۶ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۸:۵۳
 ایجاد منطقه تخصصی کفش و دمپایی در قم/ تأکید بر رفع مشکلات شهرک‌های صنعتی
در ستاد تسهیل و رفع موانع تولید قم مطرح شد؛

ایجاد منطقه تخصصی کفش و دمپایی در قم/ تأکید بر رفع مشکلات شهرک‌های صنعتی

قم - استاندار قم گفت: ایجاد منطقه تخصصی کفش و دمپایی ضمن کمک به ارزش افزوده اقتصادی استان قم، این صنعت را متمرکز و ساماندهی خواهد داد.

بازار؛ گروه استان‌ها: استان قم قطب تولید کفش و دمپایی در کشور است و جدای از اینکه بخش عمده‌ای از بازار کشور را تأمین می‌کند ۸۰ درصد تولید این استان به بازارهای هدف نیز صادر می‌شود؛ در شرایط سخت تحریم و جنگ اقتصادی به دلیل اعتمادی که مشتریان خارجی به این صنعت دارند بازارهای هدف خود را از دست نداده است حتی در شرایط و بحران کرونا هم کم‌ترین آسیب را دید ولی بسته شدن مرزهای صادراتی مشکلاتی را برای فعالان این عرصه ایجاد کرد.

هرچند صنعت کفش و دمپایی استان قم در میان کشورهای همسایه و کشورهای خاورمیانه جایگاه مناسبی را پیدا کرده است ولی رقیبانی هم هستند که به اصطلاح پا در کفش قم گذاشته و می‌خواهند بازارهای این صنعت اقتصادی و اشتغال زا را از کشور بگیرند، رقیب سختی مانند چشم بادامی‌های چینی که هرگز کیفیت کفش آن‌ها به پای صنعت کفش ما هم نمی‌رسد درحال تصاحب بازارهای همسایه از جمله عراق هستند.

نهمین جلسه ستاد تسهیل و رفع موانع تولید استان قم بعد از ظهر سه‌شنبه در سالن کرامت استانداری قم با حضور اعضا و کارگروه‌های تخصصی به ریاست استاندار قم برگزار شد که پیگیری ایجاد شهرک تخصصی کفش و دمپایی، تأمین زیرساخت‌های لازم برای شهرک‌های مهم صنعتی استان و هم‌چنین آخرین وضعیت شهرک‌های تخصصی چاپ و نشر و آی تی جزو دستورات مهم این جلسه بود.

در ابتدای این جلسه رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت قم از تعیین تکلیف شهرک‌های چاپ و نشر و هم‌چنین آی تی و شهرک تخصصی کفش و دمپایی خبر داد و گفت: زیرساخت‌های شهرک‌های صنعتی به ویژه شهرک شکوهیه که از شهرک‌های پر تقاضای استان است در دستور کار این ستاد قرار دارد.

محمود سیجانی افزود: طبق تفاهم نامه‌ای که اواخر سال ۹۸ با شرکت برق امضا شد قرار است این شرکت برق مورد نیاز شهرک شکوهیه را در کوتاه مدت و بلند مدت تأمین کند و برای تحقق شعار جهش تولید تأمین زیرساخت‌های شهرک‌های صنعتی باید در اولویت کار ما باشد.

به گفته وی، شهرک چاپ و نشر و همچنین آی تی تعیین تکلیف شده و ۵۰ درصد از زمین‌های مورد نیاز آن هم واگذار شده است که بخشی به صنعت چاپ و نشر و بخشی دیگر به اتحادیه بنکداران اختصاص خواهد یافت.

در ادامه این جلسه به تأمین برق مورد نیاز شهرک شکوهیه هم اشاره‌ای شد که برق این شهرک بر طبق تفاهم نامه‌ای که اواخر سال ۹۸ بین استانداری و شرکت برق به امضا رسید قرار است در کوتاه مدت و بلند مدت تأمین شود.

طبق گفته مدیرعامل شرکت توزیع برق استان قم برای اجرایی شدن این تفاهم نامه نیاز به ۸۰ میلیارد تومان اعتبار است که ۳ میلیارد تومان خود شهرک قرار است تأمین و مابقی هم از اعتبارات استانی تأمین و فاز نخست آن هم به طور ضربتی اجرا شود.

صنعتی که بر ارزش افزوده اقتصاد قم تأثیر دارد

در جمع بندی مصوبات و دستورات این جلسه استاندار قم بر تأمین نیازهای شهرک‌های صنعتی استان تأکید و بر ساماندهی و ایجاد یک منطقه تخصصی کفش و دمپایی با توجه بر تأثیر این صنعت بر بالا بردن ارزش افزوده اقتصادی استان تأکید کرد.

استاندار قم در این جلسه با اشاره به اهمیت صنعت کفش استان قم گفت: موضوع ایجاد منطقه تخصصی کفش و دمپایی استان نیز با رعایت حریم کمربندی در منطقه شهرک صنعتی شکوهیه در حال پیگیری است و در عین‌ حال مسئله استفاده از ظرفیت زمین‌های ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) هم در این رابطه دنبال می‌شود.

بهرام سرمست افزود: ایجاد منطقه تخصصی کفش و دمپایی در قم، موجب بالارفتن ارزش‌افزوده اقتصادی این صنعت در استان می‌شود و به همین دلیل این موضوع را با جدیت پیگیری می‌کنیم.

صادارت ۸۰ درصد تولید کفش قم

رئیس اتحادیه صنعت کفش و دمپایی قم نیز در این جلسه با اشاره به ظرفیت‌های بالای صنعت کفش در قم و لزوم حمایت جدی از این صنعت برای رونق اقتصاد و اشتغالزایی، بیان کرد: صنعت کفش قم بخش عمده‌ای از نیازهای کشور را تأمین و ۸۰ درصد آن هم به بازارهای هدف خارجی صادر می‌شود.

ابوالفضل فراهانی همچنین در حاشیه این جلسه در گفت‌وگو با خبرنگار بازار عنوان کرد: شهرک تخصصب کفش و دمپایی زمینه ساز جذب سرمایه گذاری خارجی را فراهم می‌کند و تنها ۵۰ واحد از این صنعت مجوز ساماندهی داده شده است در حالی که در زمینه ارزآوری هم نقش مهمی دارند.

تأکید بر ساماندهی صنعت کفش قم برای انسجام بخشی شهری

فرماندار قم هم در این جلسه با اشاره به فعالیت بعضی از صنعتگران کفش در حاشیه شهر قم، گفت: فعالیت این صنف در حاشیه شهر قم هم به حریم شهری تأثیر منفی دارد و هم در زمینه آتش سوزی‌های اخیر قم تأثیر داشته‌ است.

مرتضی حیدری افزود: اگر یک منطقه تخصصی برای این صنعت ایجاد شود شاهد نظم، ساماندهی و انسجام شهری هستیم و هم چنین نظارت بر این صنعت آسان و از آلودگی زیست محیطی هم جلوگیری خواهد شد.

گفتنی است: استان قم با توجه به اینکه در محور مواصلاتی ۱۷ استان کشور قرار دارد دارای ۷ شهرک صنعتی مهم است که شامل شهرک شکوهیه، سلفچگان، محمود آباد، فناوری و اطلاعات و هم چنین چاپ و نشر و ۴ منطقه صنعتی خورآباد دستجرد و سرو و طغرود است.

کد خبر: ۲۱٬۱۷۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha