۲۷ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۸:۵۸
رشد ۱۰ درصدی فرش دستباف در ۱۰ ماهه امسال

رشد ۱۰ درصدی فرش دستباف در ۱۰ ماهه امسال

معاون تولید مرکز ملی فرش ایران با بیان اینکه تولید فرش دستباف در سال ۱۴۰۱ رو به رشد بوده است گفت: در ۱۰ ماهه سال ۱۴۰۰، سه میلیون و ۲۰۰ هزار متر مربع فرش دستباف تولید شده است.

به گزارش بازار، یاسر حنیفی افزود: میزان تولید ۱۰ ماهه امسال، در مقایسه با مدت مشابه سال قبل ( ۱۴۰۰ ) که دو میلیون و نهصد هزار متر مربع بوده،‌ رشد ۱۰ رصدی را نشان می دهد، ضمن اینکه مجموع تولیدات فرش دستباف سال گذشته،‌ ۳ میلیون و ۱۰۰ هزار متر مربع ثبت شده است.

وی با بیان اینکه برآوردها نشان می دهد از اهداف ترسیم شده در زمینه تولید فرش دستباف جلوتر هستیم، گفت:‌ با توجه به ثبت تقاضا برای دریافت مواد اولیه فرش دستباف، انتظار می رود آمار تولید دو ماهه پایان سال نیز،‌ همچنان افزایشی باشد.

حنیفی با بیان اینکه بر اساس آمار ارائه شده، در بحث نیروی انسانی و ایجاد اشتغال،‌ نیز رشد مناسبی داشته ایم، ادامه داد:‌ میزان ایجاد اشتغال به دو صورت رصد می شود نخست از صدور مجوزهای پروانه بهره برداری که برای واحدهای تولیدی صادر می شود و دوم میزان اشتغالی که در حوزه‌های مشاغل خانگی ثبت می شود.

وی افزود با توجه به مجوزهای ایجاد شده تا پایان دیماه امسال،‌ اشتغال حدود ۳۶ هزار نفر به صورت مستقیم و غیر مستقیم در این صنعت ثبت شده؛ ضمن اینکه تقاضا در حوزه مشاغل خانگی نیز در مقایسه با مدت مشابه سال قبل، رو به رشد بوده است.

معاون تولید مرکز ملی فرش ایران ادامه داد:‌ مجموع قالیبافانی که به صورت فصلی و یا دائمی تولید دارند تعدادشان بیش از ۲ میلیون نفر است اما برای یک میلیون و ۴۰۰ هزار نفر کارت شناسایی صادر شده است و از این تعداد، کمتر از ۲۳۰ هزار نفر تحت پوشش بیمه هستند.

وی گفت:‌ در سالهای ۱۳۹۳ و ۱۳۹۴ هفتصد هزار نفر تحت پوشش بیمه بودند، اما به مرور به دلیل کاهش بودجه اختصاصی سهم کارفرما که باید از سوی دولت پرداخت می شد، هم اکنون تعداد بیمه شدگان به یک چهارم رسیده است.

معاون تولید مرکز ملی فرش ایران گفت: انتظار داریم حداقل ۷۰۰ هزار قالیباف تحت پوشش بیمه قرار بگیرند البته این عدد، عدد بزرگی است و ما برای رسیدن به آن نیازمند حمایت دولت و ابزارهای مناسب آن هستیم.

کد خبر: ۲۱۲٬۳۸۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha