۶ فروردین ۱۴۰۲ - ۰۹:۱۷
نیاز روز افزون چین و ورشکستگی بانکی آمریکا؛ فاکتورهای اصلی برای افزایش قیمت جهانی آهن
بازار بررسی کرد؛

نیاز روز افزون چین و ورشکستگی بانکی آمریکا؛ فاکتورهای اصلی برای افزایش قیمت جهانی آهن

علیرغم برآوردهای مربوط به رشد نسبتا کند اقتصادی چین طی ماه های آتی، میزان واردات و نیاز آهن در بازارهای این کشور در کنار روان شدن سپرده های بانکی در آمریکا به این بازار منجر به افزایش قیمت خواهد شد.

وحید پورتجریشی؛ بازار: علیرغم افزایش بدبینی ها نسبت به میزان پیشرفت اقتصادی چین در سال ۲۰۲۳ و اعلام هدف گذاری نرخ رشد تولید ناخالص داخلی ۵ درصدی از سوی نسخت وزیر این کشور، بازار فلزات همچنان به دلیل ورشکستگی زنجیره ای بانک های آمریکایی از پیشرفت نسبتا چشمگیری برخوردار شده اند.

ورشکستگی بانکی در آمریکا منجر به افزایش ترس در میان سپرده گذاران و نگرانی از توان بازپرداخت اصل سپرده از سوی بانک ها شده که به همین دلیل، طی روزهای گذشته شاهد افزایش چشمگیر بیرون کشیدن مبالغ سپرده گذاری شده از بانک های آمریکا به ویژه بانک های در معرض خطر بیشتر همچون سیتی بانک، سیگنیچر و دیگر زیر مجموعه های «جی پی مورگان» بوده ایم.

اکنون اما بخش بزرگی از این سرمایه در حال روان شدن به سمت بازارهای مختلف از جمله فلزات اساسی و گرانبها، بازار رمزارزها و ... است. در این میان، سنگ آهن علیرغم عدم پیشرفت چندان چشمگیر (در قیاس با دو ماهه نخست سال ۲۰۲۳) که به دلیل افت میزان پیشرفت اقتصادی چین بوده، همچنان طرفداران زیادی در بازار سرمایه داشته و قیمت آن نیز همچنان با پیشرفتی اندک در روند صعودی به سر می برد. به طوریکه قیمت هر تن سنگ آهن به بالای ۱۳۰ دلار رسیده و به نظر می رسد همچنان جای پیشرفت داشته باشد.

ادامه خوشبینی ها به بهبود وضعیت اقتصادی چین

پیش ار هر چیز باید به این نکته اشاره کرد که اگرچه تحلیلگران اقتصادی و بازارهای جهانی، انتظار پیش بینی نرخ رشد بیشتری در بخش تولید ناخالص داخلی را برای اقتصاد چین در سال ۲۰۲۳ داشتند، با اینحال هدفگذاری دولت این کشور بر پایه ۵ درصد نشان دهنده بهبود تخمین های اقتصادی است. چراکه دولت چین در گزارش قبلی خود این نرخ را ۴ درصد پیش بینی کرده بود.

نیاز روز افزون چین و ورشکستگی بانکی آمریکا؛ فاکتورهای اصلی برای افزایش قیمت جهانی آهن

از سوی دیگر، خبرگزاری دولتی CGTN با انتشار گزارشی در روز جمعه و بر اساس تازه ترین برآوردها، رشد تولید ناخالص ملی چین را ۵.۳ درصد اعلام کرد که به احتمال زیاد، ناشی از پروژه های زیرساختی این کشور در خارج از مرزها و همچنین اصلاحات اخیر انجام شده در بخش مقررات مربوط به اعطای تسهیلات بانکی است.

اتحادیه فولاد و آهن چین (CISA) در جریان برگزاری همایش چند هفته پیش خود پیش بینی کرده که رفع محدودیت های کرونایی و بازگشت حیات جدید به بخش راه و مسکن در این کشور، منجر به افزایش قیمت آهن در سطح جهانی خواهد شد

همچنین، نخست وزیر چین در جریان سخنرانی سالانه خود در حزب کمونیست این کشور، توسعه زیرساخت های عمرانی را از جمله اهداف اصلی پکن برای سال ۲۰۲۳ اعلام کرد که همین موضوع می تواند منجر به رشد تولید مسکن و دیگر انواع ساختمان ها و در نتیجه افزایش نیاز به آهن است.

افزایش روز افزون نیاز چین به آهن

همچنین، اتحادیه فولاد و آهن چین (CISA) در جریان برگزاری همایش چند هفته پیش خود پیش بینی کرده که رفع محدودیت های کرونایی و بازگشت حیات جدید به بخش راه و مسکن در این کشور، منجر به افزایش قیمت آهن در سطح جهانی خواهد شد. این اتحادیه همچنین برآورد کرده که میزان فولاد مصرفی در جهان طی سال ۲۰۲۳ به بالای ۱.۸۱۴ میلیارد تن خواهد رسید که بیش از نیمی از این فولاد به تنهایی به بازار مصرف چین تعلق دارد.

اتحادیه فروشندگان خودرو در چین نیز در تازه ترین گزارشی خود پیش بینی کرده که این کشور در پی بازگشایی مجدد کارخانه های بزرگ صعنتی خودروسازی، بیش از ۲۸ میلیون دستگاه خودرو را در سال ۲۰۲۳ تولید خواهد کرد

البته بخش های مهم دیگر همچون خودروسازی و کشتی سازی نیز نیازمند مقادیر قابل توجه فولاد بوده که این نیز به کمک قیمت آهن خواهد شتافت. اتحادیه فروشندگان خودرو در چین نیز در تازه ترین گزارشی خود پیش بینی کرده که این کشور در پی بازگشایی مجدد کارخانه های بزرگ صعنتی خودروسازی، بیش از ۲۸ میلیون دستگاه خودرو را در سال ۲۰۲۳ تولید خواهد کرد.

نیاز روز افزون چین و ورشکستگی بانکی آمریکا؛ فاکتورهای اصلی برای افزایش قیمت جهانی آهن

همچنین کمبود آهن در چین، از همین ماه های ابتدایی سال ۲۰۲۳ به خوبی خودنمایی کرده و به ادعای بلومبرگ، مقامات ارشد دولتی از بازگانان خواسته اند تا به دپو کردن آهن های وارداتی خود در بنادر این کشور پایان دهند. دولت چین همچنین قرار است هزینه انبارداری برای آهن وارداتی در بنادر خود را به میزان چشمگیری افزایش دهد تا نیاز رو به افزایش بازار داخل را تامین نماید.

مساله ورشکستگی بانکی تنها مربوط به ایالات متحده نبوده و دامنه این ورشکستگی اکنون به بانک های بزرگ اروپایی مانند «سوئیس کردیت» کشیده شده است

بر اساس آمار گمرک ملی چین، میزان واردات آهن در دو ماهه نخست سال جاری میلادی به نسبت سال گذشته بیش از ۷.۳% افزایش یافته و طی همین بازه زمانی، بیش از ۱۹۴ میلیون تن آهن وارداتی وارد بنادر چین شده است. این در حالیست که این رقم در دو ماهه نخست سال ۲۰۲۲ حدود ۱۸۱.۱ میلیون تن اعلام شده است.

بهبود وضعیت بازارهای مالی در پی بن بست بانکی

مساله ورشکستگی بانکی تنها مربوط به ایالات متحده نبوده و دامنه این ورشکستگی اکنون به بانک های بزرگ اروپایی مانند «سوئیس کردیت» کشیده شده است. دلیل این امر نیز کاملا واضح است. اساسا در تمامی سیستم بانکی جهان، بانک ها سپرده سرمایه گذاران در در بخش های مختلف سرمایه گذاری کرده و بخشی از این سود حاصل از سرمایه گذاری را به مشتریان خود به عنوان سود سپرده پرداخت می کنند.

نیاز روز افزون چین و ورشکستگی بانکی آمریکا؛ فاکتورهای اصلی برای افزایش قیمت جهانی آهن

سیاست های فدرال رزرو آمریکا منجر به افزایش شاخص قیمت مصرف کننده (CPI) از یک سو و همچنین افزایش نرخ بیکاری به دلیل کاهش قدرت خرید شهروندان از سوی دیگر شده است

حال آنکه سیاست های فدرال رزرو آمریکا منجر به افزایش شاخص قیمت مصرف کننده (CPI) از یک سو و همچنین افزایش نرخ بیکاری به دلیل کاهش قدرت خرید شهروندان از سوی دیگر شده است. لذا، بانک ها باید در شرایطی بر اساس دستور فدرال رزرو نسبت به افزایش سود بانکی اقدام نمایند که اساسا محل مناسبی برای سرمایه گذاری مطمئن سراغ ندارند. همین موضوع نیز منجر به ورشکستگی چند بانک آمریکایی شده است.

با رخداد این وضعیت، همانطور که گفته شد دارایی های زیادی از بانک های خارج شده و به سمت بازارهای مختلف مالی سرازیر شده اند. اگر این سرازیری و تزریق سرمایه به بازارها از جمله بازار آهن را در کنار بهبود وضعیت اقتصادی در چین بگذاریم، به سادگی می توان تشخیص داد که قیمت آهن همچنان طی ماه های آینده روندی صعودی را تجربه خواهد کرد.

کد خبر: ۲۱۲٬۳۲۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha