۲۹ اسفند ۱۴۰۱ - ۰۹:۲۶
شماره شبا چیست؟

شماره شبا چیست؟

یکی از مواردی که ممکن است برای هر فردی پیش بیاید این است که شماره شبا ملی چیه و چه کاربردی داره.

به گزارش بازار، یکی از مواردی که ممکن است برای هر فردی پیش بیاید این است که شماره شبا ملی چیه و چه کاربردی داره.

خیلی از افراد برای این که بدونن شماره شبا چیه از گوگل کمک می‌گیرن. ما در این مطلب می‌خوایم شما را با کاربرد شماره شبا آشنا کنیم. بهتره بدونین که شماره شبا کاربرد زیادی در انجام امور بانکی داره.

به طور کلی باید بگیم که وجود شماره شبا باعث میشه که روند طولانی و حوصله سر بر امور بانکی در حداقل زمان ممکن انجام بشه. در ادامه این مطلب می‌خوایم درباره شماره شبا و مزایایی که داره بیشتر باهم دیگه صحبت کنیم.

اگه شما هم درباره این موضوع کنجکاو هستین، پیشنهاد می‌کنیم که با ما تا انتهای این مطلب همراه باشین. چون قراره اطلاعات شما را افزایش بدیم.

شماره شبا چیست؟

قبل از این که راجع به مزایا و کاربردهای شماره شبا صحبت کنیم باید بدونین که شبا از چه کلمه‌ای گرفته شده.

در واقع شبا کوتاه شده‌ی واژه‌ی شماره حساب بانک ایرانیان هست. تمام معاملات بانکی که ممکنه انجام دادن اون داخل بانک ساعت‌ها طول بکشه، با استفاده از شماره شبا کمتر از ۱ ساعت انجام میشه.

شماره شبا معمولا روی کارت‌های بانکی درج شده. شماره حساب بانک ایرانیان یا همون شماره شبا از ۲۴ رقم تشکیل شده. همه‌ی شماره شباهایی که در بانک‌های ایران افتتاح شده با عبارت IR شروع میشه.

عبارت IR درج شده در کنار شماره شبا، نشان دهنده اینه که حساب بانکی چه کشوری افتتاح شده. گفتیم که شماره شبا باعث میشه روند امور بانکی کوتاه‌تر بشه.

علاوه بر این موضوع، مزایای دیگه‌ای هم داره که قابل چشم پوشی نیست. در ادامه این مزایا رو براتو بازگو می‌کنیم.

مزیت‌های انجام امور بانکی‌ با شماره شبا

یکی از مزیت‌های استفاده از شماره شبا، پرداخت هزینه توسط مشتریه. به بیان ساده‌تر پرداخت پول در ازای دریافت محصول یا خدماتی که هریدار به حساب فروشنده واریز می‌کند.

امروزه پرداخت سود سهام عدالت و سجامتوسط بانک‌ها، از طریق شماره شبا پرداخت میشه.

 می‌دونین که انتقال پول از طریق کارت به شبا به صورت رزانه با محدودیت‌هایی سروکار داره. مثلا سقف مجاز کارت به کارت پول ۳ تومن هست.

افراد بیش از این مقدار نمی‌تونن از طریق همراه بانک پول پرداخت کنن. برای پرداخت پول بیش از حد مجاز لازمه که به عابر بانک مراجعه کنن.

اما با وجود شماره شبا این محدودیت انتقال پول برداشته میشه و افراد می‌تونن تا سقف ۲۰۰ میلیون تومان در روز پول به حساب دیگران انتقال بدن.

با وجود این مزایا اگه شما هم مشتاق شدبن که صماره شبا خودتون دریافت کنین، پیشنهاد می‌کنم ادامه این مطلبو از دست ندین. چونم می‌خوایم انواع روش‌های دریافت شماره شبا رو براتون بازگو کنیم.

چگونگی دریافت شماره شبا بدون مراجعه به بانک

دو روش برای دریافت شماره شبا وجود داره:

۱- دریافت شماره شبا با استعاده از شماره کارت

۲- دریافت شماره شبا با استفاده از شماره حساب

دریافت شماره شبا با استفاده از شماره کارت

برای دریافت شپاره شبا با استفاده از شماره کارت؛ اول باید بانکی که می‌خواین شماره شبا داشته باشین رو انتخاب کنین.

در مرحله بعد باید وارد سایت استعلام بانک مرکزی بشین. بهتره بدونین که شماره ۱۶ رقمی درج شده بر روی کارت بانکی، شماره کارت گفته میشه.

 بعد از این که وارد سایت استعلام بانک مرکزی شدین با کلیک بر روی قسمت سه خط، منو براتون باز میشه.

از قسمت منو باید برای دریافت شماره شبا درخواست بدین. در این سایت این امکان وجود داره که برای چند کارت مختلف درخواست شماره شبا بدین. در مرحله بعد، تو کادر مربوطه شماره ۱۶ رقمی شماره کارتتون رو وارد کنین.

 تو مرحله آخر لازمه که دکمه ثبت رو بزنین و درخواستتونو نهایی کنین. بعد از گذشت چند دقیقه سایت، شماره شبا جدید شمارو بهتون اعلام می‌کنه.

این سایت زیر نظر بانک مرکزی فعالیت می‌کنه و لازمه بگم که سایت این پیج تضمین شدس و جای هیچ گونه نگرانی نیست.

دریافت شماره شبا با استفاده از شماره حساب

یکی روش‌های دیگر برای دریافت شماره شبا، استفاده از شماره حساب بانکی هستش.  اگه شماره حساب بانکی خودتونو ندارین می‌تونین از بانک مربوطه شماره حسابتونو دریافت کنین.

نحوه دریافت شماره شبا با استفاده از شماره حساب، همانند شماره کارت است. فقط کافیه که وارد سایت استعلام بشین.

 به طور کلی عملکرد شماره حساب و شماره کارت شبیه همه و از هر دو برای انتقال پول استفاده میشه.

اما یکسری تفاوت‌هایی بین این دو وجود داره که در ادامه توضیح بیشتری در این‌باره در اختیارتون می‌زاریم.

تفاوت‌های بین شماره کارت و شماره حساب

همونطور که گفتیم عملکرد شماره حساب و شماره کارت شبیه به همه. اما باید بدونین که احتمال خطا در انتقال مول با استفاده از شماره حساب کمی بیشتر از انتقال پول با شماره کارته.

یکی از دلایلی که احتمال انتقال اشتباه پول رو بالا می‌بره اینه که؛ اطلاعات فردی که قراره پول به حسابش واریز بشه در انتقال با استفاده از شماره حساب مشخص نیست.

ولی وقتی که می‌خواین با شماره کارت پول انتقال بدین، اطلاعات فرد گیرنده برای شما نشون داده میشه. همین موضوع باعث میشه که پول رو اشتباه انتقال ندین.

این مزیت برای انتقال پول با شماره شبا هم وجود داره. همین موضوع باعث میشه که شماره شبا نسبت به دو روش دیگه برای انتقال پول رتبه بالاتری داشته باشه.

از چه بانک‌هایی می‌توانیم در سامانه استعلام شماره شبا دریافت کنیم؟

اگر نتونستین از طریق سایت استعلام بانک‌ مرکزی برای دریافت شماره شبا اقدام کنین، می‌تونین برای این کار به بانک مراجعه کنین.

 اسامی بانک‌هایی که با استفاده از آن می‌تونین برای دریافت شماره شبا اقدام کنین عبارتند از: بانک مهر ایران، بانک شهر، بانک رسالت، بانک مهر ایران، بانک ایران زمین، بانک تجارت، بانک سینا، بانک توسعه تعاون، بانک گردشگری، بانک خاورمیانه، بانک رفاه کارگران.

موسسه نور، بانگ سینا، بانک خاورمیانه، پست بانک، ملت، بانک پاسارگاد، بانک صادرات، بانک ملی، بانک کشاورزی، بانک سامان، بانک اقتصاد نوین، بانک مسکن، بانک سرمایه، بانک آینده، بانک سپه، بانک دی، بانک رسالت.

جمع بندی:

بهتره بدونین که شماره شبا نسبت به روش‌های دیگر برای انتقال پول، کارمزد کمتری دریافت می‌کنه. کارمزد انتقال پول موقعی چشمگیر میشه که بخواهید مبالغ بالایی به حساب دیگران انتقال بدهید.

پس با دریافت شماره شبا می‌تونین علاوه بر صرفه جویی در وقت، تو هزینه‌های خودتون هم صرفه جویی کنین.

با در نظر گرفتن همه‌ی مزیت‌های داشتن شماره شبا، می‌تونم یه سوال بپرسم که چرا تا حالا برای دریافت شماره شبا خودتون اقدامی نکردین؟

کد خبر: ۲۱۲٬۶۲۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha