۲۱ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۲:۵۴
قیمت طراحی سه بعدی مدلسازی چقدر است؟

قیمت طراحی سه بعدی مدلسازی چقدر است؟

همواره برای آن که تصورات و خیالات خود را به واقعیت پیوند دهیم و روش‌های جدید تولید محصولات را به دیگران اثبات کنیم، با مشکلاتی مواجه بوده‌ایم.

به گزارش بازار، همواره برای آن که تصورات و خیالات خود را به واقعیت پیوند دهیم و روش‌های جدید تولید محصولات را به دیگران اثبات کنیم، با مشکلاتی مواجه بوده‌ایم. مشکلاتی که ناشی از عدم توانایی ما در شرح درست افکارمان بوده‌اند. از زمانی که هنر نقاشی پیشرفت کرده و افراد در این حوزه حرفه‌ای شدند، انتقال مفهوم به مراتب ساده‌تر شد. به این ترتیب افراد می‌توانستند تغییرات مد نظر خود را با استفاده از ترسیم و طراحی به دیگران نیز نشان دهند. از طرحی این پیشرفت امکان درک و دریافت ویژگی‌ها و بررسی ابعاد مختلف ایده‌ها را نیز فراهم می‌کرد. با این وجود، همچنان عدم امکان بررسی آن‌ها در حالت حجیم و سه بعدی، باعث پابرجا ماندن تعدادی از مشکلات همیشگی شده بود. این روند تا جایی ادامه داشت که طراحی سه بعدی مدلسازی پا به عرصه گذاشته و گامی عظیم به سمت آینده را سبب شد. این نوع طراحی توانست مشکلات موجود را تا حد زیادی برطرف کرده و موانع را از میان بردارد. در این مقاله مدلسازی و نحوه انجام آن پرداخته و در نهایت نیز شما را با قیمت طراحی سه بعدی مدلسازی آشنا می‌کنیم. همراه ما باشید.

با مدلسازی و طراحی سه بعدی آشنا شوید

پیش از آن که به هر چیز دیگری درباره مدلسازی و طراحی سه بعدی بپردازیم، بهتر است با مرور جزئیات آن، شما را با تعریف دقیقی از مدلسازی آشنا کنیم. همان طور که گفته شد، برای آن که بتوان تمام ابعاد یک تصویر از محصول، اشیاء، افراد یا هر چیز دیگری را از تمام جهات بررسی کرده و تمام ابعاد حجم آن‌ها را مشاهده کرد، به طراحی سه بعدی نیاز است. حال در یک تعریف جامع، مدلسازی فرایندی است که در آن یک مدل توسط نرم‌افزارهای کامپیوتری با یک نسبت مشخص بازسازی و شبیه‌سازی می‌شود. مدل ساخته شده باید از نظر ظاهر، عملکرد و ویژگی‌های فنی مشابه مدل اصلی باشد. در زبان گرافیک رایانه‌ای، مدلسازی به هر فرایندی گفته می‌شود که در آن یک مدل ریاضی از هر جسمی ساخته شود.

مدلسازی انواع گوناگونی دارد که دو مورد از معروف‌ترین آن‌ها «مدلسازی منحنی» و «مدلسازی کد محور» هستند. در مدلسازی منحنی از هندسه منحنی برای ایجاد هندسه سطحی استفاده می‌شود. طراحان نقاط کنترل وزنی را بر معادلات اعمال می‌کنند تا آن‌ها بتوانند منحنی‌ها را هدایت کنند. یکی از مهم‌ترین و موفق‌ترین تکنولوژی‌ها در مدلسازی منحنی، تکنولوژی NURBS است. از طرف دیگر مدلسازی کد محور نیز یکی از حیطه‌های در حال توسعه است که می‌تواند نقش مهمی در پرینت سه بعدی داشته باشد. به طور کلی با وجود پیشرفت زیادی که تا به این جا در این حوزه ایجاد شده است، اما هنوز هم مسیری طولانی برای رسیدن به قله وجود دارد.

طراحی سه بعدی

کاربردهای مدلسازی سه بعدی

آن چه که اهمیت یا عدم اهمیت موضوعات مختلف را مشخص می‌کند، کاربرد آن‌هاست. کاربردهای گسترده مدلسازی سه بعدی ثابت کرده است که می‌توان از آن در صنایع مختلف در جهت پیش‌برد هر چه راحت‌تر کارها کمک گرفت. در ادامه مهم‌ترین کاربردهای طراحی سه بعدی مدلسازی را بررسی خواهیم کرد.

  • صنعت فیلمسازی و سرگرمی:

مهم‌ترین کاربرد طراحی سه بعدی و مدلسازی را می‌توان در صنعت فیلمسازی و به خصوص انیمیشن دانست. در این صنایع از نرم‌افزارهای مدلسازی سه بعدی برای ساخت شخصیت‌ها و فضای انیمیشن و فیلم استفاده می‌شود. تولید بازی‌های ویدئویی نیز یکی دیگر از گسترده‌ترین صنایعی هستند که از طراحی سه بعدی بهره می‌گیرند.

  • صنعت مد و فشن:

برای آن که بتوان لباس‌ها را از جهات مختلف مورد بررسی قرار داده و تغییرات لازم را در آن‌ها ایجاد کرد، لازم است تا آن‌ها را به صورت سه بعدی مشاهده کنیم. با وجود آن که طراحی لباس همچنان با کاغذ و قلم نیز انجام می‌شود و طرفداران خود را نیز دارد، اما استفاده از طراحی و مدلسازی سه بعدی نیز می‌تواند پیشرفت خوبی در این صنعت باشد. امروزه بسیاری از طراحان پیشتاز از این روش برای طراحی لباس‌ها استفاده می‌کنند. جالب است بدانید که طراحی سه بعدی می‌تواند امکان پرو مجازی لباس‌ها را نیز فراهم کند.

  • صنعت ساخت و ساز:

حتماً می‌دانید که مهندسین معماری برای انجام پروژه‌های خود، ماکت‌هایی را طراحی کرده و می‌سازند تا شمای کلی سازه را به صورت مجسم در اختیار داشته باشند. مدلسازی سه بعدی به آن‌ها این امکان را می‌دهد که تمام مراحل ماکت‌سازی را توسط مدلسازی جایگزین کرده و کارها را با سهولت بیشتر پیش ببرند.

افزون بر موارد گفته شده، طراحی سه بعدی مدلسازی می‌تواند کابردهای دیگری در صنایع مختلف داشته باشد. با این حال این سه مورد را می‌توان گسترده‌ترین کاربرد طراحی سه بعدی دانست. در ادامه به معرفی ابزارها و قیمت طراحی سه بعدی مدلسازی خواهیم پرداخت.

طراحی 3 بعدی

طراحی سه بعدی مدلسازی با چه ابزارهایی انجام می‌شود؟

در بسیاری از مواقع ممکن است نقاشی سه بعدی با طراحی سه بعدی اشتباه گرفته شود که این اشتباه از جانب افراد ناآگاه با شنیدن نام این سبک رخ می‌دهد. نقاشی سه بعدی آن دست از نقاشی‌ها هستند که روی کاغذ انجام می‌شوند؛ اما حس برجسته و سه بعدی بودن را به شما القا می‌کنند. طراحی سه بعدی مدلسازی حرفه دیگری است که با تلفیق هنر و ریاضیات توسط نرم‌افزارهای کامپیوتری انجام می‌شود. برای آن که بتوانید طراحی سه بعدی مدلسازی را انجام دهید، باید بر حداقل یک مورد از نرم‌افزارهای طراحی سه بعدی را بلد باشید. در ادامه چند مورد از نرم‌افزارهای پرکاربرد در این حوزه را نام برده‌ایم:

  • نرم افزار AUTODESK MAYA

  • نرم افزار ۳DMAX

  • نرم افزار BLENDER

  • نرم افزار SKETCHUP

  • نرم افزار AUTOCAD

  • نرم افزار SOLIDWORKS

  • نرم افزار RHINO

  • نرم افزار CATIA

هر یک از این نرم‌افزارها ویژگی‌هایی دارند که می‌تواند آن‌ها را به بهترین برنامه طراحی سه بعدی تبدیل کند. با کمی جست‌وجو می‌توانید یکی از این برنامه‌ها را برای شروع یادگیری انتخاب کنید. با وجود آن که تفاوت‌هایی میان این نرم‌افزارها وجود داشته و آپشن‌های متفاوتی برای هر یک تعبیه شده است، اساس کار همه آن‌ها یکسان بوده و می‌توانید مدل‌های سه بعدی را به واسطه آن‌ها طراحی کنید.

طراحی 3 بعدی

قیمت طراحی سه بعدی

حقیقت این است که قیمت طراحی سه بعدی مدلسازی کاملاً به کار طراح و میزان مهارت او بستگی دارد. به هر میزان که طراح حرفه‌ای‌تر باشد، باید هزینه بیشتری برای سفارش طراحی بپردازید. در گذشته تعرفه ساعتی برای طراحی سه بعدی مطرح می‌شد؛ اما به سبب عدم وجود عدالت در آن، امروزه کاربردی ندارد. چرا که افراد حرفه‌ای، کارها را در مدت زمان کمتری به پایان می‌رسانند و این، دلیلی بر کمترن بودن دستمزد آن‌ها نخواهد بود. این روزها اگر بخواهید یک طرح سه بعدی را سفارش دهید، باید طرح مورد نظر را با طراح در میان بگذارید. او در ابتدا مبلغی را به شما اعلام خواهد کرد و پس از انجام کار، با بررسی جزئیات و پیچیدگی‌ها، ممکن است تغییر جزئی در قیمت ایجاد شود. بنابرین قیمت مشخصی برای این کار وجود ندارد، بسته به سطح و پیچیدگی کار، این هزینه می‌تواند از چند صد هزار تومان تا ده ها میلیون تومان باشد!

طراحی سه بعدی

کلام آخر

در این مقاله به بررسی طراحی سه بعدی مدلسازی و کاربرد آن در مشاغل و صنایع پردداختیم. همچنین چند مورد از اصلی‌ترین نرم‌افزارهای کاربردی در این حوزه به شما معرفی شدند. حال الاعات کافی درباره این حرفه را در اختیار دارید و می‌توانید آن را به عنوان حرفه اصلی انتخاب کنید. امیدواریم از مطلب فوق، استفاده لازم را برده باشید.

کد خبر: ۲۱۱٬۳۳۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha