۲۸ اسفند ۱۴۰۱ - ۰۱:۵۱
با افزایش عرضه ارز غیر دولتی، دلار کاهشی می‌شود
استاد اقتصاد دانشگاه تربیت مدرس:

با افزایش عرضه ارز غیر دولتی، دلار کاهشی می‌شود

عزتی، استاد دانشگاه گفت: مجموعه سیاست‌های بانک مرکزی در جهت کنترل نرخ ارز مثبت است.

به گزارش بازار به نقل از ایبنا، مرتضی عزتی؛ اقتصاددان و استاد دانشگاه تربیت مدرس، در رابطه با ریزش قیمت دلار گفت: بازار ارز در روزهای گذشته ریزش شدیدی داشت که این ریزش ضرر سنگینی را به خریداران تحمیل کرد.

وی افزود: رئیس جدید بانک مرکزی مسائل پولی و بانکی را بهتر می‌داند، البته همه چیز در دست بانک مرکزی نیست به عنوان مثال اتفاق مثبت سیاسی مانند اخبار در رابطه با بهبود ارتباطات منطقه‌ای مانند خبر عربستان و یا ارتباط با چین و توافقات برجام باعث کاهش نرخ ارز می‌شود.

استاد دانشگاه تربیت مدرس تصریح کرد: در صورتی که اقتصاد با ثبات باشد نباید نرخ ارز بالای ۴۰ هزار تومان قرار بگیرد، بلکه مسائل حاشیه‌ای، تلاطم، شُک‌ها و انتظارات غیر منطقی و نزدیکی به سال نو موجب بالا رفتن قیمت دلار شد، اگر تلاطمی در بازار رخ نمی‌داد با وضعیت اقتصاد ایران در مدت کوتاه نرخ ارز این میزان نوسان نداشت.

این اقتصاددان با اشاره به این که تامین نیازهای ارزی در مرکز مبادله یکی از فاکتورهای کاهش قیمت ارز است؛ گفت تامین ارز در مرکز مبادله نشان می‌دهد که بانک مرکزی به دنبال حفظ نرخ ارز در نرخ‌های تعادلی است که این امر باعث می‌شود نرخ در بازار به سمت نرخ حفظ شده یا همان تعادلی حرکت کند.

وی ادامه داد: بانک مرکزی بازار ارز را رها نکرد و راه اندازی مرکز مبادله ارز و طلا به معنی ایستادن بانک مرکزی روی نرخی منطقی است، بنابراین وجود این مرکز به شرط عمل به تعهدات و اغنای نیازهای بازار مثبت است، مرکز مبادله می‌تواند به تثبیت نرخ ارز کمک کند.

عزتی در پاسخ به این پرسش که برداشتن محدودیت خرید و فروش ارز در صرافی‌ها چه نقشی در کاهش قیمت دلار دارد؟ تصریح کرد: باز بودن دست صرافی‌ها برای مبادله بیان‌گر این است که بانک مرکزی احساس قدرت می‌کند و می‌داند که توانایی برآورده کردن نیازها را در این سیستم دارد، اگر این عامل را در کنار سایر عوامل مانند حفظ نرخ در مرکز مبادله ایران نه به معنای دستوری بلکه به معنی باز بودن دست برای مبادله بدانیم می‌تواند نشانه‌های خوبی به بازار بدهد، همچنین اگر احساس قدرت بانک مرکزی به بازار منتقل شود باعث تثبیت نرخ خواهد شد.

وی با اشاره به عرضه ارز پتروشیمی‌ها در شبکه‌ صرافی‌ها بیان کرد: بازاری وجود دارد که شبه کالایی تحت عنوان ارز در آن عرضه می‌شود هر چه در شرایط تورمی عرضه ارز افزایش پیدا کند، بهتر است، بنابراین هر چه عرضه ارز غیر دولتی که در دست بانک مرکزی نیست افزایش پیدا کند قیمت ارز کاهشی می‌شود یا کمتر افزایش پیدا می‌کند.

این استاد دانشگاه در پایان تاکید کرد: مثبت بودن عوامل اقتصادی و سیاسی در کنار هم باعث حرکت نرخ ارز به سمت پایین می‌شود، در کل مجموعه سیاست‌های بانک مرکزی مثبت بوده، اما این به این معنی نیست که این سیاست‌ها تمامی مشکلات را حل می‌کند بلکه عوامل خارج از دست بانک مرکزی نیز اثر خود را خواهد داشت.

کد خبر: ۲۱۲٬۳۴۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha