۲۱ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۲:۵۱
چگونه بهترین نهال‌ های گیلاس را تشخیص دهیم؟

چگونه بهترین نهال‌ های گیلاس را تشخیص دهیم؟

اولین گام برای داشتن یک باغ پربار و سرسبز این است که نهال‌های بابنیه و مرغوبی را برای باغ خود انتخاب نمایید.

به گزارش بازار، اولین گام برای داشتن یک باغ پربار و سرسبز این است که نهال‌های بابنیه و مرغوبی را برای باغ خود انتخاب نمایید. خرید نهال گیلاس با شناسنامه و گواهی بهداشت از مراکز معتبر یک انتخاب خوب برای شما محسوب می‌شود. نهال گیلاس در اکثر مراکز با طول عمر یک تا دوساله به فروش می‌رسد. کشت نهال گیلاس به طور معمول در مناطق کوهپایه‌ای و نیمه سردسیر انجام می‌شود. یکی از ویژگی‌های این نوع نهال این است که پس از کشت یکساله، شروع به باردهی می‌کند.

تشخیص بهترین نهال گیلاس

مواد مغذی بسیاری در گیلاس وجود دارد و همین موضوع باعث شده باغداران بسیاری به دنبال فروش و کسب درآمد بیشتر، به دنبال خرید نهال گیلاس باشند. خرید نهال مرحله بسیار مهمی است که هر باغداری باید به آن توجه کند. راه‌های مختلفی وجود دارد که می‌توان بهترین نهال گیلاس را تشخیص داد. ما در ادامه به این موارد اشاره می‌کنیم.

  • یک نهال سالم پایه و پیوندک مشخصی دارد و فاقد انشعاب است. همچنین پایه و پیوندک نهال نیز باید با هم تطابق و سازگاری داشته باشند. محل پیوند باید حدود ۱۵ سانتی‌متر از سطح زمین فاصله داشته باشد. در محل پیوند نیز نباید زخمی وجود داشته باشد یا حداقل در صورت وجود زخم باید کاملاً بهبود یافته باشد.
  • یکی دیگر از ویژگی‌هایی که یک نهال خوب باید داشته باشد، سازگاری آن با آب و هوای منطقه و مقاومت در برابر بیماری‌ها و آفات آن منطقه است.
  • نهالی خوب است که رشد طولی و قطری مطلوبی داشته باشد. ارتفاع ۸۰ سانتی‌متری و قطر ۱ تا ۵/۱ سانتی‌متری، استانداردی برای نهال‌های بابنیه محسوب می‌شوند.
  • بهترین نهال سنی بالغ بر یک تا دو سال دارد. نهال‌هایی با سن کمتر از یک سال و نهال‌هایی با سن بیشتر از دو سال برای کاشت مناسب نیستند.
  • یک نهال سالم باید یک تنه بوده و چند شاخه نباشد. همچنین یک نهال سالم از لحاظ ظاهری نیز باید فاقد هرگونه بیماری، آفت و علف‌های هرز باشد.
  • برای خرید بهترین نهال‌های گیلاس، باید به مراکز معتبری مراجعه کنید که زیر نظر جهاد کشاورزی در حال فعالیت‌اند و نهال‌های آن‌ها شناسنامه و گواهی سلامت دارند.

معرفی انواع نهال گیلاس

بررسی انواع نهال گیلاس

گیلاس با توجه به شرایط باغ یا انتخاب باغدار می‌تواند به صورت گیلاس سیاه زود بازده، نهال گیلاس اصلاح شده، نهال گیلاس ژنوتیپ و نهال گیلاس سیاه مقاوم به سرما باشد. همچنین برای افرادی که به دنبال مقاوم‌ترین و دیرگل‌ترین پایه و پیوندک هستند، گیلاس تکدانه مناسب می‌باشد. گیلاس زودبازده نیز باغدارانی که می‌خواهند سریع‌تر به محصول برسند مناسب است. در این مورد منطقه اقلیمی نیز شرط مهمی است. به جهت اینکه رشد پیوند در سال اول صورت بگیرد باید محصولات را از همان سال اول از درخت جدا شود. با تهیه نهال گیلاس بابنیه می‌توان سریع‌تر به محصول رسید و درآمد خوبی را در این زمینه کسب نمود. نهال گیلاس به دلیل هزینه‌های برداشت پایین و همچنین میزان ارتفاع کم، مناسب مناطق سردسیر می‌باشد.

نهال گیلاس پایه رویشی گزیلا

نهال گیلاس پایه رویشی گزیلا، یکی از پایه‌های پیوند اساسی گیلاس به شمار می‌آید که از آن برای پیوند استفاده می‌کنند. باردهی خوبی داشته و عملکرد مطلوبی را از خود نشان می‌دهد. این نوع نهال برای باردهی مطلوب، لازم است در خاکی غنی از مواد آلی کاشته شود. بدین منظور قبل از کاشت نهال بهتر است میزان مواد آلی خاک موردنظر را کنترل کرده و سپس اقدام به کاشت نهال‌ها کنید. نهال گیلاس پایه رویشی گزیلا در دسته بهترین نهال‌های گیلاس در ایران قرار می‌گیرد.

نهال گیلاس تکدانه سیاه

گیلاس تکدانه سیاه یکی از بهترین و مرغوب‌ترین نهال‌های گیلاس در ایران به شمار می‌آید. کاشت این نوع نهال بهتر است در فصل گرمسیر صورت بگیرد. این نهال گیلاس، میوه‌ای درشت با پوستی تیره تولید می‌کند که بسیار خوشمزه است. میوه درخت گیلاس تکدانه سیاه اوایل تیرماه قابل برداشت بوده و یکی از بهترین‌ها در دسته نهال‌های گیلاس محسوب می‌شود.

انواع نهال های گیلاس

نهال گیلاس خوشه‌ای رژینا

این نوع نهال گیلاس بومی فرانسه بوده و کیفیت و باردهی بالایی دارد. نهال گیلاس رژینا ویژگی منحصربفردی دارد و آن رشد خوشه‌ای میوه گیلاس است. طعم گیلاس رژینا خاص و دلپذیر بوده که دلیل آن، پیوند آلبالو تلخ و شیرین است. اواخر خرداد زمان برداشت میوه این نوع نهال گیلاس است. قیمت نهال گیلاس خوشه‌ای رژینا در رده متوسط قرار می‌گیرد.

نهال گیلاس پیش رس سیلویا

این نهال نیز منشأ فرانسوی دارد و میوه‌های آن، یکی دیگر از گیلاس‌های باکیفیت محسوب می‌شود. نهال گیلاس پیش رس سیلویا زود بازده بوده و سریع‌تر از سایر انواع گیلاس به بازار عرضه می‌شود. این نوع نهال گیلاس شکوفه‌های زودبازده داشته و به همین دلیل باید در مناطقی کاشته شوند که سرمای بهاره نداشته باشند. کاشت نهال پیش رس سیلویا باید در مناطق گرمسیر صورت گیرد و میوه آن در خرداد ماه قابل برداشت خواهد بود.

نهال گیلاس زرد ارومیه

این نوع نهال گیلاس قابل کشت در تمامی نقاط ایران است. همانطور که از اسم آن نیز پیداست بومی شهر ارومیه بوده و در بین ترک زبان‌ها، محبوبیت بسیاری دارد. گیلاس زرد در آب و هوای با ارتفاع ۸۰۰ تا ۲۵۰۰ متری بازدهی خوبی دارد. در نتیجه برای دریافت محصولاتی با کیفیت مطلوب، بهتر است این نوع نهال در مناطق گرمسیر کاشته نشود.

نهال گیلاس تکدانه مشهد

نهال گیلاس تکدانه مشهد، به دلیل باردهی و کیفیت بسیار خوبی که دارد، از لحاظ اقتصادی جزء بهترین نهال‌های گیلاس محسوب شده و بازار فروش خوبی را ارائه می‌کند. اندازه میوه‌های این نوع نهال درشت بوده که طعم شیرین و آبداری دارد. عمر مفید این نوع درخت گیلاس نیز تقریباً ۳۰ سال بوده که باردهی آن در سال‌های پایانی کاهش محسوسی پیدا می‌کند. میوه‌های نهال گیلاس مشهد از اواخر خرداد قابل برداشت خواهد بود.

نهال گیلاس صورتی لواسان

یکی دیگر از انواع نهال باکیفیت گیلاس، نهال گیلاس صورتی لواسان است که میوه‌ای صورتی رنگ و درشت دارد. برای باردهی مطلوب بهتر است در آب و هوای خنک کاشته شود. عمر این نوع درخت گیلاس بالغ بر ۳۰ سال بوده و از سال دوم کاشت باردهی شروع می‌کند. با توجه به اینکه بار اقتصادی آن از سال پنجم یا ششم شروع می‌شود نسبت به سایر انواع نهال‌های گیلاس، بازدهی پایین‌تری دارد.

تشخیص نهال سالم

تشخیص نهال گیلاس سالم

وجود هرگونه آفت، سفیدک، پارگی، خمیدگی و... بر روی قسمت‌های مختلف نهال می‌تواند نشان از وجود بیماری در آن داشته باشد. وجود گواهی معتبر برای خرید نهال می‌تواند نشان از عدم وجود بیماری در نهال داشته باشد. همچنین در صورتی که نهال از منطقه یا شهر دیگری منتقل شده باشد باید دارای گواهی قرنطینه باشد. این گواهی نشان می‌دهد که نهال بابنیه بوده و فاقد هرگونه آلودگی یا بیماری می‌باشد.

ریشه نهال باید شکل چنگ خوردگی نداشته باشد. همچنین بدنه آن نیز باید صاف بوده و فاقد هرگونه خمیدگی باشد. یک نهال سالم باید دارای تعداد جوانه کافی باشد. توصیه می‌شود اندازه نهال خریداری شده متوسط باشد و طول عمر آن بین یک تا دوسال باشد.

جمع‌بندی

گیلاس یکی از میوه‌های پرطرفدار در فصل تابستان است که بازار خوبی دارد. همین موضوع باعث شده باغداران به فکر کاشت نهال گیلاس بیفتند. با رعایت نکاتی ساده و با اطلاع یافتن از انواع نهال گیلاس می‌توان خرید خوبی را از مراکز معتبر انجام داد.

کد خبر: ۲۱۱٬۳۳۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha