۳ فروردین ۱۴۰۲ - ۱۵:۰۷
میوه شب عید در فهرست کالاهای لاکچری| واحد خرید میوه از کیلو به دانه رسید
در گفت‌وگو با بازار عنوان شد؛

میوه شب عید در فهرست کالاهای لاکچری| واحد خرید میوه از کیلو به دانه رسید

مشهد- مشاهدات میدانی حاکی از آن است که قیمت برخی از اقلام میوه و صیفی به حدی بالا است که برای خرید چند دانه‌ میوه حداقل باید ۱۰۰هزار تومان هزینه کرد.

بازار؛ گروه استان‌ها: بر اساس مشاهدات میدانی از میوه‌فروشی‌های سطح شهر مشهد قیمت هر کیلو فلفل دلمه ۴۵ تا ۶۵ هزار تومان، کدو ۱۳ تا ۲۰ هزار تومان، بادمجان ۱۵ تا ۲۷ هزار تومان، سیب‌زمینی ۱۲ تا ۲۰ تومان، پیاز ۱۶ تا ۲۵ هزار تومان، گوجه‌فرنگی ۷ تا ۱۴ هزار و موز کیلویی۶۵ تا ۷۵ هزار تومان رسیده است.

افزایش برخی سبزی‌ها مانند کاهو که حالا تا رقم ۳۵ هزار تومان به ازای هر کیلو رکورد زده است نیز موجب نارضایتی بسیاری از شهروندان در آستانه شب عید و ماه مبارک رمضان شده است.

افزایش قیمت برخی اقلام ازجمله میوه و صیفی و به‌تبع آن کاهش قدرت خرید مردم باعث شده که شهروندان به خرید دانه‌ای محصولات موردنیاز خودروی بیاورند یا برای خرید به میدان‌ها میوه و تره‌بار مراجعه کنند.

با این‌حال بسیاری از شهروندان مشهدی مدعی هستند که حاشیه سود از میدان میوه تره‌بار تا فروشگاه‌های سطح شهر بسیار زیاد است و باید نظارت بیشتری بر روی قیمت این محصولات انجام بپذیرد.

در همین راستا به‌منظور وضعیت بازار در آستانه نوروز با حیدر ساکن برجی رئیس اتحادیه صنف بارفروشان مشهد به گفت‌وگو نشستیم.

* برای تأمین میوه شب عید مردم چه اقدامی انجام پذیرفته است؟

به‌منظور تأمین میوه شب عید و حوزه توزیع باید عرض کنم در چند قسمت فعالیت عمده داریم.

میوه شب عید در فهرست کالاهای لاکچری| واحد خرید میوه از کیلو به دانه رسید

در این راستا در مراکزی ازجمله میدان سپاد، رضویه و نوغان که میوه و تره‌بار به‌صورت عمده عرضه می‌شود ساعت کار و فعالیت بارفروشان به‌منظور رفاه حال مردم تا پایان سال افزایش‌یافته است.

در حوزه خرده‌فروشان نیز ۱۲ ایستگاه از ۱۳ اسفندماه فعالیت خود را درزمینهٔ توزیع میوه و تره‌بار باقیمت تعادلی فعالیت خود را آغاز کرده‌اند که در سطح شهر مشهد مقدس متأسفانه تاکنون اطلاع‌رسانی کاملی صورت نگرفته است.

* چه اقلامی و با چه قیمتی توزیع می‌شود؟

محصولات عرضه شده در این مراکز با نازل‌ترین قیمت و کمترین سود در نظر گرفته‌شده است و اقلام متنوعی مانند سیب‌زمینی، پیاز، سیب و پرتقال عرضه می‌شود.

همچنین طی تعاملی با اتاق تعاون استان از ۲۵ اسفند تا ۳ فروردین‌ماه در چهار نقطه شهر مشهد فلکه فرهنگ، میدان جام عسل، شهید یوسفی و دادفر به‌صورت کامیونی عرضه مستقیم باقیمت بازار داریم .

* افزایش قیمت میوه را چقدر منطقی می‌دانید؟

افزایش قیمت میوه و نوسان قیمت‌ها مربوط به‌ سراسر کشور است و این افزایش قیمت‌ها منحصر به مشهد مقدس نیست لذا موضوع مهمی که در این‌ بین وجود دارد نحوه مدیریت و توزیع است که سعی کردیم تعیین قیمت به نفع مصرف‌کننده باشد.

* بسیاری از مردم حاشیه سود میوه‌فروشان را زیاد می‌دانند؟

با توجه به این‌که نیازهای روز توسط بخشی از جایگاه‌های روز عرضه می‌شود اگر بخواهیم به شکل کلاسیک و عملی حرکت کنیم نیاز است زیرساخت‌ها توسط دولت ایجاد شود.

به دلیل اینکه میوه و تره‌بار زیرساخت قیمت و ثبات ندارد لذا گران‌فروشی را به اتحادیه‌ها ربط می‌دهند اما واقعیت این است که کار اصلی اتحادیه در توزیع بهتر و نحوه فروش آن است چراکه هرچقدر تلاش ما در این است که توزیع بیش‌تری صورت بپذیرد به کاهش قیمت‌ها کمک بیش‌تری خواهد کرد.

میوه شب عید در فهرست کالاهای لاکچری| واحد خرید میوه از کیلو به دانه رسید

قیمت میوه به‌صورت عمده معمولاً بر اساس عرضه و تقاضاست و لذا سود میوه‌فروشان و بارفروشان نیز کاملاً مشخص و قانونی و البته قابل پیگرد است.

در حال حاضر قیمت حمل میوه و هم‌چنین هزینه‌های نگهداری از زمان کاشت تا برداشت و توزیع به‌شدت افزایش‌یافته است و لذا همه این عوامل بر روی قیمت آن تأثیر گذاشته است

در حال حاضر قیمت حمل میوه و هم‌چنین هزینه‌های نگهداری از زمان کاشت تا برداشت و توزیع به‌شدت افزایش‌یافته است و لذا همه این عوامل بر روی قیمت آن تأثیر گذاشته است.

* برای تأمین میوه شب عید چه مقدار سهمیه در نظر گرفته شده است؟

مقدار میوه‌ای که اتحادیه متعهد شده تا تامین کند ۴۰۰ تن پرتقال و ۲۰۰ تن سیب است و هیچ مشکلی در تامین میوه برای ایام نوروز وجود ندارد.

* قیمت گذاری بر چه اساس خواهد بود؟

قیمت‌گذاری در این جایگاه‌ها بر اساس قیمت روز و کیفیت میوه بوده و در این جایگاه‌ها چند نهاد نیز ناظر بر این موضوع هستند. غالبا خود اتحادیه قیمت‌گذاری را برای ۴ قلم کالا از جمله سیب‌زمینی، پیاز، سیب و پرتقال انجام داده، قیمت‌ها روزانه رصد شده و سازمان‌های نظارتی نیز کنترل‌های خود را از ۸ صبح به بعد انجام می‌دهند.

این طرح از ۲۵ اسفندماه تا ۳ فروردین اجرا خواهد شد اما اگر نیاز یا درخواست برای عرضه میوه همچنان وجود داشته باشد، عرضه ادامه خواهد داشت.

* برای نظارت جهت تنظیم قیمت میوه در شب عید و ایام پایانی سال چه برنامه‌هایی در دستور کار قرار دارید؟

در حدود یک ماه است که قیمت چهار قلم کالاهای اساسی مثل سیب، پرتقال، سیب‌زمینی و پیاز در دستور کار قرارگرفته شده است و در این مرحله نرخ‌گذاری طوری بوده است که عرضه میوه را کم‌تر نکردیم تا سبب افزایش قیمت شود و همچنین طوری قیمت‌گذاری نشده است تا سبب سو استفاده افراد شود .

درهرحال گروه‌های نظارت پنج الی هفت نفره از عمده واردکنندگان و فروشندگان تشکیل دادیم و برای هر گروه یک سرتیم تشکیل‌شده است و علاوه بر آن نظارت مستقیم توسط اتحادیه نیز است .قبل از ساعت ۸ صبح قیمت واقعی محصولات در چهار قلم اساسی میوه با توجه به کیفیت‌های مختلف نرخ‌گذاری می‌شود و همچنین در اختیار نظارت و بازرسی‌های استان و نهادهای مختلف و اتحادیه قرار می‌گیرد .برای شب و روز عید ناظرین بازرسان و خود اتحادیه نظارت می‌کنند تا کوچک‌ترین تخلفی اتفاق نیفتد و با کنترل ویژه و خاص بهترین سرویس‌دهی را به همشهریان و زائران امام رضا (ع) داشته باشند.

کد خبر: ۲۱۱٬۷۴۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha