۲۴ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۹:۱۹
اجرایی شدن گازبهای مصوب از ابتدای سال آینده

اجرایی شدن گازبهای مصوب از ابتدای سال آینده

مدیر امور گازرسانی شرکت ملی گاز ایران گفت: گازبهای مشترکان خانگی از ابتدای سال ۱۴۰۲ بدون اعمال تخفیف ۷۰ درصدی محاسبه می‌شود.

به گزارش بازار، مسلم رحمانی، با اشاره به تکالیفی که قانون بودجه سال ۱۴۰۲ بر عهده شرکت ملی گاز ایران گذاشته است، گفت: بند (م) تبصره یک این قانون، شرکت ملی گاز را موظف به اصلاح الگوی مصرف گاز برای اقلیم‌های مختلف کشور و بند (ک) تبصره ۱۵ نیز، این شرکت را موظف به محاسبه پلکانی قبوض مشترکان کرده بود.

وی با بیان این که در این محاسبه پلکانی، مقرر شده که اعتبار لازم برای رایگان شدن قبوض مددجویان تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی که الگوی مصرف را رعایت می‌کنند، از افزایش تعرفه مشترکان پرمصرف تامین شود، گفت: مصوبه ۱۶ آذر هیئت وزیران در راستای عمل به این دو بند قانونی به شرکت ملی گاز ابلاغ شد که طبق آن، سه پلکان اول مشترکان به علت مصرف متعارف، تغییری در تعرفه گاز خود نداشتند.

این مقام مسئول ادامه داد: سه پلکان پس از آن ۳۰ درصد و ۴ پلکان پس از این گروه ۵۰ درصد افزایش گازب‌ها داشتند و تعرفه گاز دو پلکان پایانی یعنی یازدهم و دوازدهم نیز، به ترتیب با نرخ ثابت ۵ و ۶ هزار تومان در ازای هرمترمکعب محاسبه شد.

وی درباره نحوه تعیین اقلیم‌های جغرافیایی نیز گفت: طبق نظر سازمان هواشناسی کشور، این اقلیم‌ها ۵ دسته هستند که قبوض جدید نیز بر اساس آن‌ها محاسبه شدند.

رحمانی با اشاره به سرمای کم سابقه هوا در دوره سرد امسال گفت: با دستور رئیس جمهور جهت مراعات حال مشترکان در این دوره که گستردگی زیادی در کشور داشت، آن بخش از تعرفه گاز که دچار افزایش شده بود، شامل ۷۰ درصد تخفیف شد که تا پایان اسفند اعتبار دارد و از ابتدای سال ۱۴۰۲، مصوبه هیئت وزیران به طور کامل اجرایی خواهد شد.

وی تاکید کرد: بررسی قبوض صادر شده در دوره سرد امسال نشان می‌دهد، مردم همراهی بسیار خوبی برای صرفه جویی در مصرف داشتند به طوری که با وجود سرمای شدید هوا در اغلب استان‌های کشور، ۵۷ درصد مشترکان الگوی متعارف را رعایت کرده و در ۳ پلکان اول تعرفه‌ها قرار گرفتند و بین ۳ تا ۳۰ هزار تومان قبض گاز دریافت کردند. بالغ بر ۴۰ میلیون قبض تاکنون صادر شده که گازب‌های نزدیک به ۹۸ درصد مردم، کمتر از ۳۷۰ هزار تومان شده است و در ۱۰ پلکان نخست قرار گرفته اند.

مدیر امور گازرسانی شرکت ملی گاز اضافه کرد: دو درصد از مشترکان در پلکان یازدهم و دوازدهم قرار گرفتند که این مصارف در نقاط سردسیر و شمالی کشور، بیشتر مشاهده شد. بیش از ۳ هزار مورد بازرسی میدانی درباره علت مصارف بالای این مشترکان صورت گرفته که مشخص شد، مصارف غیرمعقولی داشتند.

وی با ذکر مثال در این باره افزود: برخی در منزل، غذای بیرون بر آماده یا شیرینی پزی می‌کردند، برخی به منازل یا مغازه‌های مجاور، انشعاب غیرمجاز داده بودند، برخی منازل بزرگ از گاز برای گرمایش استخر و جکوزی استفاده می‌کردند، در برخی خانه‌های روستایی نیز شاهد استفاده از گاز خانگی با اهداف کشاورزی و تولید محصولات لبنی بودیم یا استفاده غیربهینه از مصرف گاز داشتند.

رحمانی با تاکید بر این که عبور از ناترازی تولید و مصرف گاز نیازمند همراهی تمام اقشار جامعه است، گفت: محاسبات نشان می‌دهد که اگر در یک منزل، حتی ۳ بخاری هم استفاده شود، به ندرت شاهد قبوض بالای ۴۰۰ هزار تومان خواهیم بود؛ بنابراین، افرادی که نیاز به استفاده از گاز برای مشاغل خانگی دارند، می‌توانند با ارائه مستندات خود در این زمینه، انشعاب تجاری مجزا تهیه کنند.

وی تاکید کرد: مصرف گاز خانگی به صورت پلکانی است و اگر افراد برای مشاغل خانگی از انشعاب خانگی استفاده کنند، به صورت پلکانی افزایش گازب‌ها خواهند داشت که به ضرر آن هاست؛ بنابراین، طبق قانون باید برای مشاغل خانگی انشعاب تجاری دریافت کنند که در این صورت، با محاسبه پلکانی افزایش گازب‌ها نخواهند داشت.

کد خبر: ۲۱۲٬۰۳۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha