سمت تقلب و استفاده از مواد اولیه نامرغوب تشویق می‌کند و این گرانی در نهایت به‌سلامتی مردم ضرر می‌رساند.

این فروشنده شیرینی هم چنان با اشاره به فروش بسیاری از سوپر مارکت ها و ورود آن‌ها به عرضه شیرینی می‌گوید: بسیاری از این مغازه‌ها محصولات خود را از کارگاه‌های زیر پله‌ای و حاشیه شهر تهیه می‌کنند که معلوم نیست با چه موادی تهیه و عرضه‌شده است و لذا رقابتی نابرابر با قنادی‌ها ایجاد می‌کنند.


بی‌رغبتی مردم برای خرید شیرینی

قیمت متفاوت زولبیا و بامیه در ماه مبارک رمضان بسیاری از خریداران را بر سر دوراهی قرار داده است که قیمت واقعی این محصول در بازار چقدر است؟

فروش زولبیا و بامیه در بسیاری از سوپر مارکت ها نه‌تنها رقابتی نابرابر با قنادی‌ها ایجاد کرده است بلکه قیمت‌های متفاوت به دلیل نبود شاخص قیمت‌گذاری برای بسیاری از خریداران موجب سرگردانی شده است.

رئیس اتحادیه صنف شیرینی ساز، شیرینی فروش و کافه‌قنادی مشهد بابیان اینکه افزایش قیمت شیرین موجب کاهش استقبال مردم شده است به بازار گفت: گرچه زولبیا و بامیه با سفره‌های افطاری عجین شده اما مانند سال‌های گذشته از آن استقبال نمی‌شود.

محمد فرزانی علت کاهش استقبال مردم را افزایش قیمت‌ها و تورم عنوان کرد و افزود: بازار شیرینی در عید با کاهش فروش روبرو بود و این موضوع از افزایش قیمت مواد اولیه نشات می گیرد زیرا در گرانی محصول تمام شده تاثیر گذار است و این افزایش قیمت تولید در نهایت از رغبت خریدار می کاهد.

قیمت زولبیا و بامیه نسبت به سال گذشته ۸۰ درصد افزایش و فروش شیرینی نیز نسبت به سال‌های گذشته ۴۰ درصد کاهش داشته است

وی بابیان اینکه فروش نسبت به سال‌های گذشته ۴۰ درصد کاهش داشته است ادامه داد: قیمت زولبیا و بامیه نسبت به سال گذشته ۸۰ درصد افزایش داشته است.

رئیس اتحادیه صنف شیرینی ساز، شیرینی فروش و کافه‌قنادی مشهد در خصوص کارگاه‌های غیرمجاز و یا به‌اصطلاح زیر پله‌ای نیز گفت: مردم برای حفظ سلامت خود زولبیا و بامیه را از واحدهای مجاز خریداری کنند زیرا این محصول حساس است.

قیمت شیرینی هرروز شیرین‌تر می‌شود| مصرف‌کنندگان به خرید دانه‌ای روی آوردند

وی یادآور شد: مراکز مجاز مدام توسط بازرسان بهداشت و غذا و دارو کنترل می‌شوند. کارگاه‌های زیرزمینی از خلأ قانونی سو استفاده کرده و زولبیا و بامیه را به نانوایی‌ها و سوپرمارکت‌ها ارائه می‌کنند که باید با آن‌ها برخورد شود.


سوءاستفاده برخی تولید کنندگان

فروش زولبیا و بامیه در حال حاضر در بازار مشهد باقیمت‌های متفاوتی عرضه می‌شود.به گزارش خبرنگار بازار در حال حاضر قیمت یک کیلو شیرینی زولبیا و بامیه از ۶۰ هزار تومان تا کیلویی ۱۵۰ هزار تومان در بازار رواج دارد.

گفتنی است برخی از فروشگاه‌ها به بهانه فروش محصول درجه‌یک و ویژه این محصول را به قیمت هر کیلو ۱۵۰ هزار به فروش می‌رسانند.

نرخ هر کیلو زولبیا و بامیه درجه ممتاز ۱۲۰ هزار تومان، هر کیلو زولبیا و بامیه درجه‌یک ۹۰ هزار تومان و زولبیا و بامیه درجه دو به قیمت ۶۰هر کیلو هزار تومان تعیین‌شده است

مدیر بازرسی و نظارت بر اصناف مشهد در این رابطه قیمت حداقل نرخ مصوب هر کیلوگرم زولبیا و بامیه درجه دو در این شهر ۶۰ هزار تومان عنوان می کند و می‌گوید: نرخ هر کیلو زولبیا و بامیه درجه ممتاز ۱۲۰ هزار تومان، هر کیلو زولبیا و بامیه درجه‌یک ۹۰ هزار تومان و هر کیلو زولبیا و بامیه درجه ۲، ۶۰ هزار تومان تعیین‌شده است.

امیر دلداری عنوان می‌کند: هرگونه فروش اجباری در خصوص اضافه کردن خلال پسته و بادام و همچنین انواع مدل‌های گوش‌فیلی، سوزنی، فیلی، مغزی و... به زولبیا و بامیه مجاز نبوده . تخلف محسوب می‌شود و این مهم فقط باید بنا به درخواست مشتری انجام گیرد.

وی اضافه می کند: چنانچه واحد صنفی اقدام به تولید و عرضه سایر انواع زولبیا (زولبیاهای طعم دار، گوش‌فیلی، سوزنی، فیلی، مغزی و ... کند، می‌بایست آنالیز نرخ این کالاها قبلاً به اتحادیه صنف شیرینی ساز و شیرینی فروشی مشهد ارائه و تأییدیه مکتوب اتحادیه در محل واحد صنفی برای ارائه به بازرسان در دسترس باشد.

مدیر بازرسی و نظارت بر اصناف مشهد گفت: رعایت نسبت ۷۰ درصد زولبیا و ۳۰ درصد بامیه در هر کیلوگرم زولبیا و بامیه عرضه‌شده به مصرف‌کنندگان از سوی واحدهای صنفی قنادی الزامی است.

دلداری تاکید می‌کند: واحدهای صنفی ملزم به استفاده از ماست، نشاسته، تخم‌مرغ، زعفران و روغن به‌صورت مرغوب و تازه در هر نوبت از تولید هستند، همچنین معدوم کردن روغن قدیمی و مصرف‌شده بر اساس پروتکل‌های بهداشتی مربوطه الزامی است.

کد خبر: ۲۱۳٬۰۱۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha