۴ فروردین ۱۴۰۲ - ۰۰:۲۰
مرغوب‌ترین پشم دنیا در حسرت توجه
یادداشت؛

مرغوب‌ترین پشم دنیا در حسرت توجه

ایلام- «ایلام دارای مرغوب‌ترین پشم دنیا است که به دلیل نبود صنایع تبدیلی مورد بی توجهی قرار گرفته است» این جمله بخشی از یادداشت مهسا نظری فعال رسانه ای برای بازار است.

مهسا نظری؛ بازار: گوسفندان از گذشته تا به امروز بسته به نوع آنها در صنایع مختلفی همچون قالی‌بافی، تولید پارچه، صنایع آرایشی و لوازم بهداشتی مورد استفاده قرار گرفته و از اهمیت بالایی برخوردار است.

در استان ایلام نیز با توجه به اینکه یکی از قطب‌های اصلی دامداری در کشور محسوب می‌شود؛ هر ساله با فرا رسیدن فصل بهار و تابستان و شروع پشم چینی گوسفندان، مقدار بالایی پشم تولید می‌شود که در زمینه‌های مختلفی قابل استفاده بوده و یقینا مزیت‌های بسیاری به دنبال دارد.

با این وجود به دلیل نبودن امکانات و صنایع تبدیلی در این استان، پشم تولیدی توسط دامداران و عشایر با قیمت ناچیزی بدون اینکه مزیتی برای دامداران داشته باشد، نصیب دلالان می‌شود که این امر نارضایتی دامداران استان را به دنبال داشته است؛ چرا که عشایر و دامداران در طول سال برای تولید متحمل رنج و زحمت زیادی می شوند و این بسیار درد آور است که حاصل زحمات و دست رنج آنان به ثمن بخش توسط افراد سودجو و واسطه‌ها به یغما رود.

مزایای احداث صنایع تبدیلی

به گفته کارشناسان با راه اندازی واحدهای تبدیلی و تکمیلی پشم در این استان و ارزش افزوده مواد، علاوه بر اینکه قسمت قابل توجهی از این محصول در استان استفاده می‌شود بلکه با توجه به مرزی بودن استان و وجود مرز بین المللی مهران امکان صادرات نیز بالا می‌رود.

از سوی دیگر راه اندازی صنایع تبدیلی حوزه دام در این استان می تواند سبب کوتاه شدن دست دلالان، ایجاد ارزش افزوده قابل توجهی حداقل بین ۵۰ تا ۱۰۰ درصد، اشتغالزایی و افزایش درآمد دامداران شود.

ایجاد صنایع تبدیلی در استان ایلام همچنین زمینه مناسب جهت توسعه مناطق مختلف استان را فراهم آورده و به افزایش تولیدات عشایر، بهره وری، ایجاد فرصت‌های شغلی، تأمین نیازهای اساسی، پیوند با دیگر بخش‌های اقتصادی و کاهش نابرابری‌های منطقه‌ای منجر می‌شود.

برای بهره‌وری بیشتر از تولیدات عشایر علاوه بر ایجاد صنعت تبدیلی در استان باید از کارگاه های بزرگ و کوچک وابسته به صنعت ریسندگی، جهت برند سازی پشم استان حمایت و به طور جدی از ورود دلالان به صنعت ریسندگی و تولید پشم جلوگیری شود

لازم به ذکر است خیلی از بانوان عشایر قادر هستند در کارگاه‌های کوچک با ابزار سنتی نخ ریسی برای برطرف ساختن نیازهای خانوار و درآمدزایی اقدام به تولید نخ کنند که اگر از این ظرفیت‌ها استفاده شود نه تنها موجب رونق اقتصادی در استان می‌شود، بلکه از مشاغل خانگی و خرد نیز حمایت شده و معضل فقر و بیکاری تا حد بسیاری کاهش پیدا می‌کند.

علت عدم توسعه صنایع پشم ریسی در ایلام

بررسی‌های علمی نشان داده نبود برنامه‌ریزی مناسب، ناهماهنگی، عدم همراهی سیستم بانکی، بروکراسی شدید اداری، بی‌توجهی مسئولان، عدم وجود سرمایه‌گذار و سایر موارد موحب شده از این ظرفیت‌ها بدرستی استفاده نشود و باوجود قطب بودن استان در زمینه دامپروری به دلیل نبود صنایع تبدیلی چرم، پوست و پشم این مزیت از استان خارج شود.

مرغوب‌ترین پشم دنیا در حسرت توجه

در شرایطی که دامداران ایلامی با افزایش هزینه نهاده‌های دامی روبرو هستند ایجاد صنایع تبدیلی و رونق بازار پشم علاوه بر اشتغالزایی می‌تواند بخشی از هزینه‌های آنها را هم جبران کند، از این رو باید با نگاه به آینده و توجه به ظرفیت‌های موجود برای درآمد زایی و پویایی اقتصاد منطقه و خانوار های تولید کننده فراورده های دامی، اقدامات اساسی در سطح استان لحاظ شود.

در این راستا می‌بایست با همکاری دستگاه‌های متولی کمیته امداد و شرکت فرش بافی ریسندگی خانگی در اختیار عشایر قرار داد که نه نتها موجب اشتغالزایی برای عشایر می‌شود بلکه سبب کوتاه شده دست واسطه ها شده و نخ مورد نیاز به صورت مستقیم و با هزینه‌ای کمتر به دست بافنده می‌رسد.

لزوم احداث صنایع تبدیلی

در ادامه نیز برای بهره‌وری بیشتر از تولیدات عشایر علاوه بر ایجاد صنعت تبدیلی در استان باید از کارگاه های بزرگ و کوچک وابسته به صنعت ریسندگی، جهت برند سازی پشم استان حمایت و به طور جدی از ورود دلالان به صنعت ریسندگی و تولید پشم جلوگیری شود.

همچنین مسئولان مربوطه باید از کارگاه‌های احداث شده در استان حمایت کرده تا از ورود دلالان و سود چشم گیری که از فروش پشم به جیب میزنند جلوگیری کند تا زمینه‌ی اشتغال تعداد کثیری از جوانان در صنعت پشم استان فراهم شود.

پشم ماده اولیه تولید صنایع بسیاری است و نقش مهمی در اقتصاد خانوارهای عشایر، صنایع ریسندگی و حتی توسعه استان دارد که باید با تامین زیرساخت‌های تبدیلی در استان اقدامی اساسی در این زمینه لحاظ کرد و از ضرر بیشتر دامداران و عشایر جلوگیری کرد.

کد خبر: ۲۱۲٬۳۵۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha