۲۲ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۲:۴۸
برنامه افزایش قیمت روغن موتور برای سال آتی وجود ندارد| نیاز به واردات روغن نداریم
یک فعال صنعت روغن موتور مطرح کرد

برنامه افزایش قیمت روغن موتور برای سال آتی وجود ندارد| نیاز به واردات روغن نداریم

کهتری، فعال صنعت روغن موتور در گفت و گو با «بازار» گفت: انجمن تولیدکنندگان روغن موتور تاکنون هیچ برنامه ای برای درخواست افزایش قیمت روانسازها در سال آتی نداشته است.

بازار؛ گروه خودرو: بازار روغن موتور به لطف کاهش نرخ ارز در حال حاضر کمبودی ندارد، به نظر می رسد که وزارت صمت به عنوان سیاست گذار صنعتی در کشور با برنامه های اشتباه بازرسی در خصوص رهگیری مصرف روغن موتور، شرایط سو استفاده سودجویان از خلا رهگیری مصرف توسط مشتریان فراهم شده است. این مورد سبب دپو روغن موتور در زمان افزایش نرخ ارز و کمبود در بازار می شود، وزارت صمت مدعی است که سامانه جامع تجارت اثر مثبت در روند عرضه روانسازها در بازار دارد، اما مشتریان و تولید کنندگان نظر دیگری در این خصوص دارند. از سوی احتمال افزایش قیمت خودرو در کارخانه از سال آینده نگرانی در خصوص رشد قیمت روغن موتور توسط تولیدکنندگان را ایجاد کرده است، چرا که میزان تعویض روغن موتور با کاهش از سوی مالکان همراه می شود. برای بررسی این موضوعات با عباس کهتری مدیر برندینگ نفت بهران، به کفت و گو پرداختیم:

در حقیقیت می توان گفت سودجویان با افزایش نرخ ارز به سمت احتکار روغن موتور حرکت کرده بودند

* در سال جاری تولیدکنندگان روغن موتور در کشور چه مقدار افزایش تولید نسبت به سال گذشته داشتند و این مورد چه تاثیری در بازار داشت؟

آمار یازده ماهه سال جاری نشان می دهد که نفت «بهران» ۲۱ درصد رشد نسبت به مدت مشابه سال گذشته داشته است، متوسط آما عرضه صنعت روانسازها طی یازده ماه گذشته نیز بیشتر از ۹ درصد نسبت به مدت مشابه بوده است. اما اینکه مدتی در بازار کمبود روغن موتور وجود داشت مربوط به رفتار هیجانی شبکه توزیع در خصوص افزایش قمیت همزمان با گرانی نرخ ارز بود. در حقیقیت می توان گفت سودجویان با افزایش نرخ ارز به سمت احتکار روغن موتور حرکت کرده بودند، در حال حاضر که نرخ ارز روند نزولی را در پیش گرفته است، شاهد افزایش عرضه روغن موتور در بازار و خروج روانسازهای دپوی از انبارها هستیم.

نمایندگان چهار شرکت بزرگ روانساز به صورت هفتگی در انجمن تولید روغن موتور جلسه داشته و تاکنون هیچ برنامه ای برای درخواست افزایش قیمت روانسازها در سال آتی وجود ندارد

* به تازگی زمزمه افزایش ۸۰ درصدی قیمت خودرو سال آتی در کارخانه وجود دارد، آیا روانسازها نیز تصمیمی برای افزایش قیمت محصولاتشان در سال آتی دارند؟

نمایندگان چهار شرکت بزرگ روانساز به صورت هفتگی در انجمن تولید روغن موتور جلسه داشته و تاکنون هیچ برنامه ای برای درخواست افزایش قیمت روانسازها در سال آتی وجود ندارد. زیرا تولیدکنندگان سعی دارند که برای انجام مسئولیت های اجتماعی برنامه افزایش قیمت روانسازها را دنبال نکنند، این موضوع مورد تایید سازمان ها ذیربط و وزارت صمت نیز بوده است، می توان گفت سیاست تولیدکنندگان روغن موتور سال آتی سود کمتر و تامین بیشتر است.

* آیا نظارت به فروش روغن موتور به عنوان مهم ترین سیال موجود در خودرو به درستی در بازار انجام می شود؟

گزارش های مستمر از وزارت صمت نشان می دهد که این وزارتخانه با همکاری اتحادیه ها و تعزیرات به شکایات مشتریان رسیدگی می کند، اگر مشتریان با مشکلی در زمان خرید مواجه شدند باید با سامانه ۱۲۴ جهت ثبت شکایت تماس بگیرند، گفتنی است که تمام روانسازها در بازار توسط سازمان های ذیربط رصد می شود.

* باتوجه به اینکه روغن موتور بعد از شبکه توزیع وارد اتوسرویس ها می شود، آماری از حجم اتوسرویس های سراسر کشور دارید؟

آمار دقیقی در خصوص تعداد اتوسرویس های رسمی در سراسر کشور وجود ندارد، اما روغن بهران در دو سمینار آموزشی، حدود ۴۰ هزار اتوسرویس را از سراسر کشور دعوت کرده بود. بنابراین اتوسرویس های دارای جواز کسب ۴۰ هزار واحد و براساس شنیده ها اتوسرویس های فاقد جواز کسب حدود ۵۵ هزار واحد صنفی هستند.

برنامه افزایش قیمت روغن موتور برای سال آتی وجود ندارد| نیاز به واردات روغن نداریم

* آیا برنامه ای برای افزایش تولید محصول در سال آتی دارید؟

برنامه افزایش تولید انواع روغن موتور و روغن صنعتی را برای سال ۱۴۰۲ در دستور کار داریم، براساس این برنامه طرح توسعه تولید از ابتدا سال آتی وارد مدار و افزایش ظرفیت ایجاد خواهد شد. این طرح می تواند سبب تامین نیاز بازار روغن موتور شود.

دانش فنی تولید روغن موتور براساس استانداردهای روز در کشور وجود دارد

* به عنوان پرسش پایانی، نظر شما در خصوص واردات روغن موتور به کشور چیست؟ آیا تولید داخل توان تامین نیاز بازار داخل را دارد؟

سیاستگذاران صنعتی باید در نظر داشته باشند که حدود یک و نیم برابر ظرفیت بازار کشور توان تولید روغن پایه وجود دارد، همچنین حدود سه برابر توان بلندینگ و مخلوط کنی روغن در کشور فراهم است. بنابراین نیاز به واردات روغن موتور «بلند فینیش» به کشور نیست. آنچه که نیاز داریم تسهیلات برای واردات مواد افزودنی و روغن پایه برای بخش هایی از بازار است. دانش فنی تولید روغن موتور براساس استانداردهای روز در کشور وجود دارد، حتی شرکت های کوچک در کشور مشروط بر دست یابی به موادلولیه با قیمت مناسب می توانند، محصولاتی متناسب با استانداردهای روز دنیا را تولید کنند. هرچند که چهار شرکت تولیدکننده بزرگ روغن موتور در کشور علاوه بر دانش فنی و عملیاتی مناسب، محصولات خود را به بازار منطقه با قیمت مناسب عرضه می کنند. لذا واردات روغن موتور هم ارز از کشور خارج و هم محصول بی کیفیت وارد می کند.

کد خبر: ۲۱۱٬۴۸۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha