۴ فروردین ۱۴۰۲ - ۱۶:۳۶
ساخت ایستگاه راه آهن خاوران تبریز در مراحل پایانی
فیلم استان‌ها؛

ساخت ایستگاه راه آهن خاوران تبریز در مراحل پایانی

تبریز- ساخت ایستگاه راه آهن خاوران تبریز در مراحل پایانی قرار دارد و گفته می شود با حضور رئیس جمهور یا معاون اول وی طی روزهای آینده به بهره برداری خواهد رسید.

به گزارش خبرنگار بازار، عابدین خرم استاندار آذربایجان شرقی از پروژه ایستگاه راه آهن خاوران تبریز که آخرین ایستگاه پروژه ریلی میانه- بستان آباد- تبریز است، بازدید کرد. این پروژه ریلی طی روزهای آینده با حضور مسئولان بلندپایه دولت در تبریز افتتاح می شود.

طرح راه آهن میانه - تبریز و ۲ خطه کردن آن از جمله طرح های ملی در حوزه توسعه زیرساخت‌های ناوگان ریلی کشور بوده که از سال ۱۳۷۹ عملیات ساخت آن برای تسهیل در رفت و آمد مردم و جابجایی بار در آذربایجان شرقی آغاز شده است.

این پروژه ۲۰۳ کیلومتر طول دارد و با کم کردن ۱۳۰ کیلومتر از مسیر و دسترسی قبلی، زمان سفر از تبریز به تهران را که اکنون از ۱۰ تا گاهی حتی ۱۴ ساعت طول می کشد نیز حدود چهار تا پنج ساعت کاهش می دهد و با تسهیل دسترسی و ترانزیت ریلی به اروپا، سالانه موجب صرفه جویی ۱.۵ میلیارد لیتر در مصرف سوخت می شود.

این پروژه از ایستگاه میانه واقع در مسیر راه‌آهن تهران- تبریز شروع‌ شده است و ۱۳۲ کیلومتر آن شامل مسیر میانه - بستان آباد در ششم آذر ۱۳۹۸ به بهره‌برداری رسید تا رونق اقتصادی را برای استان و تبریز به ارمغان بیاورد؛ راه‌آهن ۲ خطه میانه- بستان‌آباد- تبریز با گذر از مسیری کوهستانی و شهرهای ترکمانچای، بستان‌آباد و باسمنج واقع در مسیر خود به ایستگاه موجود تبریز متصل می شود.

حدود ۷۰ کیلومتر از مسیر بستان آباد تا تبریز برای تکمیل این پروژه مهم ریلی در آذربایجان شرقی باقی مانده است که تکمیل و بهره برداری از این پروژه و اتصال آن به راه‌آهن نخجوان، ایروان، تفلیس از طریق جلفا و دیگر مرزهای آبی و خاکی به افزایش مبادلات بین‌المللی و صادرات کالا به جمهوری‌های آذربایجان، ارمنستان و ترکیه می انجامد.

پروژه خط آهن و ایستگاه های بستان آباد و خاوران در سفر استانی ۱۲ خرداد آیت الله رییسی به آذربایجان شرقی از اعتبار ۴۱ هزار میلیارد تومان برای تکمیل پروژه های نیمه تمام این استان بدون بهره نماند و ۲۰۰ میلیارد تومان از اعتبارات این سفر را به خود اختصاص و جذب این اعتبار، روند اجرای آن را تسریع داد.

به گفته مجریان این طرح و مدیران استانی، مسیر خط آهن ۴۴ کیلومتری ایستگاه بستان آباد تا خاوران تبریز اوایل سال ۱۴۰۲ به بهره برداری می رسد تا همان طور که گفته شد علاوه بر کاهش حدود پنج ساعته مسافت ریلی بین تبریز تا تهران زمینه تبادل مسافر درون شهری و برون شهری جاده ای و ریلی و حتی هوایی را فراهم کند.

کد خبر: ۲۱۲٬۹۹۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 2
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • IR ۰۹:۰۴ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۹
      1 0
      با سلام آیا از ایستگاه راه آهن خاوران تبریز میتونیم به زنجان برویم
    • IR ۱۹:۳۱ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۳
      0 0
      ولی هیچ تفاوتی در زمان رسیدن نداره همون ۱۲ ساعت رسیدیم تهران که قبلا هم ۱۲ ساعته میرسیدیم جدا اینهمه هزینه برای چی بود؟؟