۳ فروردین ۱۴۰۲ - ۰۱:۵۰
امنیت غذایی در گرو اجرای «کشت قراردادی» و «الگوی کشت»

امنیت غذایی در گرو اجرای «کشت قراردادی» و «الگوی کشت»

کارشناس کشاورزی گفت: موضوع مهم در تأمین امنیت غذایی، اصلاح الگوی کشت است؛ اگر این هدف عملیاتی شود حتما شاهد اتفاق‌های مثبتی در بخش کشاورزی خواهیم بود.

به گزارش بازار، کیوان فرهنگ آسا افزود: در برنامه ششم توسعه هدف گذاری شده بود تا امنیت غذایی به ۹۵ درصد برسد که محقق نشد. در حال حاضر ۸۰ درصد از امنیت غذایی کشور تأمین شده و در ادامه موضوع امنیت پایدار غذایی مطرح است. سیاست گذاری‌ها به این سو باشد که یک سال با بیش تولید و سالی دیگر با کمبود محصولی مواجه نباشیم. این بیش بود و کمبود تهدیدی برای تضمین امنیت غذایی یک سرزمین به شمار می‌رود.

کارشناس کشاورزی تصریح کرد: بیشترین ریسک در بخش کشاورزی است. بخش مهمی از محصولات در حال تولید در کشور به شکل دیمی بوده و وابستگی زیادی به بارش‌های برف و باران دارد.

وی تاکید کرد: اگر زمانی در استان کردستان یا کرمانشاه که بیشتر سطح زیرکشت کشور را دارند بارش نباشد عملکرد صفر می‌شود، چون کشت یک میلیون تن گندم متأثر از این موضوع است. یا در استان‌های شمالی کشور که قطب تولید سویا هستند اگر بر اساس نرم ۳۰ ساله در ماه‌های اواخر خرداد و اوایل تیر است بارش‌های تابستانی نداشته باشیم کل تولید سویا این استان‌ها که نزدیک ۱۰۰ هزار تن است با خطر مواجه می‌شود.

فرهنگ آسا ادامه داد: امسال ۱۵ تا ۲۰ میلی متر بارش‌های تابستانی داشتیم و در دوره خشکسالی هر سال تجربه جدید در حال ثبت است؛ بنابراین کشاورزی فعالیتی همراه با ریسک است.

این کارشناس کشاورزی اظهار داشت:در حوزه امنیت غذایی برخی محصولات استراتژیک هستند؛ به عنوان مثال در دانه‌های روغنی ۹۵ درصد وابستگی وجود دارد. طرح‌هایی که در دو سه دهه اخیر در حوزه دانه‌های روغنی پیگیری شده است مقطعی بوده و ادامه دار نبودند. دولت تغییر می‌کند طرح‌ها به فراموشی سپرده و باعث می‌شود که کشاورز به نوعی با کشت دانه‌های روغنی قهر کند.

وی اظهار کرد: هنگامی که از کشاورز خواسته می‌شود تا سویا، کلزا یا آفتابگردان بکارد تمایل به این کار ندارد.

فرهنگ آسا یادآور شد: طرح‌ها و پروژه‌ها باید به گونه‌ای تعریف شوند که انجام آن‌ها حتی در دولت بعدی تضمین شده باشد. تغییر دولت نباید منجر به تغییر ساختار کلی سیاست‌ها و برنامه‌ها شود.

کد خبر: ۲۱۲٬۷۸۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha