۱۳ فروردین ۱۴۰۲ - ۰۰:۰۱
شغل‌هایی که نیامده پرپر شدند| هزار وعده خوبان یکی وفا نشده!
گزارش بازار از وضعیت اشتغال در بوشهر؛

شغل‌هایی که نیامده پرپر شدند| هزار وعده خوبان یکی وفا نشده!

بوشهر- ایجاد اشتغال پایدار برای جوانان استان بوشهر از وعده‌های مهم مدیران بوده که تحقق نیافتن این وعده، تاثیر مستقیمی بر سفره مردم داشته است.

بازار؛ گروه استان‌ها: کلید واژه مسئولان کشوری و استانی و شهرستانی و... ایجاد اشتغال و کاهش نرخ بیکاری است و اگر از هزاران خبری که در مورد پایین آمدن نرخ بیکاری و افزایش شاغلان منتشر شده، یک‌هزارم آنها نیز محقق می‌شد، اکنون علاوه بر اینکه هیچ بیکاری نداشتیم، کارخانجات باید از کشورهای همسایه، کارگر و نیروی کار وارد می‌کردند.

اما وقتی واقعیت اوضاع را رصد می‌کنیم، می‌بینیم که کماکان صف متقاضیان اشتغال شلوغ است و برای رسیدن به شغل پایدار و رهایی از دغدغه بیکاری، باید هفت‌خوان رستم را طی کنیم.

اشتغال ۵۰ درصدی نیروهای بومی در پارس جنوبی، لزوم اشتغال جوانان پیرامونی در صنایع استان، اولویت بومیان در اشتغال پتروشیمی‌ها و ... در سنوات اخیر بارها و بارها روی خروجی خبرگزاری‌ها و سایت‌ها و فضای مجازی رفته ولی عملا عایدی چندانی نداشته است.

تعدادی از جوانان استان بوشهر در گفت‌وگو با خبرنگار بازار ضمن انتقاد از کم‌توجهی مسئولان به مساله اشتغال، خواستار ورود نمایندگان مجلس و مدیران ارشد کشوری و استانی به اشتغال جوانان بومی استان شدند.

تناقض ظرفیت‌های بی شمار بوشهر با حجم عظیم بیکاری

یزدگرد امانی از جوانان دشتستان به خبرنگار بازار گفت: با وجود ظرفیت‌های مهم صنعتی و کشاورزی و دریایی و ساحلی و ...، بیکاری جوانان بسیار تاسف‌بار است.

وی افزود: اگر شرکت‌های پارس جنوبی، تمام نیروهای خود را از بین جوانان استان انتخاب می‌کردند، الان هیچ جوان بیکاری نداشتیم.

کرامت علایی‌نسب از جوانان استان بوشهر در گفت‌وگو با خبرنگار بازار اظهار داشت: بیکاری در شرایط تورمی کنونی، مهم‌ترین معضل خانواده‌هاست که آسیب‌های جانبی زیادی نیز در پی دارد.

وی اضافه کرد: فنی و حرفه ای و اداره کل تعاون و کار و رفاه اجتماعی و استانداری و سایر دستگاه‌های ذیربط باید ورود کنند و اشتغال را سرعت ببخشند.

حمایت از طرح‌های پرورش گل و گیاه، اشتغالزایی را تقویت می‌کند

نسیم رضایی از جوانان استان بوشهر نیز به خبرنگار بازار گفت: تسهیلات اشتغال باید با سود متعارف باشد تا منجر به شغل پایدار شود و اگر نرخ سود، بالا باشد هیچ مشکلی را رفع نمی‌کند.

وی یادآور شد: استان بوشهر در حوزه کشاورزی و پرورش گل و گیاه دارای ظرفیت بالایی است که البته برای بالفعل شدن این ظرفیت‌ها، باید زیرساخت لازم توسط مسئولان فراهم شود.

محمدرضا اخرویان‌فرد از جوانان جویای کار جنوب استان بوشهر نیز در گفت‌وگو با خبرنگار بازار اظهار داشت: بیکاری جوانان استان به هیچ وجه قابل پذیرش نیست و با این‌حجم از ظرفیت‌های صنعتی و طبیعی و نفت و گاز و پتروشیمی و ...نباید حتی یک نفر بیکار داشته باشیم.

وی افزود: مسئولان به جای شعار دادن و وعده و وعید، باید عملیاتی ورود کنند وگرنه وضعیت بدتر می‌شود.

تعهد اشتغال استان بوشهر در سال ۱۴۰۱، ۲۱ هزار شغل بوده که ۲۷ هزار شغل ایجاد شده و از تعهدات جلوتر هستیم

احمد محمدی‌زاده استاندار بوشهر در گفت‌وگو با خبرنگار بازار اظهار داشت: در ۱۸ ماه اخیر در استان بوشهر، گام‌های عملی برای افزایش اشتغال برداشته شده و این روند تداوم دارد.

وی افزود: هفته گذشته، ۶۲ مزرعه پرورش میگو در شیف غربی با مساحت ۷۰۰ هکتار کلنگ‌زنی شد که ۴۵۰ شغل مستقیم و ۸۰۰ شغل غیر مستقیم حاصل این طرح اقتصادی است.

استاندار بوشهر بیان کرد: در حوزه سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در استان بوشهر، تحولی عظیم ایجاد شده و در سفر رئیس جمهور به استان بوشهر ۷۶۰ هزار میلیارد تومان تفاهم‌نامه منجر به عقد قرارداد شد که طی دو سال، اشتغال قابل توجهی برای استان در بر دارد.

محمدی زاده تصریح کرد: تعهد اشتغال استان بوشهر در سال ۱۴۰۱، ۲۱ هزار شغل بوده که ۲۷ هزار شغل ایجاد شده و از تعهدات جلوتر هستیم.

وی اضافه کرد: با پارس جنوبی توافق کرده‌ایم در تعداد زیادی از رشته‌ها، اگر جوانان استان آموزش ببینند و تخصص پیدا کنند، بدون محدودیت جذب زیرمجموعه‌های پارس جنوبی شوند.

محمدی زاده گفت: اگر چه انتظار داریم، حتی یک نفر بیکار هم نداشته باشیم اما در ۱۸ ماه اخیر از لحاظ ایجاد اشتغال پایدار و توسعه زیرساخت‌ها برای مشاغل در آینده نزدیک، اقدامات بی‌نظیری انجام شده است.

راهکارهای پالایشگاه جم در حمایت از اشتغالزایی برای جوانان بومی

سیدمحمدمهدی هاشمی مدیر عامل پالایشگاه جم در گفت‌وگو با خبرنگار بازار اظهار داشت: پالایشگاه فجر جم در اشتغالزایی برای جوانان بومی استان بوشهر و شهرستان جم، پیشگام و پیشتاز است و برنامه مدونی برای این مهم داریم.

وی افزود: جذب جوانان با مهارت و آموزش‌دیده از اولویت‌های پالایشگاه است و به ویژه جوانان شهرستان جم که دارای مهارت فنی حرفه‌ای مورد نیاز هستند در اولویت جذب قرار دارند.

مدیر عامل پالایشگاه جم بیان کرد: آموزش‌های فنی و حرفه‌ای و کسب مهارت‌های تخصصی و پالایشگاهی در ایجاد اشتغال پایدار و همچنین در حمایت از تولید داخلی و افزایش میزان بهره‌وری و کاهش هزینه‌های تولید بسیار مهم است و ما از این مساله استقبال می‌کنیم.

هاشمی تصریح کرد: دوره‌های تخصصی مورد نیاز پالایشگاه جم مشخص شده و امیدوارم جوانان با کسب مهارت کافی و دارا بودن تخصص، جذب مجموعه شوند.

وی اضافه کرد: حمایت از کالاهای تولیدی استان بوشهر و شهرستان جم نیز از دیگر راهکارهای کمک به اشتغال است که در این مسیر نیز اهتمام جدی داریم.

مدیر عامل پالایشگاه جم بیان کرد: توجه به مسئولیت اجتماعی صنعت نفت یک‌مساله مهم است که پالایشگاه جم بالاتر از توان و ظرفیت موجود در این راستا گام برمی‌دارد.

تیم اقتصادی دولت کارآیی لازم را ندارد

ابراهیم رضایی نماینده دشتستان در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار بازار اظهار داشت: تیم اقتصادی دولت اقدامات لازم برای رفع نگرانی مردم را نتوانسته‌ انجام دهد و به نظر می رسد کارایی لازم را ندارد.

وی افزود: با وجود مشکلات معیشتی و تورم، بیکاری جوانان به هیچ وجه قابل قبول نیست و باید مسئولان احساس مسئولیت بیشتری به جوانان داشته باشند.

نماینده دشتستان در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: استخدام ۵۰ درصدی نیروهای بومی در پارس جنوبی یک مصوبه مهم است که نفتی‌ها هرگز در اجرای این مصوبه، عملکرد مطلوبی نداشتند.

جوانان استان بوشهر به آزمون‌های پر شائبه و پر مسئله و رانت و تبعیض در شرکت‌های زیر مجموعه منطقه پارس جنوبی معترض هستند

رضایی با انتقاد از آزمون‌های استخدامی در پارس جنوبی گفت: جوانان استان بوشهر به آزمون‌های پر شائبه و پر مسئله در شرکت‌های زیر مجموعه منطقه پارس جنوبی معترض هستند.

وی افزود: متاسفانه رانت و تبعیض در این آزمون‌ها، اعتراض شدید جوانان متخصص و متعهد استان را در بر داشته و هیچکس هم توجهی نمی‌کند.

رضایی تصریح کرد: برای اشتغال جوانان بومی استان در صنایع باید راهکاری بیندیشیم که حق جوانان خورده نشود و مشکل اشتغال جوانان رفع شود.

جوانان به سمت طرح‌های اشتغالزایی بخش خصوصی حرکت کنند

مصدق کشاورزی مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان بوشهر نیز در گفت‌وگو با خبرنگار بازار اظهار داشت: مدیریت ارشد استان بوشهر تاکید زیادی بر ایجاد شغل از طریق سرمایه‌گذاری بخش خصوصی دارد و بحمدالله در یکسال و نیم اخیر در این مسیر توفیقات ارزشمندی حاصل شده است.

وی افزود: عقب‌ماندگی سنوات قبل در زمینه اشتغال، با کار جهادی و شبانه‌روزی در یکسال اخیر تا حدود زیادی جبران شد ولی تا رسیدن به نقطه مطلوب باید تلاش مضاعفی داشته باشیم.

مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان بوشهر اظهار کرد: تعهد اشتغال استان بوشهر در سال جاری ۲۱ هزار شغل جدید بوده که تا پایان بهمن ماه، ۲۷ هزار شغل ایجاد شده و تا پایان سال جاری به ۳۰ هزار می‌رسد.

کشاورزی تصریح کرد: جوانان به سمت طرح‌های اشتغالزایی بخش خصوصی بیایند که علاوه بر درآمدزایی بیشتر، پایدارتر نیز هستند.

وی اضافه کرد: تسهیلات ارزان قیمت و زمین مورد نیاز برای متقاضیان تامین می‌شود و در صورت کسب مهارت و مجوزهای لازم، در راه‌اندازی مشاغل، تسریع می‌کنیم.

کشاورزی گفت: در زمینه جذب جوانان استان بوشهر در صنایع استان به ویژه در حوزه نفت و گاز و پتروشیمی نیز اقدامات و پیگیری‌های موثری انجام شده و سال ۱۴۰۲ سال طلایی در این مسیر است.

مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان بوشهر ابراز داشت: ۱۴۸ دستگاه اجرایی استان در ایجاد اشتغال پایدار نقش‌آفرین هستند که با تمام این ادارات و نهادها ارتباط و رایزنی شده است.

کشاورزی از رشد ۱۱۰ درصدی مشاغل خانگی در استان بوشهر خبر داد و گفت: امیدوارم با تداوم این‌روند در آینده نزدیک، حجم بیکاران کاهش یابد.

سخاوت اسدی مدیر عامل سازمان منطقه ویژه پارس جنوبی نیز در گفت‌وگو با خبرنگار بازار اظهار داشت: توسعه صنایع پایین دستی پتروشیمی در استان بوشهر به ویژه در حوزه پارس جنوبی موجبات افزایش درآمد ارزی و ایجاد اشتغال پایدار برای جوانان بومی استان می‌شود.

وی افزود: پرهیز از خام‌فروشی محصولات پارس جنوبی از مزایای مهم توسعه صنایع پایین دستی پتروشیمی است که مهم‌ترین مزیت آن نیز افزایش شاغلان به ویژه نیروهای بومی در این صنایع است.

مدیر عامل منطقه ویژه پارس جنوبی خاطر نشان کرد: علاوه بر این، تلاش برای اشتغال و جذب ۵۰ درصدی نیروهای بومی در پارس جنوبی نیز با جدیت پیگیری می‌شود و در ۱۸ ماه اخیر در این راستا، هیچ انحرافی صورت نگرفته است.

توسعه مهارت‌های تخصصی فنی و حرفه ای برای جوانان بومی استان، پیش‌شرط مهم برای استخدام است و تفاهم‌نامه خوبی امضا شده است

اسدی تصریح کرد: توسعه مهارت‌های تخصصی فنی و حرفه ای برای جوانان بومی استان، پیش‌شرط مهم برای استخدام است و تفاهم‌نامه خوبی امضا شده است.

وی اضافه کرد: منطقه ویژه پارس جنوبی از تمام ظرفیت خود برای جبران عقب‌ماندگی اشتغال نیروهای بومی بهره می‌برد و هیچ فرصتی را هدر نخواهیم داد.

وعده‌های مسئولان را راستی‌آزمایی می‌کنیم

به نظر می‌رسد کماکان در بر روی همان پاشنه می‌چرخد و تغییر محسوسی در اشتغالزایی برای جوانان بومی ایجاد نشده و فقط بازی با عبارات و وعده‌های جدید برای اشتغال بومیان مطرح می‌شود.

رسانه بازار، نسبت به وعده‌ها و طرح‌ها و نقشه‌های مدیران و متولیان امور با حساسیت ورود می‌کنند و در گزارش آینده، با آمار و ارقام سراغ مدیران می‌رویم و اگر تغییری ایجاد نشده باشد، شفاف با مردم مطرح می‌کنیم.

ظرفیت‌های جذاب سرمایه‌گذاری بخش خصوصی و صنایع بزرگ جنوب استان بوشهر و سواحل و دریای پربرکت و اراضی کشاورزی و ...می‌توانند شغل‌ساز باشند، مگر اینکه فقط بخواهیم روی کاغذ و با کلمات بازی کنیم.

سال ۱۴۰۲ نیز به سرعت برق و باد می‌گذرد و انتظار داریم در عمل شاهد تحقق وعده‌های مسئولان استان به ویژه در حوزه نفت و گاز و پتروشیمی در ایجاد اشتغال پایدار و بهبود وضعیت معیشتی مردم باشیم و تاثیر آن را در سفره مردم ببینیم.

کد خبر: ۲۱۲٬۲۸۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha