۲۸ اسفند ۱۴۰۱ - ۰۱:۵۱
 چرا بورس از سایر بازارها جامانده است؟
کارشناس بازار سرمایه مطرح کرد

چرا بورس از سایر بازارها جامانده است؟

کارشناس بازار سرمایه، بورس را مستعد رشد دانست و گفت: این بازار از سایر بازارهای مالی جامانده است.

به گزارش بازار به نقل از ایبنا، همایون دارابی؛ کارشناس بازار سرمایه بیان کرد: بازارهای مالی، خود را با تورم موجود در جامعه سازگار کردند، اما بازار سرمایه خود را با تورم تطبیق نداد و از سایر بازارها جاماند.

وی افزود: بازار سرمایه به علت قیمت گذاری دستوری توسط دولت و نرخ نیما از سایر بازارها جاماند. این باعث شد ارزش شرکت‌ها متناسب با ارزش دارایی آن‌ها نباشد.

این کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد: شرکت‌ها دارای زمین، ساختمان و ماشین آلات هستند که ارزش این دارایی‌ها از خود شرکت بیشتر است، اما سود شرکت‌ها به علت برنامه دولت در قیمت فروش و نرخ ارز برای صادرکنندگان در بازار متشکل پایین آمد که این امر منجر شد قیمت سهام شرکت‌ها به اندازه دارایی آن‌ها بالا نرود و سود آوری شرکت‌ها کم شود.

دارابی با بیان اینکه با راه‌اندازی مرکز مبادله ارز و طلا صادرکنندگان راغب به صادرات شدند، گفت: اگر در کنار راه اندازی این مرکز، دولت از قیمت گذاری کوتاه بیاید، فروش شرکت‌ها متناسب با تورم افزایش پیدا خواهد کرد، بنابراین فروش شرکت و سود آن‌ها افزایش پیدا می‌کند و شاهد بالارفتن قیمت سهام خواهیم بود با این استدلال‌ها بورس مستعد رشد است.

وی در پایان گفت: عقب‌ماندگی در بازار سرمایه به صنایع خاصی محدود نمی‌شود و تمامی صنایع بورسی نسبت به تورم جاماندن، اما تعدادی از صنایع مانند خودرو، لوازم خانگی، دارو، مواد غذایی، لاستیک تحت فشار قیمت گذاری دولت بودند و شرکت‌های صادرات محور نیز ارز خود را در ابتدا به مبلغ ۴۲۰۰ تومان و بعد به مبلغ ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومان می‌فروشند، که این نیز باعث جاماندگی بود، اما هم اکنون صادرکنندگان می‌توانند ارز خود را به قیمت بالاتری بفروشند.

کد خبر: ۲۱۲٬۳۳۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha