۴ فروردین ۱۴۰۲ - ۱۸:۱۵
اشتغال پایدار با مهارت آموزی و شناسایی استعدادها
معاون پژوهش فنی و حرفه‌ای مطرح کرد

اشتغال پایدار با مهارت آموزی و شناسایی استعدادها

شهریور، معاون پژوهش فنی و حرفه‌ای با اشار به اینکه مسیر اشتغال از مهارت آموزی می‌گذرد گفت: شناسایی استعدادهای مهارتی درکشوردر دستور کار است.

به گزارش بازار، در حال حاضر با گسترش علوم و تخصصی شدن مشاغل شرایط ورود به بازار کار نیز دستخوش تغییراتی شده است. یکی از راه‌های ورود به بازار کار، یادگیری مهارت‌های شغلی ضروری است.

علی‌حسین شهریور، معاون پژوهش فنی و حرفه‌ای با اشاره به اهمیت کیفیت مسابقات مهارت گفت: تا حدی باید کیفیت افزایش یابد که جوانان بتوانند با مهارت آموزان سایر کشورها رقابت کنند.

وی با بیان اینکه به لحاظ کیفی و کمی سطح مسابقات ملی مهارت در فارس هم تراز با مسابقات جهانی مهارت است، عنوان کرد: نوع استفاده از ابزار، مواد مصرفی، کارشناسان و داوران در تراز جهانی است و مدال آوران به اردوهای ملی دعوت و سپس به مسابقات جهانی اعزام می‌شوند.

شهریور با اشاره به اینکه تربیت نیروی کار ماهر برای ورود به بازار کار از وظایف سازمان فنی و حرفه‌ای است، بیان کرد: علاوه بر آموزش از طریق سنجش و مهارت در ۱۰ ماهه گذشته یک میلیون و ۳۳۰ هزار نفر سنجش مهارت انجام شده است.

معاون پژوهش، برنامه ریزی، و سنجش مهارت سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور تصریح کرد: ترویج فرهنگ مهارت آموزی در کشور از اهمیت برخوردار است و معتقدیم پول پاشی و مدرک گرایی منجر به ایجاد شغل نمی‌شود و مسیر اشتغال از مهارت آموزی می‌گذرد.

شهریور گفت: این مسابقات برای آشنایی خانواده‌ها و افراد جوان برگزار می‌شود و برای اولین بار مسابقات ملی نوجوانان در این راستا برگزار شد تا مسیر شغلی خود را از نوجوانی انتخاب کنند.

وی افزود: ایجاد نشاط در جامعه مهارت آموزی هدف دیگری است که دنبال می‌شود، چنانچه در ۱۷ ماه گذشته ۱۱۰ رویداد مسابقاتی با حضور ۳۰ هزار نفر در بخش آزاد در یک رشته، مسابقات ملی مهارت و مسابقات جهانی برگزار می‌شود.

شهریور با بیان اینکه مسابقه ملی مهارت در ۳۶ رشته برگزار شد و ۲۵ رشته آن در استان‌های فارس، تهران، البرز، گلستان، مرکز تربیت مربی تهران و اذربایجان شرقی به طور همزمان برگزار می‌شود، خاطرنشان کرد: ۱۱ رشته نیز در مرحله دوم برگزار می‌شود و سعی شده است به لحاظ سنی افرادی را انتخاب کنیم که اموزش‌های مهارتی دریافت و در مسابقات جهانی حاضر شوند.

وی افزود: از ۱۱ رشته اعزامی به مسابقات جهانی؛ ۷ رشته مدال کسب کردند و برای اولین بار مدال طلا در رشته جواهر سازی به یک خانم ایرانی رسید.

معاون پژوهش، برنامه ریزی، و سنجش مهارت سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور با اشاره به اینکه افرادی که مدال کسب می‌کنند به عنوان نخبه مهارتی برای آن‌ها برنامه داریم، یادآور شد: از جمله اینکه بدون کنکور می‌توانند در رشته خود تحصیل کنند و همچنین به عنوان داور در برگزاری مسابقات از آن‌ها استفاده می‌شود و مدال آوران به عنوان سفیر مهارت معرفی می‌شوند.

وی گفت: سازمان فنی و حرفه‌ای با برنامه ۵ ساله‌ای که دارد به دنبال استقرار صلاحیت حرفه‌ای است که چارچوب آن تصویب شد و در ۸ سطح افراد می‌توانند این صلاحیت را کسب کنند.

به گفته وی، مراکز جوار و بین کارگاهی در دستور کار است و سه میلیون صنف در کشور داریم و بنا داریم دربازه زمانی ۵ ساله ۶۰۵ هزار صنف مجوز آموزش در محیط واقعی کار دریافت کنند و واحدهای پذیرنده مشمول قانون کار و تامین اجتماعی نخواهند بود و نیاز به پرداخت حقوق نیست.

شهریور افزود: بورسیه مهارتی نیز برای بنگاه‌ها در نظر گرفته ایم که می‌توانند افراد را به ویژه نیازمندان معرفی و از آموزش‌های سازمان فنی و حرفه‌ای استفاده و مهارت کسب کنند.

معاون پژوهش، برنامه ریزی، و سنجش مهارت سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور رسالت و برنامه سازمان فنی و حرفه‌ای شناسایی استعدادهای مهارتی درکشور است، گفت: این شناسایی با هدف معرفی به بازار کار و حضور در مسابقات جهانی و مسابقات ملی مهارت است·

کد خبر: ۲۱۳٬۰۰۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha