۲۹ اسفند ۱۴۰۱ - ۰۰:۰۱
صدای پای تولید در مازندران| فصل بنگاه داری بانک ها پایان می گیرد
بازار گزارش می دهد؛

صدای پای تولید در مازندران| فصل بنگاه داری بانک ها پایان می گیرد

 ساری- بازگشت ۹۱ واحد تولیدی با تلاش یکساله دولت و رفع موانع فراروی سبب شده تا زنگ رونق تولید در استان طنین انداز شود.

بازار؛ گروه استان ها: کاهش نرخ بیکاری وو افزایش رونق تولید با رفع موانع سبب شده تا در یکسال گذشته ۹۱ واحد تولیدی راکد و غیرفعال مازندران به چرخه تولید برگردد و سهم استان در اقتصاد ملی افزایش یابد.

همچنین در سال جاری با بیش از ۶۰ هزار شغل ایجاد شده مازندران به استان های رده بالا در زمنیه اشتغال پیوست و دومین استان دارای کمترین نرخ بیکاری در کشور شده است. جایگاه صنعت در مازندرن در حالی است که این بخش ۱۵ درصد تولید ناخالص استان را به خود اختصاص داده است و بیش از ۱۰۰ هزار نفر در واحدهای تولیدی مشغول به کار هستند.

تلاش برای شناسایی واحدهای تولیدی راکد و تعطیل و خارج کردن بنگاه های تولیدی از تملک بانک ها از مهمترین رویکردهای دولت طی سال ۱۴۰۱ در استان مازندران بوده است.

به رغم تلاش های صورت گرفته برای ایجاد اشتغال و رونق واحدهای تولیدی، همچنان کاغذبازی ها و تاخیر در تعیین تلیف واحدهای تولیدی راکد و طولانی بودن فرایند صدور مجوز از مشکلات و موانع فراروی به شمار می رود.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار مازندران با اشاره به احیای ۹۱ واحد راکد در شهرک‌های استان گفت: ۱۳۰ کارخانه از تملک بانک‌ها خارج شده است.

حسن خیریان پور در گفتگو با خبرنگار بازار از تشکیل کارگروه افزایش ظرفیت تولید در شهرک های صنعتی استان خبر داد و گفت:این کارگروه در چهار جلسه ۷۱ مصوبه داشته است و حاصل آن آزادسازی ۵۰ هکتار از اراضی شهرک ها و نواحی صنعتی بود که سال های سال در تصرف برخی افراد قرار داشت و هیچ اقدامی انجام نداده بودند.

صدای پای تولید در مازندران| فصل بنگاه داری بانک ها پایان می گیرد

کارخانه های تملک شده از تصرف خارج شدند

وی احیای ۹۱ واحد راکد در شهرک های صنعتی استان و بهره برداری از ۱۰۷ واحد نیمه تمام را از جمله دستاوردهای دولت بیان کرد و گفت: از ۱۹۲ واحد تملیک شده توسط بانک ها، ۱۳۰ واحد از تملک بانک ها در استان خارج شده است.

وی شمار واحدهای تولیدی و کارخانه های بیش از ۶۰ درصد فیزیکی را در استان ۵۶۱ واحد بیان کرد و گفت: برای این طرح ها ۲۳ هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری شده است و تمام توان براین است که این واحدها تکمیل شود.

خیریان پور کشاورزی را از جمله محورهای تولید در استان بیان کرد و گفت: ایجاد و توسعه ۲۷ هکتار گلخانه در استان از برنامه ها بود و توانستیم ۱۱۴ استخر را در مرکز پرورش ماهیان کلاردشت بازسازی کنیم.

معاون استاندار مازندران یادآور شد: برای تحقق تولید در کنار مولد سازی و بهره گیری از ظرفیت بخش خصوصی تلاش کردیم از تسهیلات اختصاصی به استان استفاده کنیم و در سفر رئیس جمهوری به استان برای واحدهای تولیدی پنج هزار و ۸۱۶ میلیارد تومان اعتبار تاکنون پرداخت شده است.

در حوزه دانش بنیان با تلاش های صورت گرفته ۹۴ شرکت دانش بنیان در ابتدای سال جاری داشتیم که اکنون شمار آن به ۱۲۰ واحد رسیده است

در حوزه دانش بنیان با تلاش های صورت گرفته ۹۴ شرکت دانش بنیان در ابتدای سال جاری داشتیم که اکنون شمار آن به ۱۲۰ واحد رسیده است و ۵۴ واحد صنعتی نیز زیر چتر پارک علم و فناوری برای دانش بنیان شدن شناسایی شدند و ۶۶۰ محصول دانش بنیان در استان تولید شد که این میزان در ابتدای سال جاری ۵۵۰ محصول بوده است.

پروژه های نیمه کاره و ناتمام مازندران نیز ارثیه ناخوانده دولت های قبلی بود که با تلاش دولت سیزدهم بخش قابل توجهی از آ به سرانجام رسید و با این حال سه هزار میلایرد تومان برای تکمیل طرح ها نیاز است.در گوشه و کنار مازندران می‌توان طرح‌های عمرانی و اقتصادی نیمه کاره زیادی را به نظاره نشست که بسیاری از آنها به دلیل زمان بر و تاریخی شدن از هدف اولیه خود فرسنگ‌ها دور شده اند. فرجام کلنگ زنی‌های بی برنامه طی یک دهه گذشته، اینک گریبان دولت را در مازندران گرفته است و باید اعتبارات محدود قطره چکانی را صرف پروژه‌هایی کند که در گذشته عملیاتی شده است.

پایان خوش پروژه های ناتمام

رضا علیخانی معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری مازندران با اشاره به این که طی یکسال اخیر بیش از دو هزار و ۱۶۴ پروژه با ارزش ۱۱ هزار و ۷۱ میلیارد تومان در استان بهره برداری شده است، افزود: همچنین ۳۴۶ پروژه نیز به ارزش ۱۶ هزار میلایرد تومان کلنگ زنی شده است.

وی در گفتگو با خبرنگار بازار مجموع اشتغال ایجاد شده با اجرای این طرح ها را بیش از ۱۹ هزار و ۵۰۰ نفر اعلام کرد و گفت: در حوزه برق و خطوط فشار ضعیف ۹۰۰ کیلومتر در سال جاری به طول شبکه افزوده شده است.

وی با عنوان این که سه هزار و ۳۸۶ پست برق باظرفیت ۲۸۶ مگاوات در سال جاری به ظرفیت استان افزوده ش، گفت: در حوزه آبرسانی نیز ۴۵۸ پروژه با سرمایه گذاری ۵۹۰ میلیارد تومان در استان صورت گرفته است.

صدای پای تولید در مازندران| فصل بنگاه داری بانک ها پایان می گیرد

علیخانی، با بیان این که شاخص بهره مندی آب سالم در روستاها ۸۰ درصد و شهرها ۱۰۰ درصد شده است، گفت: امسال ۳۵ پروژه آبرسانی در استان عملیاتی شده است.

یکی از چالش های اساسی در توسعه استان بی‌توجهی دولت به تشکل‌های بخش خصوصی است

کمبود نقدینگی، نبود و ضعف نظارت، بی توجهی به نظام فنی و اسناد بالادستی از جمله مسائلی بوده که فرایند طولانی و تاریخی شدن بسیاری از پروژه‌های عمرانی را در مازندران تشدید کرده است، یکی از چالش های اساسی در توسعه استان بی‌توجهی دولت به تشکل‌های بخش خصوصی است، واقعیت این است در استان مازندران جایگاه بخش خصوصی در اقتصاد به درستی درک نشده و به خوبی دیده نشده است، حال آنکه تشکل‌های خصوصی از ظرفیت و منابع بسیار بالایی برای عمران و آبادانی و نقش آفرینی در فرایند توسعه برخوردارند.

کاهش بیکاری و افزایش نرخ مشارکت اقتصادی

رئیس سازمان برنامه ریزی مازندران با اظهار این که ۸۲۴ پروژه عمرانی بالای ۶۰ درصد در استان وجود دارد، تکمیل آن را جزو اولویت ها بیان کرد و افزود: این پروژه ها استانی هستند.

فرج الله فتح الله پور در گفتگو با خبرنگار بازر با اظهار این که نرخ مشارکت اقتصادی در استان به ۴۴.۸ درصد رسیده است، افزود: این نرخ در کشور ۴۱ درصد بوده و نرخ بیکاری نیز در استان ۵.۸ درصد رسیده است که بعد از خراسان رضوی کمترین نرخ را دارا هستیم.

وی با عنوان این که ارزش افزوده استان در سال جاری ۲۷۷ هزار میلیارد تومان رسیده است، گفت: روند نرخ مشارکت اقتصادی در استان بهبود یافته است.

وی با اشاره به اشتغال ایجاد شده در استان گفت: ۱۰۸ درصد برنامه اشتغال استان محقق شده و به رغم آن سهمیه استان ۵۳ هزار نفر بود حدود ۶۰ هزار شغل در استان ایجاد شده است.

کلنگ ‌زنی‌های بی‌رویه و بدون نگاه کارشناسی در دولت های گذشته دردی مضاعف بر مدیریت ضعیف و ناتوان استان در سالهای گذشته بوده است

اگرچه عدم تخصیص اعتبار لازم به دلیل شرایط اقتصادی حاکم بر کشور را می‌توان مهمترین عامل نیمه‌تمام ماندن پروژه‌ها برشمرد، اما تردیدی نیست که کلنگ ‌زنی‌های بی‌رویه و بدون نگاه کارشناسی در دولت های گذشته به جهت افزودن پروژه‌هایی با نام بزرگ در ویترین عملکردی خود، دردی مضاعف بر مدیریت ضعیف و ناتوان استان در سالهای گذشته بوده است.

رونق تولید و احیای واحدهای راکد و خروج از تملک بانک ها، عصر تازه ای برای پایان بنگاه داری بانک ها در استان مازندران رقم زده است.

کد خبر: ۲۱۲٬۲۲۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha