۲۴ اسفند ۱۴۰۱ - ۰۰:۰۲
بررسی شعار سال ۱۴۰۱ در استان سمنان | «اقتصاد دانش‌بنیان» از شعار تا واقعیت
بازار گزارش می‌دهد؛

بررسی شعار سال ۱۴۰۱ در استان سمنان | «اقتصاد دانش‌بنیان» از شعار تا واقعیت

سمنان- رهبر معظم انقلاب اسلامی سال جاری را به نام دانش بنیان، تولید و اشتغال نام گذاری کردند و حالا که به پایان سال رسیدیم می‌توان تصویر بهتری از عملکرد استان سمنان در این زمینه داشت.

بازار، گروه استان‌ها: ابتدا سال بود که رهبر معظم انقلاب اسلامی شعار سال را دانش بنیان، تولید و اشتغال نام نهادند. نامگذاری که مشی اقتصادی سال جاری را در دانش بنیان ها و اشتغال زا بودن آنها، خلاصه کرد. مسئولان استان سمنان نیز مانند دیگر نقاط کشور در نخستین گام، بنرهای بزرگی با نام شعار سال منتشر کرده و پشت سرشان در تمام جلسات قرار دادند.

زمانی که رهبر معظم انقلاب اسلامی شعار سال را مطرح کردند حدوداً ۷۰ شرکت دانش بنیان در استان سمنان مشغول به فعالیت بود و این جدای از شرکت های فناور و همچنین شرکت های مستقر در دانشگاه های صنعتی مثلا سمنان و شاهرود است و حالا در پایان سال ۱۴۰۱ شاهد هستیم که بیش از ۱۰۰ شرکت دانش بنیان در استان فعالیت دارد به صورت متوسط در سال جاری هر ماه سه شرکت دانش بنیان در استان ایجاد شده است.

ساخت پره موتور جت در استانی که معضل خشکسالی دارد!

اما آن‌طور که کارشناسان می گویند دانش بنیان ها هر قدر در زمینه برگزاری رویدادهایی مانند روستاهای نوفن، شهید احمدی روشن و تانا و ... که موضوع شان به کار گیری از ظرفیت های دانش بنیان ها در حل مسائل استان مانند بیکاری، آب و ... است موفق عمل کرده اند در بحث اشتغال زایی دانش بنیان و همچنین ارتقای بهره وری اقتصادی نتوانسته اند عملکرد خوبی داشته باشند.

دلیل آن هم مشخص است، شرایط اقتصادی حاکم بر جامعه به همان نسبت به کار را برای صنعت و کشاورزی و ... سخت کرده، عرصه را بر دانش بنیان ها هم تنگ آورده است لذا نباید هم انتظار معجزه از دانش بنیان های مستقر در پارک های علم و فناوری و یا آنانی که در بیرون از این فضاها استقرار دارند، داشت. دومین موضوع مورد نقد از سوی کارشناسان اما این است که دانش بنیان ها بر اساس نیاز استان سمنان توسعه نیافته اند.

سید محسن تقوی کارشناس اقتصادی دانش بنیان در گفتگو با خبرنگار بازار، می گوید: در استان سمنان که سرمازدگی سالانه میلیارد ها تومان خسارت به کشاورزی وارد می کند و خشکسالی سالانه میلیارد ها تومان محصولات را نابود می سازد، شرکت های دانش بنیانی وجود دارند که پره های حرارتی برای موتور جت توربو می سازند! این نشان می دهد که اصلا در توسعه دانش بنیان ها ما حتی سوال نکردیم که نیاز استان مان در چیست؟

ابتدای سال جاری نزدیک به ۷۰ شرکت دانش بنیان در استان وجود داشت که امروز این شرکت ها به ۱۰۱ مورد افزایش یافته‌اند

تقوی با بیان اینکه دانش بنیان ها باید سه سوال را جواب بدهند که یک چه نیازی از شهرستان، دوم چه نیازی از استان و سوم چه نیازی از کشورمان را تامین می کنند، تاکید داشت: ما اساس کارمان را در توسعه دانش بنیان باید بر روی نیازها و مزیت ها و کاربردها بگذاریم تا بتوانیم از این دانش بنیان ها به خوبی بهره گیری کنیم.

بررسی شعار سال ۱۴۰۱ در استان سمنان | «اقتصاد دانش‌بنیان» از شعار تا واقعیت

توسعه دانش بنیان ها در استان سمنان

رئیس پارک علم و فناوری استان سمنان اما در گفتگو با خبرنگار بازار، درباره توسعه اقتصاد دانش بنیان در سال ۱۴۰۱ و با بیان اینکه ستاد توسعه اقتصاد دانش بنیان استان سمنان با محوریت پارک علم و فناوری تشکیل شده است، تاکید کرد: در سال جاری ۲۲ نشست در این ستاد با ۱۷۰ مصوبه درباره شرکت های فناور و دانش بنیان برگزار و در آن مسائل و مشکلات و موانع دانش بنیان ها در سراسر استان سمنان مورد بحث قرار گرفت.

محسن نظری با بیان اینکه مصوبات نشست توسعه اقتصاد دانش بنیان استان سمنان توسط دبیرخانه پیگیری و با هدف رفع موانع پیش روی شرکت های دانش بنیان، به اجرا درآمد، افزود: بخشی از این مصوبات پرداخت تسهیلات بانکی بود که با همکاری خوب بانک ها این مهم صورت پذیرفته است.

دیگر پردیسی که در استان مجوز دریافت کرده و مورد تاکید پارک علم و فناوری نیز قرار دارد حوزه اقتصاد دیجیتال است

وی با بیان اینکه در ابتدای سال جاری نزدیک به ۷۰ شرکت دانش بنیان در استان وجود داشت که امروز این شرکت ها به ۱۰۱ مورد افزایش یافته اند، بیان کرد: ۴۵ شرکت نیز در مرحله ارزیابی هستند تا توسط معاونت علمی و فناوری رئیس جمهور به آمار دانش بنیان های استان سمنان، در صورت داشتن صلاحیت های لازم افزوده شود.

ایجاد پردیس‌های علم و فناوری

رئیس پارک علم و فناوری استان سمنان با بیان اینکه افزایش دانش بنیان ها نشان می دهد که توسط خوبی به این حوزه در استان سمنان با توجه به شعار سال شده است، بیان کرد: ایجاد دو دهکده فناوری و نوآوری کشاورزی و منابع طبیعی در استان سمنان برای نخستین بار، در زمره اقدامات خوبی بود که توانستیم در سال ۱۴۰۱ شاهد آن باشیم.

نظری با بیان اینکه سه پردیس تخصصی نیز در استان سمنان مجوز دریافت کرده است، تاکید داشت: هدف این پردیس ها توسعه کمی و کیفی شرکت های دانش بنیان در حوزه های تخصصی است که یکی از این حوزه ها سلامت و تجهیزات پزشکی محسوب می شود.

وی با بیان اینکه دیگر پردیسی که در استان مجوز دریافت کرده و مورد تاکید پارک علم و فناوری نیز قرار دارد حوزه اقتصاد دیجیتال است، تاکید کرد: هوش مصنوعی سومین پردیس تخصصی است که مجوز آن برای شهرستان شاهرود اخذ شده و یکی از بزرگترین پردیس های علمی تخصصی کشور نیز محسوب می شود و می تواند منشاء برکات خوب اقتصادی و علمی برای ایران اسلامی باشد.

بررسی شعار سال ۱۴۰۱ در استان سمنان | «اقتصاد دانش‌بنیان» از شعار تا واقعیت

انتظارات از دانش بنیان های استان سمنان

معاون اقتصادی استاندار سمنان نیز در گفتگو با خبرنگار بازار، با بیان اینکه ما از شرکت های دانش بنیان چند توقع داشتیم که نخست فعالیت در حوزه نیرو و انرژی استان سمنان بود تاکید کرد: به دلیل بحران انرژی در دنیا و هم تامین آب در استان، نیاز بود که دانش بنیان ها در این زمینه ورود جدی داشته باشند.

ارتقای بهره‌وری کشاورزی استان سمنان با توجه به خشکسالی و مسائل اخیر، مطالبه ما از دانش‌بنیان‌ها بود

محمد رضا صادقی با بیان اینکه در زمینه آب و انرژی کمک خوبی از دانش بنیان های مستقر در استان گرفتیم، افزود: تفاهم نامه ای نیز توسط آب منطقه ای در رویداد تانا و هم طرح شهید احمدی روشن منعقد شد تا در زمینه آب بتوانیم از ظرفیت های دانش بنیان های استان سمنان بهره مند شویم.

وی با بیان اینکه دومین بخشی که نیاز است دانش بنیان ها به آن ورود و کمک حال ما باشند، کشاورزی است، گفت: ارتقای بهره‌وری کشاورزی استان سمنان با توجه به خشکسالی و مسائل اخیر، مطالبه ما از دانش بنیان ها بود.

توسعه دهکده های کشاورزی

معاون اقتصادی استاندار سمنان با بیان اینکه در این حوزه مرکز تحقیقات کشاورزی و دهکده های کشاورزی استان سمنان کمک خوبی به ما داشتند، گفت: سومین هدف و اولویت ما برای ورود دانش بنیان ها حوزه معادن بود با توجه به اینکه سمنان یک استان معدنی است مقوله هوشمند سازی و صنعتی سازی معدن و فرآوری مواد معدنی نیاز بود که ورود دانش بنیان ها را شاهد باشد.

صادقی با بیان اینکه در این حوزه خوشبختانه یک جهش را شاهد بودیم به طوری که در ابتدای سال جاری مجموعاً سه واحد فرآوری معادن در استان سمنان داشتیم که امروز این میزان به ۱۱ واحد افزایش یافته و در سال ۱۴۰۲ به ۲۲ واحد ارتقا پیدا می کند که نشان از جهش بسیار خوبی در این زمینه دارد.

وی با بیان اینکه افزایش هفت برابری فرآوری مواد معدنی در استان و پرهیز از خام فروشی محقق شده است، بیان کرد: این وادی می تواند به ما در ارتقای بهره‌وری تولید و به خصوص سرمایه گذاری و اشتغال زایی کمک شایانی کند.

بررسی شعار سال ۱۴۰۱ در استان سمنان | «اقتصاد دانش‌بنیان» از شعار تا واقعیت

ورود به حوزه آی تی

معاون اقتصادی استاندار سمنان با بیان اینکه اقتصاد دیجیتال، آی تی و آی سی تی، چهارمین رکنی محسوب می شود که ورود دانش بنیان ها به آن نیاز و مطالبه است، بیان کرد: در این زمینه نیز اتفاقات بزرگی در استان سمنان رخ داده که کامل شدن پارک فاوای سمنان از جمله آنها است.

صادقی با بیان اینکه پارک فاوا در پارک علم و فناوری استان سمنان شکل گرفته و برکات خوبی نیز خواهد داشت، تاکید کرد: نظام صنفی یارانه ای نیز با حضور فعالان آی تی توانسته اقدامات خوبی را در راستای رونق فناوری های دیجیتال در استان رقم بزند و امیدواریم که با مجموع این ظرفیت ها بتوانیم سمنان را به مثابه یک استان پیشگام در زمینه دانش بنیان معرفی کنیم.

وی با بیان اینکه برنامه ما این است که سمنان را به مثابه بهشت یا قطب فناوری کشور مطرح سازیم، گفت: سمنان یک استان دانشگاهی با نیروی نخبه و دانشگاه ویژه است که می تواند به تحقق این هدف کمک شایانی داشته باشد.

توسعه دانش بنیان ها و اشتغال

استاندار سمنان نیز در گفتگو با بازار با بیان اینکه کسب رتبه اول استان در بحث پرداخت تسهیلات رونق تولید یکی از اقداماتی است که نشان می‌دهد به رفع موانع تولید چه در حوزه دانش‌بنیان‌ها و چه در بخش های صنعتی و کشاورزی در استان نگاه ویژه‌ای وجود دارد.

۴۵ شرکت دانش بنیان دیگر نیز در دست مجوز هستند

سید محمد رضا هاشمی با بیان اینکه در سال جاری بازگشت به چرخه تولید ۷۲ واحد راکد را شاهد بودیم که برخی از این واحدها به واسطه حضور دانش‌بنیان‌ها و فناورها و دستگاه‌های جدید احیا شدند و توانستند فرصت های شغلی بسیاری را تثبیت و یا ایجاد کنند، تاکید کرد: همان میزان که توجه به بحث مشاغل خانگی، توجه به بحث گردشگری و بومگردی در روستاها و ... داشتیم به توسعه دانش بنیان ها نیز توجه کردیم.

وی با بیان اینکه فعالیت ۱۱۰ شرکت دانش بنیان نشان از رشد دانش بنیان ها در استان طی سال ۱۴۰۱ دارد، بیان کرد: ۴۵ شرکت دانش بنیان دیگر نیز در دست مجوز هستند و می توانند به تعداد دانش بنیان های استان سمنان بیافزایند تا سال ۱۴۰۲ شاهد فعالیت نزدیک به ۱۶۰ شرکت دانش بنیان باشیم.

به گزارش بازار، عملکرد مجموعه‌های دولتی در دانش‌بنیان‌ها در سال جاری عملکرد نسبتاً قابل قبولی بوده است اما باز هم باید به نقد کارشناسان که دانش بنیان ها می‌بایست بر اساس نیاز و مزیت های استان سمنان توسعه یابند، توجه داشت و آن را در سال آتی مد نظر قرار داد.

کد خبر: ۲۱۱٬۶۹۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha