۱۱ خرداد ۱۳۹۹ - ۰۹:۱۷
روزگار بی‌رمقِ پایتخت انرژی؛ «عسلویه» تشنه است
پارادوکس محرومیت و ثروت؛

روزگار بی‌رمقِ پایتخت انرژی؛ «عسلویه» تشنه است

بوشهر- اینجا پایتخت انرژی ایران است در روزگار بی رمقِ بی آبی؛ مردم شهرستان عسلویه از وضعیت آب خود به ویژه در روستاها ناراضی بوده و خواستار تسریع در اجرای طرح‌های آب‌رسانی و بهبود وضعیت کنونی هستند.

بازار؛ گروه استان ها: بسیاری از روستاهای شهرستان عسلویه با کمبود آب روبرو هستند و میزان آب تخصیصی به این روستاها کفاف نیازهای مردم روستا را نمی‌دهد که لازم است اقداماتی اساسی برای رفع مشکلات مردم در این مناطق انجام شود.

کمبود آب موضوع جدیدی نیست و در سال‌های اخیر همواره شاهد این مشکلات بوده‌ایم، البته در بیشتر نقاط کشور این مشکلات را شاهدیم ولی در شهرستان عسلویه این مشکلات سخت‌تر شده است.

در بعضی روستاها و محلات ممکن است تا شش روز متوالی آب شرب و لوله‌کشی در دسترس شهروندان نباشد

ساکنان شهرستان عسلویه از نبود آب گلایه دارند، به‌گونه‌ای که در بسیاری از مناطق در طول ۲۴ ساعت تنها چند ساعت سهمیه آب دارند و در بعضی روستاها و محلات نیز ممکن است تا شش روز متوالی آب شرب و لوله‌کشی در دسترس شهروندان نباشد.

محرومیت در کنار غول‌های نفت و گاز
عبدالمحمد احمدی یکی از اهالی روستاهای شهرستان عسلویه در گفت‌وگو با خبرنگار بازار اظهار داشت: چندین سال است شرایط بی‌آبی و سایر محرومیت‌ها در عسلویه پایتخت انرژی کشور جریان دارد.

وی تصریح کرد: ثروت عسلویه و تولیدات میلیاردی آن همواره موجب غرور ملی و استانی شده است و از بوشهر و عسلویه به عنوان پایتخت انرژی کشور یاد می‌شود.

احمدی اضافه کرد: برخی از روستاهای شهرستان عسلویه مانند بخش چاه مبارک به‌شدت درگیر بی‌آبی است و با توجه به شرایط سهمیه‌بندی آب سهمیه‌ها بسیار محدود است.

هزینه بالای تامین آب
سجاد قحطان یکی دیگر از اهالی روستاهای شهرستان عسلویه نیز در گفت‌وگو با بازار گفت: بعضی وقت‌ها تا شش روز در عسلویه و روستاهای مجاور آب نداریم و دیگر منبع آب و آب ذخیره جواب نمی‌دهد.

وی تصریح کرد: مجبوریم آب آزاد بخریم و آن‌ها که شغل و پولی ندارند هیچ راهی ندارند، ما هم که شغل و درآمد داریم ماهیانه بین ۵۰۰ تا ۶۰۰ هزار تومان آب خریداری می‌کنیم که اصلاً در شان شهرستان عسلویه و پایتخت انرژی کشور نیست.

ساخت ۲ پروژه آب‌شیرین‌کن
مدیرعامل آب و فاضلاب استان بوشهر در گفت‌وگو با خبرنگار بازار از افزایش سرانه مصرف آب شهرستان عسلویه خبر داد و اظهار داشت: هم‌اکنون سرانه مصرف آب در این شهرستان به ۳۴۰ لیتر رسیده است.

۲ پروژه آب‌شیرین‌کن در شهرستان عسلویه ساخته می‌شود که هر یک دارای ظرفیت پنج هزار مترمکعب در شبانه‌ روز هستند که در شهر عسلویه و روستای هاله اجرا می‌شوند

عبدالحمید حمزه پور با اشاره به صدور مجوز ساخت دو پروژه آب‌شیرین‌کن در شهرستان عسلویه اظهار کرد:‌ این دو آب‌شیرین‌کن هر یک دارای ظرفیت پنج هزار مترمکعب در شبانه‌روز هستند که در عسلویه و هاله اجرا می‌شوند.

وی با اشاره به اقدامات صورت گرفته و طرح‌های مد نظر برای جبران کمبود آب آشامیدنی شهرها و روستاهای شهرستان عسلویه اضافه کرد: افزایش حجم انتقال آب از خط آب‌رسانی کوثر به شهرستان عسلویه از طرح‌های مد نظر است.

وی با بیان اینکه حجم انتقال آب از خط کوثر به عسلویه به میزان ۱۰ لیتر بر ثانیه افزایش‌یافته است گفت: آب تولیدی در شهرستان عسلویه از منابع محلی به میزان ۲۰ لیتر بر ثانیه وارد مدار شده که سبب رفع مشکل کم آبی به وجود آمده ناشی از پیک مصرف خارج از سرانه شده است.

حمزه‌پور از تامین آب تولیدی در شهرستان عسلویه از منابع محلی به میزان ۲۰ لیتر بر ثانیه در راستای رفع مشکل کم آبی به وجود آمده ناشی از پیک مصرف خارج از سرانه خبر داد.

وی از استقرار اکیپ کنترل و بهره برداری روستاهای دارای مشکل آب در شهرستان عسلویه خبر داد و بیان کرد: اقدامات لازم برای بهبود وضعیت آب در نقاط مرتفع روستاهای مجتمع چاه مبارک انجام شده است.

بهبود وضعیت آب در مناطق مرتفع
وی با اشاره به استقرار اکیپ کنترل و بهره‌برداری برای رفع مشکل آب در شهرستان عسلویه گفت: برای بهبود وضعیت آب در نقاط مرتفع روستاهای تحت پوشش مجتمع آب‌رسانی چاه مبارک شهرستان عسلویه اقدامات لازم انجام‌شده است.

حمزه پور اقدامات در دست اجرا برای بهبود وضعیت آب‌رسانی در شهرها و روستاهای عسلویه را مورد اشاره قرار داد و افزود: در این راستا مخزن ۵۰۰ مترمکعبی روستای سهمو شمالی مورد بهره‌برداری قرارگرفته است.

طرح مطالعاتی خطوط انتقال و ایستگاه پمپاژ برای انتقال آب از آب‌شیرین‌کن هاله به دیگر روستاهای شهرستان عسلویه اجرایی شده است

وی مهندسی مجدد ایستگاه پمپاژ آب مجتمع چاه مبارک و خطوط انتقال آب به روستاها را از دیگر اقدامات دانست و اظهار کرد: در این راستا نوسازی و اصلاح شبکه آب‌رسانی مورد توجه قرار دارد که ۱۰ کیلومتر شبکه توزیع آب فرسوده روستاهای شهرستان عسلویه نوسازی شده است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان بوشهر به دیگر پروژه‌های آب‌رسانی پرداخت و تصریح کرد: طرح مطالعاتی خطوط انتقال و ایستگاه پمپاژ برای انتقال آب از آب‌شیرین‌کن هاله به دیگر روستاهای شهرستان عسلویه اجرایی شده است.

در حالی که شهرستان عسلویه لقب بزرگی چون پایتخت اقتصادی و انرژی کشور را یدک می‌کشد، وجود چنین مشکلاتی در این شهرستان به هیچ وجه زیبنده و شایسته نیست.

با توجه به همجواری عسلویه با دریا، باید از ظرفیت‌های شیرین‌سازی آب دریا برای تامین نیازهای این شهرستان استفاده شود و آب باکیفیت برای مردم این منطقه تامین و ارائه شود.

کد خبر: ۲۱٬۲۴۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha