۴ فروردین ۱۴۰۲ - ۱۶:۲۱
کاهش شاخص کل بورس اوراق بهادار کشورهای اروپایی

کاهش شاخص کل بورس اوراق بهادار کشورهای اروپایی

شاخص کل بورس اوراق بهادار کشورهای اروپایی در پایان معاملات امروز بیشتر روند کاهشی داشته باشد.

به گزارش بازار، افزایش نگرانی سرمایه گذاران و کارگزاران بازار بورس و سرمایه، درباره مشکلات بانکی که در آمریکا به وجود آمده است باعث شد تا شاخص کل بورس اوراق بهادار کشورهای اروپایی در پایان معاملات امروز بیشتر روند کاهشی داشته باشد.

شاخص سهام بورس ‌پاریس (cac ‌۴۰)، شش صدم درصد نسبت پایان معاملات روز کاری پیشین، کاهش یافت.

شاخص سهام بورس فوتسی ۱۰۰ لندن (ftse ۱۰۰)، که ‌در آن در هر ‌روز ‌کاری سهام ۱۰۰ ‌شرکت ‌مهم و ‌بزرگ ‌انگلیس، ارزشگذاری و ‌خرید ‌و ‌فروش ‌می شود، ۵۳ صدم درصد نسبت پایان معاملات روز کاری پیشین، کاهش یافت.

شاخص سهام بورس فرانکفورت (dax ۳۰)، در معاملات امروز نسبت به پایان معاملات روز کاری پیشین، ۲۹ صدم درصد کاهش یافت.

شاخص سهام بورس یورواستاکس (eurostoxx ۵۰)، که در ‌آن در هر روز کاری ‌سهام ۵۰ شرکت اروپایی ارزشگذاری و خرید و فروش می‌شود، ۴۱ صدم درصد نسبت پایان معاملات روز کاری پیشین، کاهش ارزش داشت.

یکی از عواملی که باعث کاهش شاخص کل بورس ‌اوراق بهادار در بازارهای اروپایی شده است اقدام بانک‌های مرکزی آمریکا، انگلیس و اروپا در افزایش نرخ‌های سود بانکی بوده است.

این بانک‌ها نرخ سودهای بانکی (نرخ سود وام‌های بین بانکی یا ریپو repo، نرخ سود ‌سپرده ‌گذاری و نرخ تنزیل، یعنی سودی که از بانک‌های تجاری و سایر موسسات سپرده گذاری، برای وام‌های دریافتی از بانک مرکزی گرفته می‌شود) را بین ۲۵ تا ۵۰ صدم درصد را کاهش داده اند.

اینکه فدرال رزرو (بانک مرکزی آمریکا) نهاد اصلی ناظر بر فعالیت‌های بانک‌های فدرال آمریکا و کمک به پیاده‌سازی سیاست پولی در این کشور، در چندین نوبت نرخ سود بانکی را برای مهار تورم در آمریکا افزایش داده بیشتر مایه نگرانی سرمایه گذاران و کارگزاران بازار بورس و سرمایه، در کشورهای اروپایی شده است.

درهم تنیدگی شدید اقتصادهای اروپا و آمریکا باعث شده است تا همواره سیاست‌های پولی فدرال رزرو (بانک مرکزی آمریکا)، عملکرد اقتصادی این کشور و به طور کلی نوسانات بازار مالی نیویورک بر روی شاخص‌های بورس اوراق بهادار در اروپا تاثیر بگذارد.

مسئولان و مقامات فدرال رزرو (بانک مرکزی آمریکا) نهاد اصلی ناظر بر فعالیت‌های بانک‌های فدرال آمریکا و کمک به پیاده‌سازی سیاست پولی در این کشور به طور سربسته اعلام کرده اند اگر لازم باشد امسال یک بار دیگر نیز نرخ سودهای بانکی را افزایش خواهند داد.

برخی کارشناسان مسائل مالی و اقتصادی افزایش دوباره نرخ سودهای بانکی در آمریکا را طی امسال تا ۷۰ درصد محتمل می‌دانند. آن‌ها با این حال می‌گویند این کار بدون شک در ماه مه امسال روی نخواهد داد.

عامل دیگری که در کاهش شاخص کل بورس ‌اوراق بهادار
کشورهای اروپایی تاثیرگذار بوده است نگرانی درباره بحران بانکی در آمریکا است. اگرچه مقامات و مسئولان فدرال رزرو همه سپرده‌های تا ۲۵۰ هزار دلار را از نظر پرداخت به موقع تضمین می‌کنند، اما نگرانی مردم به هر حال رو به افزایش است.

دیگر عاملی که باعث کاهش شاخص کل بورس ‌اوراق بهادار در کشورهای اروپایی در معاملات امروز نسبت به پایان معاملات روز کاری پیشین، شد انتشار برخی گزارش‌ها مربوط به عملکرد اقتصاد کلان در خود اروپا بود.

شاخص مدیران ‌خرید بخش تولیدات کارخانه‌ای، شاخصی که مرکز ‌پژوهش‌های اقتصادی -‌ ‌مالی ‌مارکیت ‌از طریق ‌داده‌های حاصل ‌از ‌پرسشنامه‌های ‌توزیع ‌شده ‌میان ‌مدیران ‌خرید ‌شرکت‌ها ‌به ‌دست می‌آورد و در نتیجه، میزان خوشبینی یا ‌بدبینی آن‌ها ‌درباره ‌اوضاع، ‌در حال حاضر می‌سنجد کاهش را نشان می‌دهد.

شاخص کل بورس ‌اوراق بهادار ‌توکیو، نیز در پایان معاملات امروز کاهش یافت. شاخص سهام ‌نیکی ۲۲۵، nikkei ‌۲۲۵، ‌یکی ‌از دو شاخص عملکرد ‌بورس اوراق ‌بهادار ‌توکیو که سهام ‌۲۲۵ ‌شرکت ‌بزرگ ‌ژاپن در آن ‌فهرست ‌ و در هر روز کاری ارزشگذاری و خرید و فروش می‌شوند در پایان معاملات امروز ۱۳ صدم درصد کاهش یافت. افزایش ارزش ین ژاپن در مقابل دلار باعث نگرانی‌های شرکت‌های صادراتی این کشور شد. چون زمانی که ارزش ین برابر دلار آمریکا افزایش می‌یابد هزینه تولید و صادرات کالاهای تولیدی در ژاپن افزایش می‌یابد.

افزایش تنش‌ها میان آمریکا و چین نیز باعث شد تا شاخص کل بورس ‌اوراق بهادار چین در معاملات امروز نسبت به پایان معاملات روز کاری پیشین، روند کاهش داشته باشد.

شاخص مرکب بورس اوراق ‌شانگ‌های چین (sse composite index)، یکی از بزرگترین بازارهای بورس چین و جهان، که در آن سهام هم به یوان هم به دلار آمریکا خرید و فروش می‌شود در پایان معاملات امروز سه صدم درصد نسبت پایان معاملات روز کاری پیشین، کاهش یافت.

شاخص کل بورس اوراق بهادار شنزن، szse، دومین شاخص عملکرد بورس اوراق بهادار چین که ۵۰۰ سهم پر بازده متعلق به شرکت‌های فنی این کشور در هر روز کاری درآن ارزش گذاری و خرید و فروش می‌شود، در پایان معاملات ۶۴ صدم درصد نسبت پایان معاملات روز کاری پیشین، کاهش داشت.

در بازار اوراق قرضه و بهادار آمریکا، نرخ سود اوراق گواهی سپرده گذاری و مشارکت در سرمایه با سر رسید ده ساله وزارت خزانه داری این کشور، در معاملات امروز مقداری کاهش یافت و به رقم سه و ۴۱ صدم درصد رسید. نرخ سود اوراق قرضه و بهاداری با سر رسید دو ساله وزارت خزانه داری آمریکا نیز حدود دو صدم درصد کاهش داشت.

نرخ اوراق گواهی سپرده گذاری و مشارکت در سرمایه با سررسید ده ساله آلمان، اقتصاد نخست اروپا، که از آن به عنوان مبنا و معیاری برای تعیین نرخ سود اوراق قرضه و بهادار دیگر کشورهای این حوزه پولی استفاده می‌شود، در معاملات امروز نسبت به پایان معاملات روز کاری پیشین، به دو و ۱۸ صدم درصد رسید که نسبت به پایان روز گذشته تغییری نداشت.

در بازار معاملات ارزی اروپا، ارزش دلار آمریکا برابر با سبد ارزهای معتبر جهان (یورو، پوند انگلیس، ین ژاپن، یوان چینی) ارزش یورو برابر دلار آمریکا در معاملات امروز نوسان چندانی نداشت.
در بازارهای نفتی، قیمت نفت در بازار جهانی بیشتر روند افزایشی داشت. با این توضیح که، بهای هر بشکه نفت خام سبک ‌برنت دریای شمال، هم برای تحویل در ماه آینده، با ۴۷ صدم درصد افزایش نسبت پایان معاملات روز کاری پیشین، به ۷۶ دلار و ۲۷ سنت رسید.

بهای هر بشکه نفت خام سبک و ‌شیرین وست تگزاس اینترمدیت‌ برای تحویل در ماه پیش رو، نیز با ۵۳ صدم درصد کاهش نسبت پایان معاملات روز کاری پیشین، به ۷۰ دلار و ۳۳ سنت رسید.

کد خبر: ۲۱۲٬۹۸۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha