۲۹ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۶:۲۶
درمان کند گردشگری سلامت بعد از ابتلا به کرونا| ظرفیت درآمد زایی ۲۱ میلیارد دلاری گردشگری سلامت
پیامدهای جا مانده از شیوع کرونا در سطح جهانی

درمان کند گردشگری سلامت بعد از ابتلا به کرونا| ظرفیت درآمد زایی ۲۱ میلیارد دلاری گردشگری سلامت

هرچند محدودیت های کرونایی پیش روی گردشگری سلامت رفع شده اما با افزایش هزینه سفرهای هوایی، رغبت مردم به دریافت خدمات پزشکی در خارج از کشور خودشان کاهش یافته است.

بازار؛ گروه صنعت: صنعت گردشگری سلامت به عنوان یکی از صنایع درآمد زای جهان از ابتدای شیوع کرونا تاکنون با چالش های بسیاری مواجه شده است. ابتدای شیوع این بیماری منحوس با لغو سفرهای هوایی و ممنوعیت هایی همراه شد و تا پایان رسمی شیوع این بیماری ادامه یافت. پس از فروکش کردن کرونا این بار نوبت درگیری روسیه و اوکراین بود که بر اقتصاد جهانی تاثیر گذاشت.

بنابراین همه این مسائل منجر به این شد که هزینه های زندگی جاری مردم دنیا تا سفرهای هوایی به شدت افزایش یابد و آن ها کمتر رغبتی به دریافت خدمات پزشکی خارج از مرزهای کشورشان داشته باشند.

تاثیرات برجای مانده از کرونا

بازار به نقل از رویترز؛ آتیلا نات بر اساس پیش بینی هایی که انجام داده بود قصد داشت در سال ۲۰۲۰ یک بیمارستان دندان پزشکی در مجارستان افتتاح کنند. با این حال به دلیل همه گیری بیماری کرونا، ‌حتی گردشگران خارجی که دندان هایشان از وضعیت خوبی برخوردار نبود از سفر به این کشور و دریافت خدمات از بیمارستان مذکور منصرف شدند.

نات با اشاره به اینکه بعد از فروکش کردن همه گیری کرونا هنوز صنعت گردشگری سلامت جان نگرفته گفت: هزینه های بالای سفر و عدم ثبات اقتصادی به عنوان دو عامل نگرانی برخی از متقاضیان این بیمارستان شناخته شده است. این درحالی است که این عوامل با وجود برداشته شدن محدودیت های سفر به کشورهای خارجی برای دریافت خدمات پزشکی همچنان باعث جلوگیری از توسعه گردشگری سلامت بر اساس برنامه ریزی های انجام شده می شود.

هزینه های بالای سفر و عدم ثبات اقتصادی باعث کاهش گردشگری سلامت شده است

بر این اساس کارشناسان معتقدند صنعت جهانی گردشگری سلامت همواره طی سال های گذشته با سفرهای کم هزینه و مرزهای باز به روی گردشگران در مسیر توسعه قرار داشته است. از این رو با همه گیری کرونا و از دست رفتن دو عامل اصلی توسعه این صنعت، فعالان این حوزه برای رفع موانع و بهبود وضعیت تلاش می کنند.

نات اضافه کرد: مردم اکنون محتاط تر شده اند؛ آنها دو بار به صرف پول کلان برای درمان دندان فکر می کنند.

در حال حاضر بیمارستان دندان پزشکی مذکور قرار است با حمایت مالی دولت مجارستان آن را در بهار افتتاح کند و به عنوان کلینیکی که نه تنها خدماتی چون ایمپلنت های دندانی را ارائه می دهد، بلکه سایر جراحی های جزئی را نیز انجام می دهند فعالیت خود را آغاز کند.

افزایش هزینه های زندگی مردم جهان

در شرایطی درمانگاه های کشورهایی همچون مجارستان و ترکیه طی سنوات گذشته به بیماران انگلیسی و آمریکای شمالی خدمات ارائه می دادند که توقف یا روند کند در چرخه فعالیت های گردشگری سلامت باعث افزایش انتظار برای دریافت خدمات، هزینه های درمان و غیره برای دریافت خدمات دندان پزشکی و پزشکی در کشورهایی که گردشگر سلامت می فرستادند می شود. از طرفی به طور قطع کشورهای ارائه دهنده این خدمات نیز با کمبود بیمار مواجه خواهند شد.

از این رو انتظار می رفت با برداشته شدن محدودیت های سفر خیلی زود صنعت گردشگری سلامت به روال قبل خود برگردد و گردشگران برای دریافت خدمات ارزان و سریع به کشورهای ارائه دهنده این خدمات مراجعه کنند اما تورم ناشی از افزایش شدید قیمت انرژی و مواد غذایی از زمان آغاز درگیری های اوکراین در یک سال پیش باعث شده است که مردم پول کمی به خصوص برای عمل های درمانی تا زیبایی صرف کنند.

کارشناسان و سرمایه گذاران بخش صنعت گردشگری سلامت معتقدند که افزایش هزینه های سفرهای هوایی هرج و مرج های سفرها در تابستان گذشته باعث شده بیماران درمان خود را به تعویق بندازند. بر این اساس وی کر؛ متخصص گردشگری پزشکی به مراکز بزرگ مانند ترکیه از کشورهایی چون انگلیس معتقد است که برای برخی از سفرها قیمت بلیت هواپیما نسبت به سال ۲۰۱۹ دو برابر شده است.

وی کر اعلام کرد: پروازها، ترانسفر زمینی و بنزین اکنون حدود ۱۵ درصد از هزینه بسته های مسافرتی و درمانی را تشکیل می دهند که هزینه آن ها در مقایسه با قبل از همه گیری کرونا دو برابر افزایش یافته و همچنان در روند صعودی قرار دارد.

از طرفی هزینه های سفر به کشورهای ارائه دهنده خدمات پزشکی افزایش یافته و از طرف دیگر برخی از درمانگاه های فعال به دلیل کاهش قابل توجه متقاضیان دریافت خدمات با افزایش هزینه های نگهداری سایت تا تجهیزات و نیروهای متخصص مواجه شده اند. بر این اساس تعویض مفصل ران یا زانو در نوردورتوپادیک در لیتوانی در حال حاضر حدود ۱۵ درصد گرانتر از پنج سال پیش شده است.

امره آتچکن مدیر عامل وی کر گفت: برخی از مشتریان سابق اعلام می کنند که به جای کاشت مو، ترجیح می ‌دهم قبض گاز یا برق را بپردازم.

پرداخت اقساطی برای ادامه حیات گردشگری سلامت

برخی از فعالان صنعت گردشگری سلامت برای تشویق مشتریان، گزینه ‌های پرداخت اقساطی را برای جلب توجه متقاضیان گردشگری سلامت پیشنهاد می دهند.

لیفبوت، یک شرکت هندی ارائه دهنده خدمات پزشکی برای بیماران خارجی اعلام کرد: با یک پلت فرم جمع آوری کمک مالی به نام ایمپکت گورو برای کمک به بیماران برای پرداخت هزینه های جراحی ضروری همکاری کرده است.

در این راستا بعضی بیماران انگلیسی و کانادایی را هدف قرار می دهند؛ چرا که دریافت خدمات در این کشورها دشوارتر و زمان بر تر است. در این رابطه یک فعال صنعت گردشگری سلامت اظهار داشت: اکثر بیماران از بریتانیا و ایسلند هستند، در حالی که تعداد کمتری از آنها از سایر کشورهای شمال اروپا و فرانسه می آیند.

لیندا فروهوک ۷۳ ساله انگلیسی گفت که بازنشستگی را به تعویق انداخت، وام بانکی گرفت و از پس اندازش برای سفر به مجارستان برای کاشت ایمپلنت دندان استفاده کرد. او به جای ۳۲ هزار پوند برای انجام این عمل در بریتانیا تنها ۸ هزار پوند در مجارستان پرداخت کرد.

ارزش بازار گردشگری پزشکی در حال حاضر حدود ۲۱ میلیارد دلار است

مجله بین المللی سفر پزشکی که توسط سرویس اطلاعات بازار LaingBuisson منتشر شده است، تخمین می زند که ارزش بازار گردشگری پزشکی در حال حاضر حدود ۲۱ میلیارد دلار است که کمتر از قبل از همه گیری است، اگرچه سردبیر کیت پولارد هشدار داد که چندان به داده های دریافت شده نمی توان اعتماد کرد و ممکن است آمار و ارقام قدری متفاوت باشند. داده ها ضعیف است.

بر این اساس با حدود ۷ میلیون گردشگر حوزه سلامت در سال، IMTJ رشد سالانه ۵ تا ۱۰ درصد را واقع بینانه می بیند که بسیار کمتر از برخی پیش بینی های گذشته است.

به طور کلی بعد از برداشته شدن محدودیت های کرونا گردشگری سلامت روند رو به رشدی دارد و بر اساس اطلاعات یک مجموعه فعال در حوزه گردشگری سلامت داده تعداد بیماران در ژانویه و فوریه ۴۰ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش یافته است. البته هنوز این آمار به نصف ماه های مشابه در سال ۲۰۲۰ نرسیده است.

کد خبر: ۲۱۲٬۶۸۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha