۲ فروردین ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۸
برف استان سمنان را غافل‌گیر کرد | آخرین تقلاهای زمستان
گزارش بازار؛

برف استان سمنان را غافل‌گیر کرد | آخرین تقلاهای زمستان

سمنان- همزمان با دومین روز از فروردین ماه ۱۴۰۲، برف اکثر نقاط مرتفع و شمالی استان سمنان را سفید پوش و خساراتی را نیز به محصولات کشاورزی و باغی وارد کرد.

بازار، گروه استان‌ها: همزمان با دومین روز از بهار ۱۴۰۲ استقرار سامانه کم فشار بارشی در استان سمنان برودت هوا را بین پنج الی ۱۰ درجه به دنبال آورد. این سامانه همچنین در اکثر نقاط استان سمنان بارش باران را رقم زده است.

بارش ها در نقاط سردسیر، کوهستانی و مرتفع استان سمنان مانند دیباج، شهمیرزاد، فولاد محله و مرز بین استان های سمنان و مازندران و گلستان را سپید پوش کرده است. اداره کل هواشناسی استان سمنان ضمن به صدا درآوردن زنگ هشدار نارنجی از مردم خواسته تا از حضور در ارتفاعات به شدت دوری کنند.

لغزندگی معابر استان سمنان

بارش برف تا اندازه ای است که رئیس پلیس راه استان سمنان در گفتگو با خبرنگار بازار، گفت: بارش برف و باران سبب لغزندگی در تمام معابر استان سمنان شده و همچنین ارتفاعات و جاده های کوهستانی نیز سفید پوش است.

سامانه کم فشار بارشی همچنین سبب شده تا پلیس راه به مردم توصیه کند که از عجله پرهیز کنند

سرهنگ موسی بزرگی با بیان اینکه بارش برف حتی دو محور استان سمنان را مسدود هم کرده است، افزود: گردنه شهمیرزاد به سمت کیاسر در هر دو مسیر رفت و برگشت و همچنین گردنه شهمیرزاد - کیاسر از مسیر چشمه علی مسدود است.

تمام محورهای مواصلاتی اصلی استان سمنان به دلیل بارش برف و باران لغزنده هستند در نتیجه مسافران نوروزی می بایست کمال احتیاط را در تردد بین شهرهای استان لحاظ کنند. پلیس راه همچنین به مردم توصیه کرده قبل از ورود به مسیرهای کوهستانی استان از مسدود نبودن آنها اطمینان حاصل نمایند.

مسافران نوروزی عجله نداشته باشند

سامانه کم فشار بارشی همچنین سبب شده تا پلیس راه به مردم توصیه کند که از عجله پرهیز کرده و همچنین رعایت فاصله طولی، سرعت مطمئن و عدم دست زدن به سبقت غیرمجاز را مد نظر قرار دهند. رئیس پلیس راه استان سمنان همچنین اعلام کرده که با رانندگان خاطی برخورد جدی می شود.

اداره کل هواشناسی استان سمنان پس از ورود سامانه کم‌فشار بارشی به استان هشدار نارنجی هواشناسی را اعلام کرده است در این هشدار آمده که هوا بین پنج الی ده درجه سردتر می شود در نتیجه با وجود این کاهش دما و همچنین بارش برف در نیمه شمالی استان بین سرمازدگی محصولات کشاورزی می‌رود.

جهاد کشاورزی استان سمنان اعلام کرده که در حال بررسی خسارات احتمالی است

شب گذشته هواشناسی استان سمنان اطلاعیه ای را صادر کرد که در آن آمده است: «باغداران و کشاورزان استان سمنان آماده سازی روش‌های مقابله با سرمازدگی همچون بخاری و مولد مه در باغات را در دستور کار خود قرار دهند».یکی از موضوعاتی که باید به آن توجه داشت این است که سمنان یک استان کویری با شرایط جوی غیرقابل پیش بینی است به این صورت که در همین لحظه یک منطقه گرم و آفتابی است اما ۳۰ کیلومتر دورتر از همین منطقه برف در حال باریدن است و این سبب می شود تا مسافران نوروزی بعضاً در پیش بینی های خود دچار خطا و سردرگمی شوند.

برف استان سمنان را غافل‌گیر کرد | آخرین تقلاهای زمستان

احتمال سرمازدگی محصولات کشاورزی

سرمازدگی محصولات کشاورزی و احتمال تگرگ و برف از یک سو و سیلابی شدن مسیل‌ها کشاورزی استان سمنان را در دومین روز از بهار ۱۴۰۲ تهدید می کند و موجبات نگرانی کشاورزان را فراهم آورده است. کشاورزانی که در سال های اخیر شاهد از بین رفتن محصولات خود به دلیل سرمای زودرس بهاره بوده و دولتمردان هم برای رفع این مشکل هیچ راهکار علمی و عملی مشخصی پیدا نکرده اند.

کشاورزان از بامداد امروز با روشن کردن لاستیک و روش های سنتی مانند سوزاندن پیتی های مملو از روغن سوخته، تلاش دارند تا از باغات خود در برابر سرمازدگی حفاظت کنند چرا که در نقاطی مانند شاهرود و دامغان که قطب کشاورزی نیز محسوب می شوند، درختانی مانند زردآلو شکوفه داده و حتی برگ نیز سبز کرده است.

جهاد کشاورزی استان سمنان اعلام کرده که در حال بررسی خسارات احتمالی است و بلافاصله بعد از اینکه آماری به دست آمد آن را در اختیار خبرنگاران قرار خواهد داد اما قدر مسلم اینکه سرمازدگی امسال هم باغات شرق استان سمنان را تحت تاثیر خود قرار داده است.

حوادث رانندگی و ایام نوروز

شرایط حاکم بر وضعیت جوی استان سمنان تا ابتدای هفته آتی هم ادامه خواهد داشت در نتیجه دو قشر یعنی مسافران نوروزی و کشاورزان در واقع مخاطب اصلی هشدارهای هواشناسی هستند.اقشاری که هر دویشان نگران وضعیت جوی هستند. پلیس و عوامل راهداری و هلال احمر در ۲۵۰ نقطه از استان سمنان استقرار و در آماده باش هستند اما مهمترین موضوع در شرایط بد جوی و مسافرت های نوروزی، پیشگیری است یعنی مسافران از وضعیت راه ها اطمینان حاصل کرده و اصلا وارد مسیرهایی که امکان مسدود شدن و گرفتاری دارند، نشوند که خود کمک بزرگی هم به عوامل امدادی و مسئولان ستاد خدمات سفر می شود.

رانندگی در شرایط بد جوی راننده را به شدت خسته می‌کند

نگرانی مسئولان در کنار سرمازدگی، حوادث رانندگی است چرا که امروز استان سمنان میزبان خیل عظیم مسافران نوروزی است. در این راستا همچنین هشدارهای لازم برای مقابله با تصادفات جاده ای اعلام شده است. ستاد خدمات سفر استان سمنان اعلام کرده که رانندگی در شرایط بد جوی راننده را به شدت خسته می‌کند و در نتیجه استراحت ۱۰ دقیقه ای بعد از هر یک ساعت رانندگی در معابر لغزنده استان سمنان توصیه می شود.

فاصله زیاد بین شهرهای استان سمنان، لغزندگی جاده ها، فقدان جلوه های بصری، خواب آلودگی و ... از مهمترین عوامل تصادفات جاده ای در استان سمنان محسوب می شوند حوادثی که دو سوم آنها به واژگونی خودروها بر اثر خستگی و عدم توانمندی در کنترل وسیله نقلیه باز می گردد.سامانه های ۱۴۱ و همچنین وب سایت های خبری و اطلاع رسانی همواره بهترین منبع برای اطلاع از آخرین وضعیت جاده های استان سمنان در ایام نوروز برای مسافران هستند از سوی دیگر پلیس راه اعلام کرده که تمام محورهای مواصلاتی استان لغزنده هستند و در نتیجه مسافران لوازم مورد نیاز تردد در مسیرهای زمستانی را می بایست همراه داشته باشند.

اطمینان از سلامت خودرو، برف پاک کن و بخاری، همراه داشتن پتو و غذای خشک، همراه داشتن سوخت کافی و اطمینان از سلامت پمپ سوخت خودرو، همراه داشتن زنجیر چرخ و دوری از عجله از مهمترین توصیه های پلیس راه به مسافران و رانندگان وسایل نقلیه در این شرایط جوی خطرناک است. شرایطی که می تواند به راحتی برای یک خانواده مسافر در کوتاه ترین مسیر، دردسرهای عظیمی را ایجاد کند. هرچند عوامل امدادی در سراسر جاده های استان استقرار دارند اما مهمترین موضوع همکاری خود مردم و مسافران نوروزی برای پیشگیری از بروز مخاطرات در جاده ها است.

کد خبر: ۲۱۲٬۸۱۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha