۶ فروردین ۱۴۰۲ - ۰۹:۰۷
کمبود انرژی مهم ترین چالش تولید در سال  ۱۴۰۱|سیجانی: ۸ درصد واحدهای صنعتی تهران تعطیل هستند
صدور ۴ میلیارد دلار کالا از تهران

کمبود انرژی مهم ترین چالش تولید در سال ۱۴۰۱|سیجانی: ۸ درصد واحدهای صنعتی تهران تعطیل هستند

سیجانی رییس سازمان صمت استان تهران با بیان اینکه مبدا صادرات حدود ۴ میلیارد دلار کالا تهران است، گفت: از ۱۰ هزار واحد دارای پروانه معتبری که در استان تهران وجود دارد حدود  ۸۰۰ واحد تعطیل است.

بازار، گروه اصناف و بازرگانی: حدود ۸ درصد واحدهای صنعتی استان تهران تعطیل هستند. بر اساس آماری که محمود سیجانی رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان تهران به بازار می گوید از حدود ۱۰ هزار واحد صنعتی استان تهران که دارای پروانه معتبر هستند، ۸۰۰ واحد تعطیل است. او البته مدعی است که به دنبال احیای واحدهای راکد و البته حمایت از واحدهایی است که کالاهای با ارزش افزوده بالا تولید می کنند. او همچنین در بخش دیگری از گفتگوی خود با بازار با اشاره به دردسرهای ناترازی در بازار سوخت برای فعالین اقتصادی، مهم ترین چالش صنعتگران در سال گذشته را کمبود انرژی و قطعی های مکرر گاز و برق دانست. متن کامل گفتگوی بازار با محمود سیجانی رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان تهران را در ادامه می خوانید:

*وضعیت صادرات استان تهران در سال گذشته نسبت به سال های قبل چطور بود؟

هنوز آمار دقیق اعلام نشده اما بر اساس برآوردهای صورت گرفته تجارت استان تهران در سال ۱۴۰۱ نسبت به سال ۱۴۰۰ افزایشی بوده است. به دنبال این هستیم که این وضعیت را در سال جاری نیز حفظ کرده و با تولید و صادرات کالاهای با ارزش افزوده بالا شرایط بهتری را رقم بزنیم.

برآوردهای ما این است که کالاهای صادراتی با مبدا تهران چیزی حدود ۴ میلیارد دلار است. به عبارت دیگر تهران سهمی حدود ۱۰ درصدی از مجموع صادرات کشور را به خود اختصاص داده اند

آنگونه که آمارها نشان می دهد در ۱۱ ماهه امسال بیش از یک میلیارد دلار صادرات داشتیم که نسبت به مدت مشابه سال گذشته رشد حدود ۱۰ درصدی را نشان می دهد. البته باید تاکید کنم که این آماری است که گمرکات استان تهران منتشر کرده است. چرا که هم اکنون حجم زیادی کالای صادراتی از مبدا تهران داریم که از گمرکات سایر استان ها صادر می شود. به همین دلیل صدور این کالاها در آمار صادراتی ما وجود ندارد. برآوردهای ما این است که کالاهای صادراتی با مبدا تهران چیزی حدود ۴ میلیارد دلار است. به عبارت دیگر تهران سهمی حدود ۱۰ درصدی از مجموع صادرات کشور را به خود اختصاص داده اند. بدون شک صادرکنندگان اگر کد مبدا وارداتی را به درستی ثبت کنند این امکان برای ما ایجاد می شود که پتانسیل های صادراتی استان را شناسایی کرده و آنها را بیشتر حمایت کنیم.

*قرار بود که امسال چه میزان صادرات از گمرکات استان تهران صورت گیرد؟ آیا به اهداف خود رسیده اید؟

هدف گذاری ما رسیدن به صادرات یک میلیارد دلاری بود که این میزان صادرات در ۱۱ ماهه محقق شده بود.

*بسیاری از فعالین اقتصادی سال ۱۴۰۱ را سالی سخت همراه با فراز و نشیب های فراوان می دانند. برای حمایت از کسب و کارها چه اقداماتی را در دستور کار قرار دادید؟

برنامه امروز ما توسعه صادرات است. چرا که به اعتقاد بنده چنانچه صادرات رونق بگیرد، تولید هم شرایط بهتری داشته و نرخ بیکاری هم به تبع آن کاهش پیدا می کند. به همین دلیل ما برنامه داریم که واحدهایی که به صورت بالقوه صادراتی محسوب می شوند را شناسایی کرده و آنها را مورد حمایت قرار دهیم.

*مهم ترین چالش فعالین صنعتی در سال گذشته چه بود؟

با وجود اینکه تامین برق صنعت در بسیاری از کشورها اولویت نخست دولت هاست اما ما در کشور شاهد هستیم که اولین بخشی که در هنگام ناترازی برق و گاز آن را قطع می کنیم، بخش تولید یا همان مولد اقتصاد است. امسال هم به دلیل ناترازی هایی که در تامین سوخت وجود داشت در فصل زمستان دچار قطعی های مکرر گاز و برق بودیم. این قطعی ها خسارت سنگینی را به واحدهای صنعتی وارد کرد. البته این قطعی ها تنها محدود به زمستان نبود به طوری که در تابستان هم به دلیل کمبود برق با خاموشی های متعددی مواجه بودیم. به نظر می رسد که امروز مشکل اصلی صنایع کشور تامین سوخت خواهد بود. به همین دلیل واحدهای صنعتی باید به سمت تولید مولدهای برق بروند و به گونه ای برنامه ریزی کنند که انرژی مورد نیاز خود را خود تامین کنند.

از دیگر چالش های فعالین اقتصادی تامین نقدینگی و گرانی ارز و مواد اولیه و نوسانات مکرر در قیمت اجناس بود که باید برای حل این مشکلات فکری برای ارائه تسهیلات ارزان قیمت شود.

با واگذاری کارها به بخش‌خصوصی و فعالان اقتصادی و رفع موانع تولید می توان فضا را برای رونق اقتصادی، افزایش تولید و صادرات و جذب سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی و در نهایت رشد اقتصادی فراهم کرد

*شرایط سخت اقتصادی چه تعداد از واحدهای تولید و صنعتی را به مرز ورشکستگی و تعطیلی کشانده است؟

از ۱۰ هزار واحد دارای پروانه معتبری که در استان تهران وجود دارد حدود ۸۰۰ تای آنها تعطیل است. البته باید تاکید کنم که یکی از اولویت های اصلی ما احیای واحدهای راکد است. باید واقعیت‌ها و تنگناهای اقتصادی کشور و به تبع آن استان را به درستی دیده و برنامه ریزی درستی برای حل این مشکلات داشته باشیم. من قبول دارم که با واگذاری کارها به بخش‌خصوصی و فعالان اقتصادی و رفع موانع تولید می توان فضا را برای رونق اقتصادی، افزایش تولید و صادرات و جذب سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی و در نهایت رشد اقتصادی فراهم کرد.

کد خبر: ۲۱۳٬۰۱۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha