۲۵ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۲:۵۳
بازگشت به صادرات دارو را محدود به مازاد تولید نکنیم| ۱۴۰۲ سال درخشان تری برای ارز آوری از دارو است
گفتگوی بازار با مدیرکل دفتر صنایع غذا و دارو وزارت صمت؛

بازگشت به صادرات دارو را محدود به مازاد تولید نکنیم| ۱۴۰۲ سال درخشان تری برای ارز آوری از دارو است

شه پرست مدیرکل دفتر صنایع غذا و دارو وزارت صمت‌ به بازار گفت: سیاست های سازمان غذا و دارو برای رفع کمبودهای دارویی و افزایش حضور در بازارهای صادراتی منطقه حائز اهمیت است.

بازار؛ گروه صنعت: ۱۴۰۱ سال چندان خوبی برای صنعت داروی کشور نبود؛ از یک سو حذف یکباره ارز ترجیحی از صنعت دارو و افزایش چند برابری هزینه های تولید و از سویی دیگر نبود تهمیداتی برای جبران خلا نقدینگی ایجاد شده در شرکت ها، همگی دست به دست هم دادند تا کمبود نقدینگی و مواد اولیه دارویی به کمبود دارو در داروخانه ها و بیمارستان ها بی انجامد. کمبود هایی که فقط گریبان تامین داروهای پر مصرفی همچون انواع آنتی بیوتیک و استامینوفن ها را نگرفت.

بنابراین تبعات این اتفاقات که در نتیجه سیاست گذاری های نه چندان کارشناسی و عدم همکاری دستگاه های مختلف با سازمان غذا و دارو بود به همین جا محدود نشد و خیلی زود کمبودها باعث شد، کشور درآمدهای ارزی خود در این حوزه را با کاهش تا قطع صادرات دارو به کشورهای همسایه از دست بدهد. اتفاقی که در نتیجه آن حتی هانی موسی العقابی معاون فنی وزیر بهداشت عراق نیز اعلام کرد سهم ایران از واردات ۵ میلیارد دلاری دارو به عراق ۵ میلیون دلار کاهش یافته است.

این کاهش سهم ایران در بازار دارویی کشورهای منطقه به قدری پیش رفت که شرکت های داروسازی هندی و چینی جای ایران را پر کردند و نتیجه این شد که درآمد ارزی از صنعت دارو کمتر شود. این اتفاقات هم درحالی رخ داد که تا همین چند سال گذشته شرکت های داروسازی ایران برای دریافت سهم بیشتر از بازار داروی عراق و سایر کشورها برنامه ریزی های متعددی می کردند و نسبت به افزایش تولید محصولاتشان اقدام کرده بودند اما با سیاست گذاری های غیرکارشناسی مسئولان از اواخر سال گذشته تمام تمرکزها به جای صادرات به تامین نیاز داخلی و جلوگیری از کمبود متمرکز شد.

تسریع واردات مواد اولیه دارویی

هرچند همانطور که گفته شد ۱۴۰۱، سال خوبی برای صنعت دارو نبود، انتظار می رود ۱۴۰۲ شرایط بهبود یابد و داروسازان بتوانند فرصت هایی که از دست دادند را دوباره به کشور بر گردانند. البته این مهم تحقق نمی یابد مگر اینکه سازمان های متولی تمام تلاش خود را برای بازگشایی مسیر داروسازان برای تولیدات شان صادرات به خارج از کشور کنند.

در این رابطه علیرضا شه ‌پرست مدیرکل دفتر صنایع غذا و دارو وزارت صمت به بازار گفت: وزارت صمت در حوزه دارو در محور های مختلفی نقش پشتیبانی را برای صنعت ایفا می کند و از این پس هم تلاش مان را در این حوزه مضاعف خواهیم کرد.

وی با اشاره به حمایت های وزارت صمت از داروسازان افزود: وزارت صنعت، معدن و تجارت کشور از ابتدای زنجیره یعنی تامین مواد اولیه ماشین آلات دارویی تا انتهای زنجیره و مسائلی که داروسازان با آن دست و پنجه نرم می کنند کنار این تولیدکنندگان قرار دارد.

در بحث صادرات با محوریت سازمان توسعه تجارت بحث فتح بازار های جدید صادراتی را با همکاری سازمان غذا و دارو پیگیری و دنبال خواهیم کرد

این مقام وزارت صمت با اشاره به کمک هایی که قرار است در حوزه صادراتی به داروسازان شود ادامه داد: در بحث صادرات با محوریت سازمان توسعه تجارت بحث فتح بازار های جدید صادراتی را با همکاری سازمان غذا و دارو پیگیری و دنبال خواهیم کرد. همچنین در حوزه مواد اولیه نیز تا جایی که امکان پذیر است شرایط را برای خودکفایی تسهیل خواهیم کرد.

وی تاکید کرد: به هر حال از طریق حمایت هایی که می توانیم از صنایع انجام دهیم اعم از حمایت های تعرفه ای یا حمایت های مالی و حمایت هایی که از طریق همکاری های بین بخشی با ستاد زیست فناوری معاونت علمی ریاست جمهوری داریم سعی بر این است که ضریب خودکفایی را در این حوزه افزایش دهیم.

شه پرست تصریح کرد: در حوزه تولید دارو و فرم نهایی آن هم به هر حال صنایع دارویی مسائل مختلفی دارند از واردات بهسازی و نوسازی ماشین آلات خودشان تا آنچه که مربوط به شرکت های شهرک صنعتی می شود را پیگیری می کنیم و به تازگی هم در حوزه مواد اولیه تفاهم خوبی با وزارت بهداشت منعقد کرده ایم که بر اساس آن با توجه به اینکه بحث زمان و به موقع ترخیص شدن دارو برای صنعت بسیار مهم است تامین مواد اولیه دارویی را تسهیل و تسریع شود.

۱۴۰۲، سال درخشان صادرات محصولات دارویی

مدیرکل دفتر صنایع غذا و دارو وزارت صمت با تاکید بر اولویت داشتن صادرات محصولات دارویی بعد از تامین داخلی بیان داشت: یکی از مباحث حائز اهمیت در صادرات محصولات مختلف به ویژه دارو این است که صادرات را فقط در مازاد تولید نبینیم که فقط وقتی کمبودی در بازار داخلی نبود صادرات داشته باشیم.

شه پرست با اشاره به اینکه صادرات مازاد بر تولید به بازار و درآمد ارزی پایدار منتهی نمی شود تاکید کرد: وقتی صادرات را مجزا بر مازاد تولید ببینیم و برای آن برنامه متفاوتی داشته باشیم می توانیم انتظار جهش صادرات و ارز آوری از این حوزه را داشته باشیم.

وی در پاسخ به این سوال که با کمبودهای دارویی بروز یافته در سال جاری چطور امکان ادامه صادرات بود؟ گفت: همانطور که اشاره کردید امسال شرایط برای تامین دارو متفاوت بود و سازمان غذا و دارو سیاست گذاری خود را در تامین نیاز داخلی داشت و به هرحال ما هم از این سیاست ها حمایت می کنیم.

سال ۱۴۰۲ شرایط بهتری را برای تسخیر بازارهای منطقه در حوزه دارو پیش رو خواهیم داشت

این مقام وزارت صمت ادامه داد: بحث کمبود های داخلی شرایط خاصی را منطقه ایجاد کرد و صادرات محصولات دارویی نتوانست مسیر رشد را طی کند و مشکلاتی در این حوزه وجود داشت اما قطعا با کارهایی که شده و با پیگیری هایی که از طریق سازمان توسعه تجارت برای مقاصد صادراتی مثل روسیه، سوریه و کشور های همسایه اتفاق افتاده انتظار می رود ۱۴۰۲، سال بهتر و درخشان تری برای صادرات دارو در منطقه باشد.

شه پرست با اشاره به اقداماتی که برای تسهیل صادرات دارو به کشورهای منطقه انجام شده است افزود: تفاهم هایی برای تسهیل ارزآوری از دارو و حذف موانع صادراتی منقعد شده است؛ برای مثال تفاهم نامه ای با مقامات کشور سوریه منعقد شد که منتهی به پذیرش فارماکوپه ایران در بازار سوریه شد.

این مقام دولتی تاکید کرد: به نظر بنده سال ۱۴۰۲ شرایط بهتری را برای تسخیر بازارهای منطقه در حوزه دارو پیش رو خواهیم داشت. البته پیگیری و تلاش در این حوزه و سیاست گذاری سازمان غذا و دارو حائز اهمیت است که به موقع برای رفع کمبودهای دارویی اقدام شود و بتوانیم بدون هیچ چالشی به بازارهای صادراتی منطقه برگردیم.

کد خبر: ۲۱۲٬۱۵۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha