۲۳ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۵:۰۱
برای افزایش بهره وری در دیمزارها از دستاوردهای محققین خارجی و داخلی همزمان استفاده می کنیم
معاونت زراعت جهاد کشاورزی در پاسخ به بازار:

برای افزایش بهره وری در دیمزارها از دستاوردهای محققین خارجی و داخلی همزمان استفاده می کنیم

مهاجر معاون زراعت وزارت جهاد درخصوص راهکار افزایش تولید در اراضی دیم گفت: با بهره گیری از دستاوردهای محققین داخلی و خارجی سعی داریم بهره وری  کلی را در زمینه آب، خاک و کود در دیمزارها افزایش بدهیم.

بازار؛ گروه کشاورزی: نشست خبری ستاد ملی جهش تولید در دیمزارهای کشور امروز با حضور سید مصطفی سید هاشمی معاونت هماهنگی ستاد اجرایی فرمان امام، علیرضا مهاجر معاونت زراعت وزارت جهاد کشاورزی و اصحاب رسانه در محل وزارت جهاد کشاورزی برگزار شد.

استفاده از دستاوردهای محققین خارجی و داخلی در افزایش تولید در دیمزارها

علیرضا مهاجر معاونت زراعت وزارت جهاد کشاورزی با بیان اینکه کشور در کمربند خشکی قرار دارد و لذا از هزاران سال پیش بحث خشکسالی در این منطقه مطرح بوده است گفت: در حال حاضر با احتساب مهاجرانی که در کشور ساکن هستند برای حدود ۹۵ میلیون نفر تامین غذا می کنیم و لذا باید با پشتکار مستمرتر بتوانیم نیاز کشور را در داخل تامین کنیم.

معاون زراعت وزارت جهاد: در دیمزارهای کشور قصد داریم با روشهای نوین فرسایش خاک را به حداقل برسانیم و باقی مانده محصولات کشاورزی را افزایش بدهیم که این باعث می شود هم رطوبت خاک حفظ شود و هم تبخیر و تعرق را به حداقل برسانیم و بهره وری کلی را در زمینه آب، خاک و کود افزایش بدهیم

مهاجر افزود: یکی از راه های تامین غذایی جمعیت کشور توجه به اراضی دیم است که در حال حاضر ۶ میلیون هکتار از اراضی دیم کشور به کشت محصولاتی همچون جو، گندم، حبوبات و علوفه تخصیص یافته است.

وی همچنین خاطر نشان کرد: نکته قابل تامل اینکه برای رسیدگی به اراضی دیم نیاز به اقدامات علمی و ترویجی داریم که بتوان بازده در واحد سطح افزایش و هزینه ها کاهش یابد.

معاون زراعت جهاد کشاورزی همچنین در پاسخ به خبرنگار بازار مبنی بر اینکه چگونه می توان در دیمزارها افزایش تولید را رقم زد بدون اینکه به طبیعت آسیب رساند آن هم در شرایطی که بهره وری در دیمزارها بسیار پایین است، گفت: دستاوردهای محققین ایرانی و خارجی را در این طرح استفاده می کنیم.

مهاجر افزود: در واقع ما قصد داریم که با روشهای نوین فرسایش خاک را به حداقل برسانیم، باقی مانده محصولات کشاورزی را افزایش بدهیم که این باعث می شود هم رطوبت خاک حفظ شود و هم تبخیر و تعرق را به حداقل برسانیم و بهره وری کلی را در زمینه آب، خاک و کود افزایش بدهیم.

این مقام مسئول همچنین در خصوص میزان مصارف کود و سموم در حوزه کشاورزی گفت: ما در حقیقت یک دوم دنیا کود و سموم کشاورزی مصرف می کنیم و در مقایسه با کشورهای پیشرفته نیز ۴۰ درصد استفاده می کنیم. البته شاید در مورد برخی محصولات بیشتر از این استفاده شود اما به طور کلی سیاست وزارت جهاد کشاورزی استفاده بهینه از کود و سموم کشاورزی است.

وی ادامه داد: به این ترتیب اینکه گاهی مواقع شاهد هستیم برخی محصولات کشاورزی ما از بازارهای صادراتی بازگردانده می شود به معنای استفاده بی رویه از سموم و کودهای کشاورزی نیست بلکه ممکن است کشوری بنا بر پروتکل های خود محصولات را برگرداند. همانطور که ما برخی محصولات وارداتی را به همین دلیل برمی گردانیم.

اجرای طرح جهش تولید دیمزارها در ۲۱ استان کشور با اشتغالزایی برای ۳۷۸ هزار نفر

سید مصطفی سید هاشمی معاونت هماهنگی ستاد اجرایی فرمان امام نیز در خصوص طرح جهش تولید دیمزارها گفت: این طرح از سه سال قبل شروع شده است تا بتوانیم حداقل ۶ میلیون هکتار از اراضی دیم را زیرکشت محصولاتی همچون جو، گندم، دانه های روغنی، گیاهان دارویی و غیره ببریم.

وی با اشاره به اینکه مجری این پروژه وزارت جهاد کشاورزی است، افزود: ستاد نیز در کنار این وزارتخانه برای کمک های مالی و نقدی و مباحث آموزشی حضور دارد و یکی از ویژگی های مهم این طرح ساختار تنظیمی آن است.

سید هاشمی با تاکید بر اینکه بیمه محصولات کشاورزی درگیر در این پروژه نیز اجرایی شده است خاطر نشان کرد: امروز بعد از سه سال در ۴میلیون و ۲۰۰ هزار هکتار از اراضی دیم در ۲۱ استان کشور طرح جهش دیمزارها اجرایی شده است و ۳۷۸ هزار نفر از کشاورزان در این پروژه مشغول شده اند.

وی ادامه داد: بر اساس برآوردهای صورت گرفته انتظار داریم به ازای هر هکتار اراضی دیمزار حداقل یک تن افزایش برداشت باشیم.

سید هاشمی همچنین تصریح کرد: در واقع طرح جهش تولید دیمزارها ضمن کمک در تامین امنیت غذایی کشور، با تقویت روستائیان از نظر مالی به نوعی از مهاجرت روستائیان به شهر جلوگیری می کند.

کد خبر: ۲۱۱٬۷۶۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • کشاورز عمده IR ۲۳:۲۰ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۳
      1 0
      سلام ..به فکر نان باشید که خربوزه آب هست ...قیمت گندم زیر 20هزار برا کشاورز نمیصرفه و مجبور میشه که گندم رو به دامدار یا قاچاقچیان که الان دارن توخوزستان پیش خرید میکنن کیلویی 21هزار وسال بعد هم مجبور میشه بره به سمت سیفی جات این روهم بدونید که اکثر کشاورزهای عمده کار مستاجر هستن و مالک کننده کار نیست و مستاجر یعنی اینکه هزینه خیلی بالاست پس قیمت رو درست کنید این قیمت برا مالک هم نمیصرفه وای به حال مستاجر