۶ فروردین ۱۴۰۲ - ۰۰:۰۱
عشایر ایلام نیازمند حمایت| زیرساخت های زندگی عشایری فراهم نیست
بازار گزارش می‌دهد؛

عشایر ایلام نیازمند حمایت| زیرساخت های زندگی عشایری فراهم نیست

ایلام- مشکلات متعدد و نبود زیرساخت های لازم برای عشایر استان ایلام با وجود نقش مهم در تولیدات فرآورده های لبنی و گوشتی، زندگی را برای این قشر سخت کرده است.

بازار؛ گروه استان ها: عشایر استان ایلام که ۱۱ درصد جمعیت کل استان را تشکیل می‌دهند نقش مهم و برجسته‌ای در رونق اقتصادی این دیار دارندفجامعه عشایر به عنوان سنگ زیربنای تولید، برخلاف جمعیت نسبتا کم خود نقش مهمی در امنیت، اقتصاد و استقلال کشور ایفا می‌کنند و همواره سهم بزرگی در توسعه همه جانبه دارد.

استان ایلام نیز از گذشته تا کنون به علت برخورداری از اقلیم کوهستانی و نیمه گرم دارای ایلات و عشایر کوچ‌رویی است که نه تنها نقش بسزایی در تولید محصولات لبنی، روغن حیوانی، گوشت قرمز، پشم، صنایع دستی و پرورش گیاهان دارویی دارند، بلکه به علت شیوه‌ی زندگی اجتماعی این مردمان و شیوه‌ی معیشت آن‌ها جلوه زیبایی از زندگی اجتماعی را به دنبال می‌آوردند که همین امر می تواند در زمینه‌ی توسعه گردشگری و جذب توریست مورد استفاده واقع شود.

با این وجود جمعیت جامعه عشایری استان ایلام علارغم نقش بسزایی که در فرآیند توسعه استان دارد به علت مشکلات متعددی از قبیل عدم برخورداری از امکانات معیشتی کافی، نبود راه‌های ارتباطی مناسب، کمبود آب، کمبود علوفه و...در حال کاهش می‌باشد.

مشکلات زندگی عشایری

جواد جعفری یکی از عشایر استان ایلام در گفت‌وگو با خبرنگار بازار اظهار داشت: عشایر استان ایلام مجبورند در سخت‌ترین شرایط و با کم‌ترین امکانات ممکن معیشت خود را بگذرانند و به کار و تولید مشغول شوند.

وی افزود: عدم داشتن بازارهای مناسب برای عرضه تولیدات لبنی، گوشت، صنایع دستی و حتی گردشگری، فقدان تامین زنجیره تولید عشایر، نبود آب کافی، عدم وجود راه‌های ارتباطی مناسب از مشکلات زندگی عشایری است.

علی نوری از دیگر عشایر ایلامی به خبرنگار بازار گفت: خشکسالی و کمبود منابع آبی برای همه به عنوان یک مشکل چند ساله است اما شاید این کمبود برای دیگران با شدت کمتری احساس شود حال آنکه این پدیده که هر روز شدیدتر و منجر به خشکی مراتع، چشمه ها و قنات‌ها شده شرایط زیست را برای جامعه عشایری که زندگی آنها وابسته به طبیعت‌است، دشوارتر کرده است.

کمبود نهاده‌های دامی

وی افزود:ضعیف شدن عرصه‌های مرتعی به دلیل خشکسالی در مناطق ییلاقی و قشلاقی موجب شده تا دام‌های عشایر نتوانند به صورت طبیعی تعلیف شوند و باید این کار به صورت دستی انجام شود که این امر هزینه‌های زیادی برای پروار کردن دام به جامعه عشایری تحمیل می‌کند.

کمبود نهاده‌های دامی و بالا بودن قیمت آن، فقر مراتع، کمبود ماشین‌آلات راهسازی و آبرسانی، هزینه بالای کوچ ماشینی، افزایش هزینه‌های دامپروری و دامداری از مهمترین مشکلات و چالش‌های پیش‌روی جامعه عشایری استان ایلام به شمار می‌روند که امید داریم با همکاری سایر دستگاه‌های اجرایی مرتفع شوند

نوری با اشاره به اینکه برق نیز از دیگر نیازهای عشایر است، ادامه داد: هر چند سالهای اخیر تهیه مولدهای خورشیدی برای تامین روشنایی در میان فهرست خدمات ارائه شده به جامعه عشایری دیده می‌شود، اما هنوز کافی نیست.

عشایر ایلام نیازمند حمایت| زیرساخت های زندگی عشایری فراهم نیست

وی عنوان کرد: عشایر ایلام ۳۰ تا ۴۰ درصد دام‌های خود را به دلیل هزینه‌های زیاد فروخته‌اند.

لزوم حمایت از عشایر

کارشناس امور عشایری ایلام در گفت‌وگو با خبرنگار بازار اظهار داشت: جامعه عشایر در بخش تولید، خود اشتغالی، تحقق اقتصاد مقاومتی و اتکای به توانمندی‌های خود اهمیت بالایی دارد و از سوی دیگر عشایر با افزایش تولید قالی و قالیچه و سایر محصولات دستباف و همچنین تولید محصولات صادراتی مانند پوست و انواع سالامبور و روده در افزایش درآمد نقش مهمی داشته‌اند.

محمد سعیدی افزود: همین جایگاه ویژه سبب شده دولت مکلف شود تا به منظور بهبود وضعیت عشایر، توسعه زیرساخت‌ها، ارتقای سطح درآمد و کیفیت زندگی مردم کوچ‌نشین و همچنین کاهش نابرابری‌های موجود بین جامعه روستایی، عشایری و جامعه شهری، اقدامات اساسی انجام دهد.

وی تصریح کرد: از طرفی دیگر با اختصاص تسهیلات و امکانات لازم، ضمن تحقق مهاجرت معکوس، توسعه مشاغل، افزایش اقامتگاه های بوم گردی، رشد فزاینده دامداری‌ها و دامپروری‌ها، ایجاد بسترهای مناسب برای عرضه محصولات و تولیدات، اجرای طرح‌های عمرانی و زیرساختی از جمله احداث طرح‌‎های آبخیزداری، اجرای طرح‌های آبرسانی به عشایرونصب نیروگاه‌های خورشیدی، می‌توان نقش بی‌بدیل عشایر قانع و غیرتمند استان را در خودکفایی پررنگ تر کرد.

خدمات رسانی به عشایر ایلامی

مدیر کل امور عشایر استان ایلام در گفت‌وگو با خبرنگار بازار اظهار داشت: عشایر استان با جمعیتی بالغ بر ۶۰ هزار نفر که در مجموع دارای یک ملیون و ۴۰۰ هزار راس دام سبک و سنگین هستند، نقش اساسی در تولید فراورده‌های گوشتی، لبنی، صنایع دستی دارند که یقینا موجب توسعه پایدار در استان می‌شود.

فرشاد یاسمی با بیان اینکه یکی از اهداف اصلی اداره امور عشایری، ارتقاع وضعیت معیشت عشایر است، افزود: توزیع نهاده‌های دامی، واگذاری پنل‌های خورشیدی به عشایر، حذف آبرسانی سیار و ایجاد شبکه‌های آبرسانی از جمله اقداماتی است که جهت بهبود زندگی عشایر استان لحاظ شده است.

وی در پایان بیان کرد:کمبود نهاده‌های دامی و بالا بودن قیمت آن، فقر مراتع، کمبود ماشین‌آلات راهسازی و آبرسانی، هزینه بالای کوچ ماشینی، افزایش هزینه‌های دامپروری و دامداری از مهمترین مشکلات و چالش‌های پیش‌روی جامعه عشایری استان ایلام به شمار می‌روند که امید داریم با همکاری سایر دستگاه‌های اجرایی مرتفع شوند.

جمع تولیدات عشایر استان ۹۵ هزار تن محصولات مختلف است، ارزش تولیدات عشایر سالانه سه هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان است.

عشایر با وجود جمیعت کم، نقش بسیار پررنگی در اقتصاد دارند و مسئولان باید تلاش کنند درآمد عشایر در طول سال افزایش پیدا کند.

کد خبر: ۲۱۱٬۴۶۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha