۲۱ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۸:۴۳
قرارداد ساخت ۳۰۰ دستگاه لوکوموتیو با شرکت‌های داخلی
معاون وزیر صمت اعلام کرد

قرارداد ساخت ۳۰۰ دستگاه لوکوموتیو با شرکت‌های داخلی

معاون وزیر صمت گفت: با توجه به شدت گرفتن رابطه تجاری با کشورهای سی‌ای اس و نیاز به ۵۰۰ دستگاه لوکوموتیو، قرار بر این شد ۲۰۰ دستگاه وارد و برای ۳۰۰ دستگاه لوکوموتیو قرار داد ساخت داخلی داشته باشیم.

به گزارش بازار، منوچهر منطقی معاون صنایع حمل و نقل وزارت صنعت، معدن و تجارت در مصاحبه با خبرگزاری صداوسیما درباره اینکه صنعت لوکوموتیوسازی در چه مرحله قرار دارد، گفت: از سه دهه قبل کار ساخت لوکوموتیو را در واگن سازی اراک آغاز کردیم و بعد از یک دهه، شرکت مپنا روی لوکوموتیوسازی سرمایه گذاری کرد بنابراین می‌توانیم بگوییم در کشور دو لوکوموتیو ساز داریم.

وی افزود: با توجه به اینکه مپنا سابقه همکاری فناورانه با شرکت‌های اروپایی داشت شروع به طراحی لوکوموتیو کرد و موفق شد با ظرفیت تولید ۵۰ دستگاه لوکوموتیو در سال، خط تولید آن را راه بیاندازد و در اختیار مصرف کننده قرار دهد.

منطقی ادامه داد: در حال حاضر با توجه به شدت گرفتن رابطه تجاری و صادراتی ایران با کشورهای سی‌ای اس در قسمت لوکوموتیو کمبود زیادی احساس شد، بنابراین در شورای اقتصاد نیازی که راه آهن اعلام کرده بود ۵۰۰ دستگاه لوکوموتیو بود بدین ترتیب ۲۰۰ دستگاه لوکوموتیو با توجه به نیاز صادرات بار به صورت کامل وارد شود که البته هنوز وارد نشده و ۳۰۰ دستگاه لوکوموتیو قرار داد ساخت داخلی داشته باشیم.

معاون وزیر صمت گفت: کل ظرفیت تولید برای یکسال لوکوموتیوسازهای داخلی پر شده، لوکوموتیوهایی که وارد می‌شود توان چهار یا پنج هزار اسب بخار دارد و آن چیزی که در داخل ساخته می‌شود سه هزار
اسب بخار است که شرکت مپنا هم تلاش می‌کند تولیدات خود را به چهار هزار اسب برساند.

وی افزود: ما از ظرفیت موجود حداکثر استفاده را می‌کنیم و برای کمبود هم می‌توانیم در محدوده زمانی تعدادی وارد کنیم که این واردات موقت خواهد بود و عمدتاً به سمتی می‌رویم که سازنده باشیم.

منطقی اضافه کرد: با توجه به فرایندی که در زمینه تولید لوکوموتیو بر اساس تکیه بر توان داخلی طی کرده ایم و قابلیت‌هایی که در زنجیره تامین داریم می‌توانیم یکی از عرضه کننده‌های لوکوموتیو به سایر کشورها باشیم.

کد خبر: ۲۱۱٬۳۸۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha