۲۲ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۵:۵۳
تامین و توزیع کالاهای اساسی در گلستان| مردم بیش از نیاز خرید نکنند
پهلوانان به بازار گفت:

تامین و توزیع کالاهای اساسی در گلستان| مردم بیش از نیاز خرید نکنند

گرگان- برخی مدیران گلستانی معتقدند محدودیتی برای تامین کالاهای اساسی شب عید و ماه رمضان وجود ندارد با اینحال به مردم توصیه می کنند تا از خرید مازاد بر نیازشان پرهیز کنند.

مریم رضایی؛ بازار: روزهای پایانی سال که می شود تب و تاب بازار و خرید برای مردم بیشتر می شود. هر ساله نزدیک به شروع نوروز باستانی ایرانیان، بازارها رنگ و بوی شلوغی و همهمه می گیرد. خرید لباس شب عید و اقلام خوراکی مثل آجیل، شیرینی، شکلات و میوه برای مهمانی ها و دید و بازدید های نوروزی از دیگر رسوم مردم برای استقبال از سال نو است. اما سال ۱۴۰۲ به دلیل تقارن نوروز با ماه مبارک رمضان مزید علت شده است تا در سال پیش رو مردم برای تهیه مواد غذایی تلاشی دو چندان کنند.

در این میان تامین کالاهای اساسی یکی از دغدغه های مهم برای مسئولان است تا مردم ناچار به تهیه کالای گرانی نشوند هر چند به گفته مسئولان محدودیتی از نظر تامین و مشکل کالاهای اساسی وجود ندارد با اینحال آنها به مردم توصیه می کنند تا از خرید مازاد بر نیاز جلوگیری کنند. «حسین پهلوانان» مدیر توسعه بازرگانی جهاد کشاورزی گلستان در گفتگو با خبرنگار بازار به صورت مشروح درباره این موضوعات برایمان ی گوید.

* فعالیت‌های توسعه بازرگانی جهاد کشاورزی را توضیح دهید

معاونت توسعه بازرگانی در دو بخش فعالیت می کند که در بخش اول تامین و توزیع کالاهای اساسی و در بخش دوم مدیریت بازرسی ونظارت بر بازار کالاهای کشاورزی بر عهده این معاونت است در بخش تامین و توزیع، دولت در کالاهای اساسی خرید تضمینی را انجام می دهد و یا نظارتی بر تعرفه آن دارد و بقیه کالاها براساس نظام و کشش بازار و عرضه و تقاضا و اقتصاد بازار براساس دستورالعمل قیمت گذاری می شود و مصرف کننده آن مشخص است و براساس آن توزیع می‌شود.

بیشتر تولید مرغ به تهران فرستاده می شود و به همین دلایل قیمت‌ها مقداری افزایش پیدا کرده است

بقیه کالاها هم براساس سازمان حمایت تولید کننده و مصرف کننده در داخل استان با توجه به رقم صنف ها قیمت گذاری می شود برخی کالاها مثل میوه و تره بار براساس کشش بازار قیمت گذاری می شود مثلا میوه و تره بار یک تعرفه عرفی دارد و ۳۰ تا ۳۵ درصد روی قیمت اولیه می آورند و در بازار عرضه می شود.

* برای تامین میوه شب عید چه تمهیداتی انجام شده است؟

میوه شب عید در سال های گذشته برای فروش دولتی تامین می‌شد. امسال چون از ابتدای فصل مشخص بود که مشکلی در تولید وجود ندارد و زیاد است و وزارت جهاد کشاورزی خرید و فروش میوه شب عید را به خود تشکل ها واگذار کرده است.

ستاد راهبردی استان گلستان حدود۵۰ تن سیب و ۵۰ تن پرتقال را خریداری کرده و این مقدار در استان وجود دارد و رصورت نیاز باشد دوباره خریداری می شود. میوه در سردخانه های استان گلستان به اندازه کافی وجود دارد و قیمت تنظیم بازار ۱۰درصد کمتر از قیمت فروش در دولت است. میزان خرید تضمینی نسبت به سال های گذشته با توجه به فراوانی محصول کمتر بوده است.

* در خصوص گوشت منجمد چه مقدار توزیع شده است؟

در توزیع کالاهای اساسی به گوشت منجمد گوساله و گوسفند، گوشت مرغ، برنج و شکر سهمیه داده شده است. توزیع گوشت منجمد از ۱۶ دی شروع شده است و بیش از ۳۶۴ تن گوشت منجمد که از این میزان حدود ۱۵۷ تن گوشت گوسفندی و بقیه آن گوشت گوساله توزیع شده است. مقداری هم برای در نظر گرفتن فروش گوشت در نمایشگاه های قبل از عید در نظر گرفته شده است.

سهمیه گلستان بیش از هزار تن برنج هندی و ۲۳۰ تن برنج تایلندی است

در توزیع مرغ منجمد محدودیت نداشتیم و قیمت آن از قیمت مصوب کمتر بود. روزانه ۶۵۰ تن خروجی مرغ از استان گلستان بود اما در شرایط جدیدی که کمی جوجه ریزی کم شده و مقداری میزان تولید کاهش پیدا کرده است. بیشتر تولید به تهران فرستاده می شود و به همین دلایل قیمت ها مقداری افزایش پیدا کرده است. در طی چند روز گذشته بیش از ۳۰۰ تن برای توزیع برنامه ریزی شده که مدیریت این توزیع باید انجام شود به هر حال محدودیتی از نظر تامین و مشکل کالاهای اساسی وجود ندارد با اینحال به مردم توصیه می کنیم تا از خرید مازاد بر نیاز نداشته باشند چراکه این باعث التهاب بازار خواهد شد.

* توزیع برنج هم به صورت دولتی انجام شده است؟

سهمیه گلستان بیش از هزار تن برنج هندی و ۲۳۰ تن برنج تایلندی است که آن هم براساس ضریب جمعیتی که در استان گلستان وجود دارد در شهرستان ها توزیع می شود.

* نظارت ها بر بازار شب عید چگونه انجام می شود؟

نظارت بر بازار به صورت مستمر انجام می شود و در روزهای پایان سال با توجه به طرح هایی که وجود دارد نظارت تشدید می شود. به طور متوسط هفتگی در شهرستان ها تیم های نظارتی حدود ۳۰ تیم نظارتی وجود دارد. صبح و بعدازظهر این تیم های نظارتی پای کار هستند. از هشتم دی ۱۴۰۰ تا ۴ اسفند ۱۴۰۱ تعداد بیش از ۲۰ هزار ۹۲۴ مورد نظارت انجام شده است که از این تعداد برای ۱۸۵۷ مورد با ارزش ریالی ۱۹ میلیارد ریال پرونده تشکیل شده است. اگر شهروندان تخلفی مشاهده کردند می توانند با شماره تلفن ۱۲۴ و یا به صورت حضوری و یا با سامانه ۱۳۵ تعزیرات حکومتی تماس بگیرند.

کد خبر: ۲۱۱٬۴۸۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha