رئیس‌جمهور طرح راهبردی حفاظت از زیرساخت‌های کشور را ابلاغ کرد
رئیس سازمان پدافند غیرعامل:

رئیس‌جمهور طرح راهبردی حفاظت از زیرساخت‌های کشور را ابلاغ کرد

جلالی، رئیس سازمان پدافند غیرعامل افزود: این برنامه را رئیس جمهور با هدف فعال کردن نگرش سیستمی به اکوسیستم حفاظت از زیرساخت‌ها، ‌ ابلاغ کرده است.

به گزارش بازار، غلامرضا جلالی رئیس سازمان پدافند غیرعامل در سومین همایش ملی حفاظت از زیرساخت‌های حساس، تبیین طرح راهبردی حفاظت از زیرساخت‌ها را از اهداف این همایش برشمرد و از اقدام رئیس‌جمهور در ابلاغ طرح راهبردی حفاظت از زیرساخت‌های کشور خبر داد.

جلالی با اشاره به راهبردهای نوین نظامی براساس اثرگذاری مستقیم و غیرمستقیم بر زیرساخت‌ها خاطر نشان کرد: از این منظر، زیرساخت‌ها اعم از شهری و غیر شهری به هدف نظامی تبدیل شده‌اند.

رئیس سازمان پدافند غیرعامل با اشاره به تلاش این سازمان برای توسعه دانش حفاظت از زیرساخت‌ها، از همراهی نامناسب وزارت علوم و دانشگاه‌ها در این زمینه انتقادکرد و تصریح کرد: از منظر پدافند غیرعامل باید همواره مراقب اثر تهدید آسیب پذیری باشیم و نوع آسیب‌پذیری، اندازه و مکان آن رصد و پایش شود.

سردار جلالی با بیان اینکه در زیرساخت‌های حیاتی و حساسی که امکان حذف وابستگی وجود ندارد باید بهینه سازی انجام شود، توضیح داد: براساس اصول پدافند غیرعامل، وابستگی زیرساخت حیاتی به یک زیرساخت دیگر پذیرفته نیست و نباید یک وابستگی متقابل باعث از کار افتادن زیرساخت‌های دیگر شود.

جلالی با اشاره به زیرساخت‌های فضای سایبری نیز خاطرنشان کرد: در زیرساخت‌های حیاتی حوزه سایبر باید سطح کارکردی آسیب ناپذیر باشد تا در شرایط حادثه عملکرد خود را حفظ کند.

رئیس سازمان پدافند غیرعامل تأکید کرد: برای مقابله با تهدیدات موجود در زیرساخت‌های حیاتی فضای سایبر، علاوه بر ضرورت استفاده از تجهیزات بومی هوشمند، باید از سیستم‌های دستی در کنار سیستم‌های هوشمند استفاده شود تا در صورت بروز حادثه، هر لحظه امکان خارج کردن سیستم هوشمند از مدار وجود داشته باشد تا امکان ارائه خدمات به صورت کامل میسر شود.

جلالی با بیان اینکه کشور ما یکی از پیشرفته‌ترین کشورها در حوزه صنعت شیمیایی و پتروشیمیایی است، خاطرنشان کرد: متاسفانه در حوزه طراحی پاسخ و تامین ایمنی برای این حوزه وضعیت مطلوب نیست.

رئیس سازمان پدافند غیرعامل همچنین از پیش بینی الزامات در حوزه رصد و پایش تهدیدات، بر اساس سطح بندی زیرساخت‌ها در دوره‌های متناوب خبرداد و گفت: امروز در حفاظت از زیرساخت‌های حیاتی سامانه‌های فرماندهی و کنترل اداره زیرساخت ایجاد شده که پیش بینی شده که هر زیرساخت حیاتی و حساس، ‌ سیستم کنترل زیرساختی داشته باشد.

جلالی با توضیح این که با توجه به ماهیت، اهمیت، کارکرد، هوشمندی، سیستمی یا غیر سیستمی بودن، دارایی‌ها به چهار سطح حیاتی، حساس، مهم و قابل حفاظت تقسیم بندی می‌شود افزود: از نگاه پدافند غیرعامل در تهدیدات ترکیبی، ‌تداوم کارکرد در حوزه زیرساخت نقطه کلیدی است و بر عدم شکنندگی آن تاکید شده است.

سومین همایش ملی حفاظت از زیرساخت‌های حساس با حضور جمعی از مسئولین لشکری و کشوری، پژوهشگران و اساتید دانشگاه در محل دانشگاه علم و صنعت برگزار شد.

کد خبر: ۲۱۱٬۳۴۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha