۳ فروردین ۱۴۰۲ - ۱۱:۰۶
گلخانه های هوشمند مبتنی با اینترنت اشیا افتتاح می شود
رئیس پارک فناوری اطلاعات و ارتباطات به بازار گفت:

گلخانه های هوشمند مبتنی با اینترنت اشیا افتتاح می شود

تهران- رئیس پارک فناوری اطلاعات و ارتباطات فاوا بیان داشت: به منظور استفاده بهینه از آب و امکانات کشاورزی گلخانه های هوشمند مبتنی با اینترنت اشیا (IOT) افتتاح می شود.

بازار- گروه کشاورزی، محمد جعفر صدیق دامغانی زاده با بیان اینکه گلخانه های هوشمند تاثیر بسزایی در صنعت کشاورزی خواهند داشت، گفت: می توان با راه اندازی فناوری اینترنت اشیا، تعداد کسب کار ها را در زمینه کشاورزی افزایش داده و هزینه ها را نیز کاهش دهیم.

وی افزود: معمولا این طور برآورد می شود که هر کسب و کاری که بیشتر از پنج درصد از درآمد سالانه اش را صرف واحد تحقیق و توسعه نماید یک کسب و کار دانش بنیان نامیده می شود و سود بیشتری را از بازار کسب می کند؛ از اینرو اگر در صنعت کشاورزی شرکت های دانش بنیان بیشتری به فعالیت بپردازند هم باعث رونق و پیشرفت این رشته می شوند هم سود آوری برای خود آن کسب و کار را به همراه دارد.

گلخانه های هوشمند به کمک بحران آب می آیند

مشاور وزیر ارتباطات و مدیر پارک فاوا بیان داشت: کشور ما با بحران جدی آب روبرو است و این بحران می تواند حتی مردم را مجبور به کوچ اجباری کرده و آن منطقه را از حیات خارج نماید بدون توجه به اینکه پشت تاریخ آن سرزمین چه تمدنی نهفته است.

صدیق دامغانی زاده در ادامه گفت: چندین سال است که به منظور مواجهه با بحران آب به سمت گسترش مزرعه های گلخانه ای رفته ایم، طبق قانون وزارت جهاد کشاورزی ساخت گلخانه کمتر از سه هزار متر صرفه اقتصادی نخواهد داشت و مجوزی برای چنین گلخانه هایی صادر نمی شود؛ برای ساخت یک گلخانه کوچک مدرن پنج میلیون تومان مورد نیاز است و گلخانه ای به مساحت سه هزار متر نیازمند بودجه سه الی ۱۵ میلیارد تومانی است که جوانان توان تقبل و ساخت هزینه چنین گلخانه ای را ندارند که اگر داشته باشند هم توجیه اقتصادی ندارد.

وی ادامه داد: ما وظیفه داریم که با مهیا کردن شرایط برای جوانان، به آنها کمک کنیم تا بتوانند گلخانه های اقتصادی افتتاح نمایند به عنوان مثال در یک گلخانه کوچک تازه تاسیس، انکوباتور ها (ابزار های آزمایشگاهی) ارائه و اینترنت اشیا در آن راه اندازی شود یعنی دما، رطوبت، آب و... با کمک اینترنت در آن به طور مداوم رصد شود با همین رویکرد می توان گلخانه های مختلف را نیز با هم کنترل کرد.

احداث گلخانه های هوشمند با زیر ساخت پیشرفته

رئیس پارک فاوا بیان داشت: در یک مزرعه سنتی برای یک کیلو گوجه فرنگی ۳۰۰ لیتر آب مصرف می شود اما در گلخانه این مقدار به ۳۵ لیتر می رسد و در بحث برداشت نیز کشاورزان ۱۵ کیلو برداشت و گلخانه ۴۵ کیلو بار می دهد گلخانه های اسپانیا ۳۵ تا ۳۷ کیلو و هلندی ها نیز تا ۷۰ کیلو برداشت می کنند که برای رسیدن به این هدف نیازمند زیرساخت های بسیار پیشرفته و گرانقیمتی هستیم که فعلا از توان ما خارج است پس بهتر است که کمک کنیم تا جوانان با گلخانه های کوچک به این صنعت علاقه مند شده و در ادامه راه برای ورود سرمایه باز شود.

صدیق دامغانی زاده ادامه داد: محصولات جالیزی مانند گوجه، خیار، فلفل، بادمجان و...در کشور در مساحتی در حدود ۸۰۰ هزار هکتار کشت می شوند که با تجمیع آنها در گلخانه به مساحت ۲۰۰ هزار هکتار که ۴۰ گلخانه در استان های مختلف می شود راه اندازی کرد، در ۶۰۰ هزار هکتار زمین آزاد شده گندم که محصولی استراتژیک است را بهتر است بکاریم.

کد خبر: ۲۱۱٬۳۸۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • داریوش فیروز از آذربایجان غربی نقده IR ۱۰:۴۳ - ۱۴۰۲/۰۱/۰۷
      1 0
      من زمین خریدم پروانه تاسیس گرفتم منتظرم دولت وام بدهد حمایت کند