۲۷ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۹:۲۶
سامانه نیاز آبی گیاهان زراعی و باغی به عنوان مرجع تعیین شد

سامانه نیاز آبی گیاهان زراعی و باغی به عنوان مرجع تعیین شد

موسسه تحقیقات خاک و آب اعلام کرد: سامانه نیاز آبیاری گیاهان زراعی و باغی (نیاز آب) کشور به عنوان سامانه مرجع نیاز آبی گیاهان تعیین شد.

به گزارش بازار، موسسه تحقیقات خاک و آب از سوی وزیر جهاد کشاورزی سامانه نیاز آبی گیاهان زراعی و باغی کشور (نیاز آب) به عنوان سامانه مرجع نیاز آبی گیاهان تعیین و به کلیه نهادهای اجرایی وزارت جهاد کشاورزی ابلاغ شد.

موسسه تحقیقات خاک و آب مسوول تهیه دستورالعمل‌های مرتبط، ایجاد بانک اطلاعات نیاز آبی کشور، پاسخگویی به استعلام اشخاص حقیقی، حقوقی، دولتی و دستگاه‌های اجرای موضوع ماده (۵) قانون مدیریت خدمات کشوری در این خصوص خواهد بود.

سامانه نیاز آبیاری گیاهان زراعی و باغی (نیاز آب) با ایجاد بانک‌های اطلاعاتی منحصر به فرد در سطح کشور می‌تواند نیاز آبیاری محصولات متفاوت را در شرایط اقلیمی مختلف و در سطح مدیریت کلان آب در بخش کشاورزی تعیین کند. این سامانه بر اساس آخرین روش‌های علمی روز آب مصرفی را در مقیاس‌های مختلف کشت تخمین زده و اطلاعات خرد و کلان را در اختیار مدیران منطقه‌ای قرار می‌دهد، لذا این سامانه با هدف پوشش مساله اصلی و ایجاد سامانه‌ای بر اساس دانش فنی و تخصصی ایجاد شد که بتواند با پشتیبانی از بانک‌های اطلاعات مورد نیاز و همچنین یک مجموعه الگوریتم مقادیر نیاز آبی و آب مصرفی گیاهان را در سطح کشور برآورد کرده و به صورت مستقیم در اختیار بهره‌برداران بخش آب کشاورزی قرار دهد تا بستر بهره‌برداری بهینه از آب در کشاورزی کشور فراهم شود.

دارا بودن پایگاه داده‌های بزرگ ملی و بروز برای آب، خاک، گیاه و اقلیم کشور؛ قابلیت دسترسی آسان متناسب با نیاز کاربران و سطوح مختلف بهره‌برداران؛ بومی‌سازی عوامل موثر بر نیاز آبی و آب مصرفی متناسب با شرایط اقلیمی و بهره‌برداری؛ و سامانه تصمیم‌یار عرضه و تقاضای آبیاری برای مدیران و کارشناسان مدیریت منابع و بهره‌برداری از آب، از توانایی‌های مهم سامانه نیاز آب است.

کد خبر: ۲۱۲٬۴۴۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha