۶ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۶:۱۴
عرضه‌های سنگین به ریزش بورس انجامید/ عملکرد ضعیف در موضوع آزادسازی سهام عدالت
کارشناسان بورسی در گفتگو با بازار:

عرضه‌های سنگین به ریزش بورس انجامید/ عملکرد ضعیف در موضوع آزادسازی سهام عدالت

دو تن از کارشناسان بورسی معتقدند عملکرد دولت در آزادسازی سهام عدالت در شرایط کنونی به ریزش بازار کمک کرده است.

وحید بلالی؛ بازار: بازار بورس در دو هفته گذشته ریزشی بوده و حتی توانسته تا یک میلیون واحد رفته و  باز در کانال ۹۰۰ هزار واحد نوسان کند، شرایط امروز بازار بورس بسیار پیچیده شده و تابعی چندگانه از بازارهای خودرو، ارز  و عواملی مانند تورم ساخته است، به همین بهانه بازار گفتگویی را با جواد عشقی نژاد فعال قدیمی بازار سرمایه و میثم رادپور کارشناس بازار سرمایه انجام داده است:

نگرانی از وضعیت بازار سرمایه وجود ندارد
حرکت های یک ضرب مثبت از طرفی هم فرایندهای منفی را به دنبال خواهد داشت بنده نگرانی نداشته زیرا به این بازار اعتقاد دارم.

در آزاد سازی سهام عدالت بی نظمی هایی نهفته بوده که این بی نظمی ها به ضرر بورس و معامله گران شده است، این بی نظمی ها ابعاد مختلفی دارد و واگذاری سهام به افرادی که هیچ سررشته از بورس نداشت و محاسبه ۳۰ درصد سهام عدالت بعد ازآزادسازی، قبل از اینکه سهام عدالت را عرضه می کردند باید این عوامل را بررسی می کردند نه امروز که این کار اجرایی شده است، باید منتظر ماند تا با ورود صندوق های سرمایه گذاری استانی به سهام عدالت چه اتفاقی خواهد افتاد.

عشقی نژاد معتقد است پیش فروش خودرو اثر زیادی بر بازار بورس نگذاشته است زیرا شرایط پیش فروش خودرو بسیار سخت است.

محاسبه ۳۰ درصد سهام عدالت بعد ازآزادسازی؟؛ قبل از اینکه سهام عدالت را عرضه می کردند باید این عوامل را بررسی می کردند نه امروز که این کار اجرایی شده است.

عوامل مختلف فنی باعث ریزش بورس شده است/ عملکرد دولت در حراست از بازار سرمایه خوب نیست
میثم رادپور دیگر کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با بازار گفت: از ابتدا گفته ام که برخی از سهم های موجود در بازار به اصطلاح بورسی ها over value بوده یعنی بالای ارزش خود قیمت خورده اند، بسیاری از فعالان حرفه ای بازار این نکته را دریافته و این سهام را خالی کرده اند.

دلیل ریزش این روزهای بورس دلایل بنیادی نیست، مگر از دو هفته پیش تا به امروز چه عوامل بنیادی تغییر کرده است که بازار ریزش کند، این عوامل ریزش دلیل های فنی است که به علت عملکرد ناصحیح دولت و تازه واردان بورسی و حتی حرفه ای های بازار است.

وی افزود: بحث دیگر ترکیب سهامداران فعلی بازار بوده که به شدت به ریزش ها کمک می کند، این ریزش ها در بازار فردا نیز تداوم خواهد داشت زیرا سهامداران فروشنده هستند.

رادپور عملکرد دولت درباره بازار سرمایه را صحیح ندانسته و با بیان اینکه اقدامات اخیر دولت بر ریزش بازار بورس کمک کرده است، گفت: عرضه های سهام در صندوق های ETF، عرضه های اولیه مداوم، عرضه سهام عدالت باعث فشار بیش از حد به بازار بورس شده و این فشار از طرف دولت به هیچ وجه صحیح نیست، در مغز این دولتی ها چیست و درباره بازار سهام چه فکری کرده اند که اینگونه فشار زیادی بر این بازار اعمال کرده اند، دولت از طرفی سهام عدالت را آزاد کرده و از طرف دیگر می خواهد هم زمان سهام زیادی را در ETF بفروشد، این پول باید در جایی تامین شود و حتی خبرهای آن نیز به بازار فشار وارد می کند چه برسد به اینکه سهام عدالت بخواهد وارد فاز اجرایی شود.

دلیل ریزش این روزهای بورس بنیادی نیست
این کارشناس بازار سرمایه در ادامه گفت: دلیل ریزش این روزهای بورس دلایل بنیادی نیست، مگر از دو هفته پیش تا به امروز چه عوامل بنیادی تغییر کرده است که بازار ریزش کند، این عوامل ریزش دلیل های فنی است که به علت عملکرد ناصحیح دولت و تازه واردان بورسی و حتی حرفه ای های بازار است، در شرایط فعلی ترکیب سهامداران بسیار خطرناک شده و این ترکیب بیشتر به ریزش کمک کرده تا رویش، از قبل هم پیش بینی می شد که تازه واردان تابع جو بازار بوده و می توانند به ریزش های بورس کمک های زیادی کنند، متاسفانه در روزهای اخیر برخی حرفه ای های حقیقی و حقوقی را شاهد هستیم که فشار فروش را چند برابر کرده اند و این وسط تنها تازه واردانی که از ابتدای سال وارد بورس شده اند متضرر شده اند.

در مغز دولتی ها چیست و درباره بازار سهام چه فکری کرده اند که اینگونه فشار زیادی بر این بازار اعمال کرده اند، دولت از طرفی سهام عدالت را آزاد کرده و از طرف دیگر می خواهد هم زمان سهام زیادی را در ETF بفروشد.

رادپور بازار سرمایه را تابعی از بازار  ارز خوانده و در این باره توضیح داد: بسیاری از فعالان بورس منتظر هستند ارز بالاتر رفته و برخی از سهم ها ارزنده تر شوند، رئیس کل بانک مرکزی هم در گفتگوی خود تاکید کرده با از سرگیری روابط تجاری به ویژه با ترکیه قیمت ارز کنترل شده و بانک مرکزی برنامه ای برای کاهش تورم دارد، این دو عامل تورم و ارز نیز می تواند باعث کاهش رشد بورس شود. بورس با بالارفتن نرخ تورم به شدت بالا رفته و پایین آمدن نرخ تورم بورس را وارد فاز نزولی می کند.

رادپور معتقد است پیش فروش خودرو می تواند فشار ذهنی بر معامله گران برای فروش سهام خود ایجاد کند.

کد خبر: ۲۱٬۱۳۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha