۲۷ اسفند ۱۴۰۱ - ۰۷:۵۱
آغاز سفرهای نوروزی با گران فروشی بلیت اتوبوس| از منتفی شدن خواهش های «بذرپاش» تا افزایش ۲۵ درصدی!
«بازار» گزارش می دهد

آغاز سفرهای نوروزی با گران فروشی بلیت اتوبوس| از منتفی شدن خواهش های «بذرپاش» تا افزایش ۲۵ درصدی!

در حالی وزیر راه و مقامات سازمان راهداری از افزایش نیافتن قیمت بلیت اتوبوس در سفرهای نوروزی خبر می دهند که افزایش ۲۵ درصدی بهای بلیت اتوبوس اعمال و مذاکره برای ادامه آن در سال آینده تاکید می شود.

بازار؛ گروه راه و مسکن: سفرهای نوروزی در حالی با گران فروشی بلیت اتوبوس آغاز شده است که سازمان راهداری به نقل از مدیر کل حمل و نقل مسافر هر گونه افزایش قیمت بلیت اتوبوس برای نوروز را غیر قانونی می داند.

گران شدن بلیت اتوبوس برای مسافرانی که قصد دارند با حداقل قیمت ها به سفر بروند نیز در این روزها می تواند موجبات تحمیل هزینه های زیادی برای قشر ضعیف جامعه شود. اگر چه دولت تمام تلاش خود را کرده است تا پیش فروش بلیت اتوبوس، هواپیما و قطار با حداقل قیمت ها انجام شود و هیچگونه افزایش قیمتی نداشته باشد اما کمبود بلیت باعث شده است تا اگر بلیت هواپیما و قطار رشد نکند به طور رسمی بلیت اتوبوس افزایش ۲۵ درصدی را تجربه کند.

آغاز سفرهای نوروزی با گران فروشی بلیت اتوبوس| از منتفی شدن خواهش های «بذرپاش» تا افزایش ۲۵ درصدی!

داریوش باقرجوان مدیر کل حمل و نقل مسافر سازمان راهداری کشور چندی پیش در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری بازار با بیان اینکه قیمت بلیت اتوبوس برای نوروز افزایش نمی یابد گفته بود که پیش فروش بلیت‌های نوروز آغاز شده و تا ۲۹ اسفند ادامه دارد و موضوعی که بسیار مورد تاکید است این است که هر گونه افزایش قیمت بلیت منتفی است.

این اظهارات در ادامه تاکیدات بذرپاش وزیر راه و شهرسازی بود که چندی پیش اعلام کرده بود در هیچ یک از شقوق حمل‌ونقل برای ایام نوروز افزایش قیمتی اعمال نمی‌شود.

آغاز سفرهای نوروزی با گران فروشی بلیت اتوبوس| از منتفی شدن خواهش های «بذرپاش» تا افزایش ۲۵ درصدی!

او با تاکید بر اینکه اجازه هیچ‌گونه افزایش قیمتی را برای نوروز نداده‌ایم. قبول داریم بسیاری از شرکت‌ها تحت فشار هستند و از آنها خواهش می‌کنم تا الآن صبوری کرده‌اند،‌ صبوری کنند، تا کنار هم بتوانیم سفری ارزان‌تر و باکیفیت‌تر را به مردم ارائه کنیم.

ظاهرا تمرکز وزارت راه و شهرسازی بر ناوگان هوایی و ریلی منجر به این شده است که ناوگان حمل و نقل جاده ای از این فرصت نهایت استفاده را برده و بدون توجه به خواهش های وزیر راه و شهرسازی نرخ بلیت اتوبوس را ۲۵ درصد افزایش دهد.

آغاز سفرهای نوروزی با گران فروشی بلیت اتوبوس| از منتفی شدن خواهش های «بذرپاش» تا افزایش ۲۵ درصدی!

در این باره «احمدرضا عامری» رئیس هیات مدیره اتحادیه شرکت‌های تعاونی مسافربری کشور با تاکید بر اینکه بلیت اتوبوس با قیمت‌های جدید و با اعمال ٢۵ درصد افزایش قیمت به متقاضیان به فروش می‌رسد گفته است مسافرانی که بلیت را چند روز گذشته پیش خرید کرده‌اند باید بهای آنرا به قیمت‌های جدید بپردازند.

با توجه به وضعیت نامناسب فعالان بخش حمل‌ونقل اتوبوس، درخواست افزایش قیمت ۱۰۰ درصدی را داشتیم که در نهایت شورای عالی ترابری با افزایش ۲۵ درصدی موافقت کرد

او با اشاره به اینکه قیمت یک حلقه لاستیک اتوبوس امروز چیزی بیش از ٣٠ میلیون تومان قیمت دارد و این هزینه‌ها با قیمت بلیت اتوبوس همخوانی ندارد می گوید: این تنها یک مورد افزایش هزینه های جانبی اتوبوس است بنابراین با توجه به وضعیت نامناسب فعالان بخش حمل‌ونقل اتوبوس، درخواست افزایش قیمت ۱۰۰ درصدی را داشتیم که در نهایت شورای عالی ترابری با افزایش ۲۵ درصدی موافقت کرد.

عامری تاکید می کند: افزایش ۲۵ درصدی قیمت بلیت اتوبوس قرار نیست پس از تعطیلات نوروزی لغو شود. چرا که همانطور که اعلام کردم علاوه بر اینکه هزینه خرید یک حلقه لاستیک اتوبوس امروز چیزی بیش از ٣٠ میلیون تومان است هزینه تعمیرات اتوبوس بسیار افزایش پیدا کرده و قطعات اتوبوس هم هزینه‌های ارزی دارند و قیمت ارز هم در چند ماه گذشته بسیار بالا رفته‌است.

افزایش قیمت بلیت اتوبوس فعلا ٢۵ درصد است و برای افزایش قیمت در سال جدید باید با دولت مذاکره می کنیم

رئیس هیات مدیره اتحادیه شرکت‌های تعاونی مسافربری کشور تاکید کرد: در این مدت که قیمت کالاها به صورت لحظه‌ای بالا می‌رود تنها کنترلی که بر قیمت‌ها وجود دارد، حوزه حمل‌ونقل است و به غیر از حوزه حمل‌ونقل هیچ کنترل و نظارتی در قیمت‌ها وجود دارند. افزایش قیمت بلیت اتوبوس فعلا ٢۵ درصد است و برای افزایش قیمت در سال جدید باید با دولت مذاکره می کنیم.

اکثر متقاضیان بلیت اتوبوس می گویند که از زمان آغاز پیش فروش بلیت اتوبوس خرید بلیت اتوبوس هم از طریق اینترنتی و هم از طریق حضوری دچار مشکل شده ایم. بسیاری از شرکت ها و رانندگان اعلام می کنند در سال های گذشته به دلیل یک سر خالی بودن برای ایام نوروز، دولت با افزایش قیمت موافقت می کرد اما امسال افزایش نداده بنابراین ما هم هیچ سرویسی نمی دهیم

اما اکثر متقاضیان بلیت اتوبوس می گویند که از زمان آغاز پیش فروش بلیت اتوبوس خرید بلیت اتوبوس هم از طریق اینترنتی و هم از طریق حضوری دچار مشکل شده ایم. چرا که بسیاری از شرکت ها و رانندگان اعلام می کنند که ما درخواست افزایش قیمت بلیت اتوبوس را داشتیم و با توجه به آنکه در سال های گذشته به دلیل یک سر خالی بودن برای ایام نوروز، دولت با افزایش قیمت موافقت می کرد اما امسال افزایش نداده بنابراین ما هم هیچ سرویسی نمی دهیم.

رانندگان و شرکت های تعاونی اتوبوسرانی می گویند که افزایش هزینه ها در اتوبوس سرسام آور شده و از طرف دیگر نرخ لوازم یدکی و قطعات و روغن هم بسیار زیاد شده و در این حالت دولت هیچ همکاری نمی کند

این گزارش می افزاید: رانندگان و شرکت های تعاونی اتوبوسرانی می گویند که افزایش هزینه ها در اتوبوس سرسام آور شده و از طرف دیگر نرخ لوازم یدکی و قطعات و روغن هم بسیار زیاد شده و در این حالت دولت هیچ همکاری نمی کند. با وجود آنکه از ماه های گذشته درخواست افزایش قیمت کرده بودیم اما موافقت نشده است.

آغاز سفرهای نوروزی با گران فروشی بلیت اتوبوس| از منتفی شدن خواهش های «بذرپاش» تا افزایش ۲۵ درصدی!

به نظر می رسد دولت به ناچار با افزایش بلیت اتوبوس موافقت کرده است چرا که عدم سرویس دهی اتوبوس ها به هر بهانه ای می تواند مشکلات زیادی را برای سفرهای نوروزی ایجاد کند. اما باید بپذیریم با وجود این که راه های مختلف ریلی، هوایی و دریایی برای انتقال بار و مسافر در ایران و جهان وجود دارد، همچنان حمل و نقل جاده ای پر مصرف ترین راه برای انتقال محسوب می شود. اصلی ترین علت این موضوع را می توان ارزان بودن این مسیر – به عنوان یکی از مزایای حمل و نقل جاده ای – دانست.

از مهمترین مزایای حمل و نقل جاده ای ارزان بودن آن است. در این مسیر عملا هیچ نیاز غیر عادی وجود ندارد و همین موضوع سبب شده است که نسبت به انواع راه های دیگر حمل و نقل ارزان تر باشد. بنابراین اگر قرار باشد این افزایش قیمت بلیت در سال آینده نیز اعمال و برای افزایش بیشتر با دولت مذاکره شود باید اذعان کرد که سفر برای مردم و قشر ضعیف سخت و هزینه بر و برای رانندگان و شرکتها به دلیل کاهش تقاضا پر هزینه خواهد شد.

کد خبر: ۲۱۲٬۱۵۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha