۴ فروردین ۱۴۰۲ - ۱۸:۱۴
واردات سالانه ۵۰۰ هزار تن روغن خام آفتابگردان
کارشناس بخش کشاورزی خبر داد

واردات سالانه ۵۰۰ هزار تن روغن خام آفتابگردان

فرهنگ آسا، کارشناس بخش کشاورزی گفت: سالانه بیش از ۵۰۰ هزار تن روغن خام آفتابگردان برای تامین بخشی از نیاز کشور به روغن نباتی وارد می‌شود.

به گزارش بازار، کیوان فرهنگ آسا افزود: تولید روغن در کشور ۹۵ درصد وابستگی خارجی دارد. پاشنه آشیل تولید روغن تأمین دانه‌های روغنی بوده که در کشور کشت نمی‌شود.

سالانه بیش از ۵۰۰ هزار تن روغن خام آفتابگردان برای تأمین بخشی از نیاز کشور به روغن نباتی وارد می‌شود. تولید این حجم از روغن آفتابگردان به حدود یک میلیون تن دانه روغنی نیاز دارد.

کارشناس بخش کشاورزی ادامه داد: در دهه ۷۰ شمسی بیش از ۶۰ هزار هکتار از اراضی کشور به کشت آفتابگردان روغنی عمدتاً دیم اختصاص داشته و سهم دانه آفتابگردان روغنی در سبد دانه‌های روغنی تولیدی قابل توجه بود؛ اما با تغییر سیاست‌های حمایتی دولتی و عدم ترویج و حمایت از میزان تولید این دانه روغنی از حجم آن طی یک دهه کاسته شده تا به حداقل میزان طی دو سال اخیر رسیده است.

وی تصریح کرد: بر اساس اطلاعات به دست آمده از استان‌های کشور در سال گذشته کمتر از ۱۰۰۰ هکتار آفتابگردان با هدف تولید روغن کشت شد.

فرهنگ آسا یادآور شد: دانه آفتابگردان روغنی دارای بیش از ۵۰ درصد روغن باکیفیت است و این زراعت قابلیت کشت در اقلیم‌های مختلف کشور در کشت بهاره و پاییزه را دارد؛ از این رو پیرو تفاهم نامه منعقد شده بین وزارت جهاد کشاورزی و یکی از شرکت‌های روغن کشی کشور در دو سال اخیر اقدامات مؤثری در راستای احیای کشت آفتابگردان در کشور عملیاتی شده است.

کد خبر: ۲۱۲٬۹۹۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha