۲۷ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۴:۲۸
جابجایی مسافر از طریق ناوگان ریلی به ۲۹ میلیون نفر رسید

جابجایی مسافر از طریق ناوگان ریلی به ۲۹ میلیون نفر رسید

قطار مسافری ناوگان حمل‌ونقل ریلی در سال ۱۴۰۱ حدود ۲۹ میلیون نفر مسافر را جابجا کرد.

به گزارش بازار به نقل از وزارت راه و شهرسازی، تعداد مسافرجابجا شده از طریق ناوگان ریلی در سال ۱۴۰۱ تا پیش از آغاز سفرهای نوروزی به ۲۵ میلیون نفر رسید که از رشد ۴۲ درصدی نسبت به سال قبل حکایت دارد.

از سوی دیگر بر اساس آمار اعلام شده از سوی دفتر هوشمندسازی و داده کاوی گروه آمار و اطلاعات شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران، طی ۱۰ ماهه ابتدایی سال ۱۴۰۱، تعداد ۲۴ میلیون و ۴۴۸ هزار و ۵۸ نفر مسافر، حمل‌ونقل ریلی را برای سفرهای خود انتخاب کرده اند، ‌ به عبارتی دیگر تا دی ماه سال جاری ۱۳ میلیون و ۲۳۳ هزار و ۵۵۰ نفر کیلومتر مسافر از طریق ناوگان ریلی جابجا شده اند.

تعداد مسافر حومه‌ای جابجا شده توسط ناوگان حمل‌ونقل ریلی نیز در مدت ۱۰ ماهه سال ۱۴۰۱ به ۶ میلیون و ۶۵۲ هزار و ۳۵۱ رسیده است.

جابجایی ۲۹ میلیون مسافر از طریق ناوگان حمل‌ونقل ریلی کشور طی سال ۱۴۰۱ در حالی است که رکورد جابجایی ریلی مسافر در سال ۱۳۸۹ و به میزان ۲۸ میلیون و ۸۱۰ هزار نفر مسافر در آن سال بود، بنابراین با عبور از جابجایی ۲۹ میلیون نفر مسافر رکورد جدیدی در تاریخ حمل‌ونقل ریلی کشور ثبت شد.

به گفته سید میعاد صالحی مدیر عامل شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران، رشد جابجایی مسافر از طریق قطار در شرایطی رخ داده که شرکت راه‌آهن با ۲ هزار میلیارد تومان بدهی در حوزه لکوموتیو و ۳ هزار میلیارد تومان بدهی در حوزه تعمیرات باقی مانده از دولت قبل مواجه بود.

وی با اشاره به رشد ۴۲ درصدی جابجایی مسافر نسبت به سال قبل، گفته بود که زمان تاخیر قطارها هم ۲۰ درصد کاهش یافته است.

توسعه ناوگان ریلی هم در حوزه بار و هم در حوزه مسافر از اولویت‌های شرکت راه‌آهن بوده و در همین راستا طی سال ۱۴۰۱ و در ۴ مرحله نوسازی ناوگان انجام شده که مجموعا یک هزار و ۶۶۰ دستگاه واگن و لکوموتیو طی سال ۱۴۰۱ وارد ناوگان ریلی کشور شده است.

این نوسازی شامل یک هزار و ۵۷۰ دستگاه واگن باری نو، ۲۳دستگاه لکوموتیو نو و ۱۷ دستگاه لکوموتیو بازسازی شده، ۱۰ دستگاه واگن مسافری نو و ۴۰ دستگاه واگن مسافری نوسازی شده می‌شود.

حمل و نقل ریلی کشور در سال جاری با یک هزار و ۵۷۰ دستگاه واگن باری نو، ۲۳دستگاه لکوموتیو نو و ۱۷ دستگاه لکوموتیو بازسازی شده، ۱۰ دستگاه واگن مسافری نو و ۴۰ دستگاه واگن مسافری نوسازی شده، همراه بوده و در تعداد ناوگان ۴۳ درصد رشد نسبت به سال گذشته کسب کرده است.

مهرداد بذرپاش وزیر راه و شهرسازی نیز با تاکید بر اهمیت و ضرورت رونق ناوگان ریلی کشور همزمان با توسعه خطوط به منظور بهره‌برداری از شرایط سیاسی جدید ایجاد شده در منطقه و همچنین شرایط جغرافیایی کشور، از برنامه‌های جدی در حوزه خرید، بازسازی و ساخت تولید داخل حمل‌ونقل مسافری خبر داده است که با سرمایه‌گذاری همه بخش‌های خصوصی، عمومی، دولتی و غیر دولتی در این حوزه محقق خواهد شد.

به گفته بذرپاش، برای افزایش ظرفیت ناوگان ریلی مذاکراتی انجام شده و برخی از آن‌ها به قرارداد هم منجر شده است و تا سال ۱۴۰۲ و سال ۱۴۰۳ شاهد جهشی در ظرفیت ناوگان ریلی با بهترین کیفیت خواهیم بود.

کد خبر: ۲۱۲٬۳۳۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha