۷ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۰:۱۶
 ۲۸ درصد اشتغال گیلان در بخش کشاورزی است
رئیس جهاد کشاورزی گیلان:

۲۸ درصد اشتغال گیلان در بخش کشاورزی است

رشت - رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان گفت: ۲۸ درصد اشتغال و ۴۸ درصد اقتصاد استان در بخش کشاورزی است.

به گزارش بازار به نقل از جهاد کشاورزی گیلان، علی درجانی در جلسه شورای نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی گیلان گفت: اقتصاد استان به دلیل موقعیت جغرافیایی، آب و هوایی و فرهنگ بومی منطقه، بر مبنای کشاورزی و در کنارش گردشگری است که آن نیز بر پایه کشاورزی استوار است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان ارائه غالب رخدادهای استان در حوزه گردشگری و خدماتی را بر مبنای کشاورزی دانست و افزود: اعتقاد ما بر این است که اگر توسعه ای هم در استان اتفاق بیفتد باید خودش را با بخش کشاورزی هماهنگ کند.

وی با بیان اینکه تنها در صنعت طیور گیلان بالغ بر ۱۵ هزار نفر اشتغال ایجاد شده افزود: این در حالی است که کل اشتغال ایجاد شده در شهرک های صنعتی استان حدود ۱۰ هزار نفر بوده است.

درجانی با اشاره به اینکه بالای ۲۸ درصد اشتغال گیلان در بخش کشاورزی و بیش از ۴۸ درصد اقتصاد استان در این بخش است، تاکید کرد: در یکی از محصولات استراتژیک مانند برنج بیش از ۱۵ هزار میلیارد تومان گردش مالی در استان وجود دارد که معادل گردش مالی تولید گندم در بیش از ۲۰ استان کشور است.

وی خاطر نشان کرد: استان گیلان کمتر از ۰.۹ درصد خاک کشور را دارد و بیش از ۳.۵ درصد تولیدات بخش کشاورزی و بیش از هشت درصد بهره برداران کشور را با متوسط مالکیت پایین به خود اختصاص داده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان لازمه توسعه بخش کشاورزی و تضمین کننده امنیت غذایی را ورود دانش به عرصه های تولیدی دانست و اظهار داشت: بیش از ۷۰ نوع محصول کشاورزی در حال تولید در استان، در ۲۰ مورد دارای رتبه اول تا پنجم هستیم و عملکرد کشاورزان و تولیدکنندگان ما از متوسط عملکرد کشوری بالاتر است.

وی در ادامه متوسط مالکیت در گیلان را بسیار پایین و کمتر از ۰.۷ هکتار دانست و تصریح کرد: استانی که ۰.۹ درصد خاک کشور را به خود اختصاص داده بیش از هشت درصد کل بهره برداران کشور را دارد.

درجانی به توسعه پایدار در بخش کشاورزی اشاره و بیان کرد: «سرمایه گذاری» و «دانش» به عنوان دو راهبرد اصلی نظام مهندسی کشاورزی کشور مطرح شده که به درستی به عنوان چالش به آن اشاره شده است.

وی در ادامه یکی از مهمترین چالش ها و مشکلات بخش کشاورزی را «ورود دانش در مزرعه» و یا همان «ارتقای دانش در هکتار» عنوان کرد و افزود: تنها راه پیشرفت ما توجه به همین مهم است.

کد خبر: ۲۱٬۲۴۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha