۷ خرداد ۱۳۹۹ - ۰۸:۰۶
درمان حال وخیم توریسم با واکسن کرونا
در جستجوی راهی برای رونق گردشگری

درمان حال وخیم توریسم با واکسن کرونا

صنعت توریسم در نتیجه همه گیری کرونا با آسیب های زیادی روبرو شد. انتظار می رود این صنعت تنها در شرایطی احیا شود که دنیا راهی برای درمان کرونا پیدا کند یا واکسنی برای این بیماری کشف شود.

بازار؛ گروه بین المللویروس کرونا زندگی همه ما را تحت تاثیر قرار داده است. زندگی امروز ما با شرایطی که قبل از همه گیری کرونا وجود داشت کاملا متفاوت است.

دیگر نه خبری از گردهم آیی ها و مهمانی های بزرگ است و نه از حضور پر سرو صدا در محیط های کاری و سفرهایی که بارها در طول سال برای اهداف مختلف تفریحی و کاری انجام می شد. مرکز مطالعاتی بریتیش تراول بر این باور است  که سوال اصلی این روزها این نیست که چه زمانی صنعت توریسم به وضعیتی که قبل از کرونا وجود داشت باز می گردد، بلکه مساله اصلی این است که رویکرد جوامع در مقابل این صنعت چه تغییری کرده است.این مرکز پیش بینی کرد در دنیای آینده میزان تقاضا برای سفرهای هوایی کاهش چشمگیری خواهد داشت و مردم از روشهای کم خطر تر برای سفر استفاده می کنند. از طرف دیگر تمایل برای سفرهای گروهی و حضور در میان افراد زیاد برای بازدید از مکان های مختلف کمتر می شود. بنابراین صنعت توریسم دنیا باید خود را برای این تغییرات اساسی آماده کند و با توجه به همه این تغییرات برنامه های تازه ای برای دوره پسا کرونا طراحی کند.

احیای صنعت توریسم در گرو کشف واکسن
فایننشال تایمز هم گزارش مفصلی در این زمینه تهیه کرده است. این نشریه انگلیسی به زیان کلان اقتصادی کشورهایی که اقتصادهای توریست-محور داشتند اشاره کرد و نوشت: «در سالهای اخیر سرمایه گذاریهای زیادی در صنعت توریسم انجام شد ولی همه گیری ویروس کرونا باعث شد تا این صنعت از بین برود. به نظر می رسد احیای صنعت توریسم و صنعت حمل و نقل هوایی در گرو کشف واکسن یا دارویی برای درمان این بیماری است.»

این نشریه در گزارش خود در مورد آینده صنعت توریسم و سفرهای هوایی نوشت: « با بسته شدن مرزها و توقف پروازهای بین المللی صنعت توریسم در دنیا به طور کلی نابود شد. صنعتی که برای بالغ بر ۳۳۰ میلیون نفر در دنیا فرصت شغلی ایجاد کرده بود و زمینه را برای توزیع ثروت فراهم می کرد. امروز با گذشت بیش از سه ماه از آن تاریخ، اثرات منفی حذف توریسم از اقتصاد دنیا  کاملا مشهود است و هر روز بر فشار اقتصادی ناشی از این بحران اضافه می شود.»

ضرورت رعایت فاصله اجتماعی در پرواز
یکی از بزرگترین تغییراتی که در صنعت توریسم دنیا  ایجاد خواهد شد، تغییر در سفرهای هواپیمایی و نحوه عملکرد شرکتهای  هواپیمایی در جذب مسافر است. مصوب شده است که شرکتهای هوایی به خصوص در جریان سفرهای هوایی طولانی مدت باید یک صندلی بین هر دو مسافر را خالی بگذارند. این یعنی در هر پرواز نصف ظرفیت قبلی مسافر جای می گیرد و بلیط ها گران تر خواهد شد. مرکز مطالعات صنعت توریسم در این مورد نوشت: «بدون شک سفر هوایی به سادگی قبل نخواهد بود. از طرف دیگر تجربه سفر هوایی سخت تر می شود و هزینه های بیشتری در بر خواهد داشت. یک دلیل مهم این است که شمار زیادی از شرکتهای هوایی در جریان بحران کرونا و سپس ضرورت در نظر گرفتن فاصله اجتماعی در پروازها ورشکسته می شوند و شماری هم از بازار خارج می شوند و در نتیجه برای افرادی که قصد سفر خارجی دارند ، این سفرها تنها با پرداخت هزینه های بالاتر امکان پذیر خواهد بود. البته رعایت کامل پروتکل های بهداشتی شامل داشتن ماسک در تمان طول پرواز و  عدم ارایه غذا به مسافران هم از دیگر شرایطی است که باید در نظر گرفته شود.»

انجام آزمایش کرونا قبل از پرواز
انتظار می رود از این پس انجام آزمایش کرونا قبل از پرواز هم به یک ضرورت تبدیل شود. به این معنا که در فرودگاه ها مراکزی برای انجام تست کرونا  ایجاد می شود و هر فرد قبل از پرواز باید آزمایش بدهد و نتیجه آزمایش  او نشان می دهد  که فرد می تواند وارد هواپیما شود یا خیر.  از طرف دیگر تغییر لباس مهمانداران هم یکی دیگر از تغییراتی است که در دوره پسا کرونا شاهی آن خواهیم بود . انتظار می رود مهمانداران ماسک بزنند و صورتشان را با شیلد بپوشانند و حتی در بسیاری از خطوط هوایی لباس های محافظ هم جایگزین لباس های قبلی مهانداران خواهد شد. در این وضعیت حضور در سالن های پر جمعیت برای چک شدن مداوم و خروج از هواپیما یا حضور در فرودگاه های پر تردد مطلوبیتی ندارد و سفرهای ماشینی از مطلوبیت بالاتری برخوردار خواهد بود.»

 سی ان ان هم در گزارش خود از مرگ تدریجی سفرهای هوایی در دوره کرونا و در دوره های بعد از آن نام برد و نوشت: « نمی توان به درستی آینده صنعت حمل و نقل هوایی را پیش بینی کرد ولی به نظر می رسد این صنعت در حال زوال است. در دوره کرونا و حتی در دوره پسا کرونا سفرهای هوایی گران قیمت و پر خطر خواهند بود و مردم ترجیح می دهند برای تفریح با خودروی شخصی یا قایق های کوچک به شهرها و کشورهای همسایه سفر کنند و ریسک یک سفر هوایی را کمتر بپذیرند.»

سی ان ان در مورد اینکه در ماه های آتی ما شاهد افزایش حضور توریستها در کدان مناطق دنیا خواهیم بود، نوشت: « نمی توان انتظار داشت که مردم دوباره به جاهای توریستی و پر جمعیت سفر کنند زیرا خطر در مورد بیماریهای ویروسی وجود دارد و نکته مهم تر اینکه آگاهی مردم در مورد این خطرات افزایش یافته است. بنابراین مناطق امن و آرام ولی  زیبا اولویت پیدا می کند. شاید به جای حضور در محلی مانند دیزنی لند از یک پارک محلی کوچک برای تفریح استفاده کنند و ریسک کمتری را هم بپذیرند.»

کد خبر: ۲۱٬۲۰۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha