۲۲ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۱:۳۶
اخذ تضمین‌ از آمریکا ضروری است| دیدار وزرای خارجه ایران و عربستان، بزودی
سخنگوی وزارت امور خارجه عنوان کرد

اخذ تضمین‌ از آمریکا ضروری است| دیدار وزرای خارجه ایران و عربستان، بزودی

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: با توجه به سابقه سوء و عدم پایبندی دولت آمریکا به تعهداتش، ایران معتقد به ضرورت اخذ تضمین های قابل راستی آزمایی جهت کسب اطمینان پایبندی آمریکا به هرگونه توافق است.

به گزارش بازار، ناصر کنعانی روز دوشنبه در آخرین نشست خبری خود در سال جاری در پاسخ به سوالی درباره اینکه چرا آمریکا توافق بر سر تبادل زندانیان را رد کرده است، گفت: برای ما آنچه حائز اهمیت است این است که روند مذاکرات باید به نتایج عملی منتهی شود.

وی ادامه داد: جمهوری اسلامی ایران نشان داده است که به دیپلماسی برای رفع مشکلات اعتقاد راسخ دارد و بنابراین هم در ارتباط با زندانیان و نیز بقیه مسایل مرتبط با دولت آمریکا همانطور که بارها گفته شده، مذاکرات از طریق واسطه ها ادامه داشته و دارد و در برخی موضوعات از جمله زندانیان ما قبلا به توافق رسیدیم و آن اینکه در ماه مارس سال گذشته میلادی توافق مکتوبی شکل گرفت که از سوی نماینده آمریکا نیز امضا شد و طرف آمریکایی پذیرفت که این موضوع بدون مذاکرات رفع تحریم ها انجام شود اما در زمان دیگری آن را به مذاکرات رفع تحریم ها گره زدند.

کنعانی تاکید کرد: ما آمادگی داریم این کار به عنوان یک موضوع انسانی صورت گیرد؛ مشکلات طرف آمریکایی به خودشان ربط دارد و در صورت برخورد واقع بینانه طرف آمریکایی، موضوع مبادله زندانیان قابل انجام است.

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: در ارتباط با مذاکرات هسته ای نیز با توجه به سابقه سوء عدم التزاموپایبندی دولت آمریکا به تعهداتش، ایران معتقد به ضرورت اخذ تضمین های قابل راستی آزمایی جهت کسب اطمینان پایبندی آمریکا به توافق جدید است.

کنعانی درباره بیانیه مشترک ایران و عربستان با میانجیگری چین و جزئیات از سرگیری روابط گفت: با صدور بیانیه در مسیر بازگشت روابط قرار گرفته ایم؛ این توافق نتیجه یک سال و نیم مذاکرات دیپلماتیک برای رسیدن به نتیجه بود؛ ما دوره های مختلف گفت و گوی دوجانبه ایران و عربستان با نقش آفرینی و میزبانی برخی کشورها انجام شد از جمله پنج دور مذاکره در بغداد و سه دور مذاکره در مسقط.

وی اظهار داشت: قبل از سفر آقی شی به ریاض و سفر آیت الله رئیسی به پکن، ضمن گفت و گوها و مشورت های دیپلماتیک به تهران و پکن ایده هایی مطرح بود و ما در چارچوب ایده های طرف چینی، با این ایده از طرف چین مواجه شدیم که همزمان با سفر آقای رئیس جمهور به پکن نمایندگانی از ایران و عربستان در پکن در حاشیه این سفر نشست های دو جانبه ای داشته باشند و به در این زمینه تصمیم گیری کنند.

وی ادامه داد: طرف ایرانی با اصل موضوع با رویکرد حسن نیت برخورد و موافقت کرد اما معتقد بود با توجه به اهمیت سفر دوجانبه و موضوعات مختلفی که در این سفر با دولت چین داریم، گفت و گوهای ایران و عربستان به زمان مناسب دیگری موکول شود که در همین راستا در زمان سفر و حضور رئیسی در پکن در دیدار خصوصی روسای جمهور در این زمینه بار دیگر گفت وگو شد و آقای شی پیام طرف عربستانی را منتقل کرد و گفت و گوهای وزرای خارجه ایران و چین در این زمینه انجام و ابعاد موضوع مورد توافق قرار گرفت.

وی تاکید کرد: در نهایت توافق شد گکفت و گوهای جدید در سطح بالاتری از کگفت و گوهای بغداد و مسقط انجام و در سطح دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران و همتای عربستانی انجامشود؛ البته در ترکیب هیات دیگر مسئولان ذی ربط دو کشور از سیاسی، امنیتی و نظامی هم حضور داشتند.

سخنگوی وزارت امور خارجه اظهار داشت: با حسن نیتی که در دو طرف وجود داشت و نقش آفرینی مثبت طرف چینی، طرفین به از سرگیری روابط رسیدند و توافق این بود که بلافاصله بعد از امضای توافق، از سرگیری روابط آغاز شود و حداکثر تا سقف ۲ ماهه سفارت ها در تهران و ریاض و سرکنسولگری ها در مشهد و جده بازگشایی شود.

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: وزارت خارجه ایران و عربستان در حال فراهم کردن مقدمات تماس و دیدار دو وزیر خارجه ایران و عربستان هستند و ما امیدوار هستیم با همین حسن نیتی که وجود دارد، این دیدار در آینده بسیار نزدیک شکل بگیرد و روند اجرای توافق به سرعت انجام شود.

کنعانی تاکید کرد: مانعی برای دیدار دو وزیر خارجه در دو کشور وجود ندارد و در کانال‌های دیپلماتیک انشاالله این هماهنگی‌ها صورت خواهد گرفت.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی همچنین از نقش ارزنده و سازنده دو کشور عراق و عمان که قبل از نشست پکن در میزبانی از دو هیئت نقش بسیار سازنده‌ای داشتند و میزبان تقریباً ۸ دور گفتگوهای دو کشور ایران و عربستان بودند، قدردانی کرد و گفت: تلاش این دو کشور و نهایتاً نقش مکمل و انتهایی که دولت چین در این زمینه ایفا کرد در دستیابی دو کشور ایران و عربستان به اثر گیری روابط سیاسی بسیار حائز اهمیت بود.

نگاه چین به ایجاد صلح و امنیت در آسیا کمک می کند

خبرنگار یک رسانه چینی از کنعانی درباره نقش چین برای از سرگیری روابط ایران و عربستان سوال کرد که وی پاسخ داد: نقشی که دولت چین در این زمینه ایفا کرد، نقش حائز اهمیتی است و نشان داد که دولت چین با نگاه توأم با حسن نیتی که برای کمک به ایجاد صلح ثبات و امنیت در منطقه و آسیا دارد، می تواند نقش آفرینی کند.

سخنگوی وزارت امور خارجه با بیان اینکه چین توانست نشست موفقی را در این زمینه در پکن برگزار کند، افزود: توافق ایران و عربستان برای بازگشت به مناسبات سیاسی و ریل طبیعی خود بار دیگر می تواند ظرفیت بالای دو کشور در زمینه های مختلف را فعال کند؛ تهران و ریاض می توانند با گسترش همکاری های خود به تامین منافع دو ملت کمک کنند و همچنین تأثیر مطلوبی بر تقویت همکاری و همگرایی مشترک در منطقه برای کمک به تحکیم صلح و ثبات در منطقه به ویژه در حوزه راهبردی خلیج فارس داشته باشند.

وی با تاکید بر اینکه تقویت ثبات به همه کشورهای منطقه کمک می کند، اظهار داشت: چین کشوری است که از ایجاد ثبات در منطقه غرب آسیا و ثبات و امنیت در حوزه مهم و راهبردی خلیج فارس منافع قابل توجهی را کسب می‌کند و بنابراین نقشی که در این زمینه دولت چین ایفا کرد، علاوه بر کمک به تقویت مناسبات دوجانبه ایران و عربستان، کمک به تامین منافع همه طرف‌های ذیربط بود.

کنعانی با بیان اینکه این توافق آثار و پیامدهای مثبتی را در عرصه بین الملل نیز دارد، گفت: نقش دولت چین نقش عام المنفعه‌ای بود که می تواند با برداشتن گام های تکمیلی زمینه‌ساز کسب منافع مشترک همه طرف هایی باشد که علاقه مند به صلح و ثبات در منطقه هستند.

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوال خبرنگار یک رسانه آمریکایی درباره مذاکرات رفع تحریم ها اظهار داشت: در این رابطه از طریق واسطه هایی که در حال ایفای نقش هستند، پیام‌های متعددی رد و بدل می شود.

کنعانی در ادامه به توافق مکتوب ایران و آمریکا در زمینه تبادل زندانیان اشاره کرد و با بیان اینکه «طرفی که تکذیب می کند، دولت آمریکا است» به اظهارات اخیر سخنگوی وزارت خارجه آمریکا استناد کرد و گفت: سوال من از طرف آمریکایی این است آیا آمریکا در خلاء به طور یک جانبه و با خودش روی این موضوع کار و تلاش و پیگیری می کند یا از طریق واسطه ها در چارچوب پیام هایی که رد و بدل می شود؟ در صورتی که توافق مکتوب در ارتباط با موضوع زندانیان وجود دارد.

وی با یادآوری اینکه درباره موضوعات هسته‌ای هم دیپلماسی فعال است و کشورهایی در حال نقش‌آفرینی هستند، گفت: دولت آمریکا چه ادعایی می کند؟ باید دید مشکلات دولت آمریکا چیست آیا به مسائل و موضوعات داخلی آمریکا بر می گردد؟ آیا به رقابتهای سیاسی درونی این دولت باز می گردد؟ در این رابطه آنها باید توضیح دهند.

خبرنگار این رسانه آمریکایی بار دیگر پرسید که آیا به این روند و مذاکرات خوش بین هستید که کنعانی پاسخ داد: دیپلمات ها همواره خوش‌بین هستند و با خوشبختی به نتایج خوبی برسیم البته هر توافقی دو طرف دارد باید طرف دیگر التزام و پایبندی عملی خود را نشان دهد.

کد خبر: ۲۱۱٬۴۹۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha