۲۱ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۱:۳۳
 اختیار معاملات نفت و میعانات گازی در بورس راه اندازی می‌شود
مدیرعامل بورس انرژی ایران:

اختیار معاملات نفت و میعانات گازی در بورس راه اندازی می‌شود

مدیرعامل بورس انرژی ایران گفت: با توجه به پذیرش قراردادهای آتی نفت خام و میعانات گازی در بورس، سال آینده معاملات این قراردادها را برای فعالان ایجاد و از قراردادهای اختیار معامله رونمایی خواهد شد.

به گزارش بازار، علی نقوی امروز یکشنبه در آیین رونمایی از «گواهی سپرده نفت خام» و «گواهی سپرده میعانات گازی» گفت: بورس انرژی ایران طی یک دهه از فعالیت و در راستای ایفای ماموریت‌ها و وظایف خود در ایجاد بازاری کارا و شفاف در حوزه معاملات نفت خام، میعانات گازی و فراورده‌های نفتی تلاش‌های زیادی را انجام داده است.

مدیرعامل بورس انرژی ایران ضمن قدردانی مدیران عامل قبلی بورس انرژی در طراحی، راه اندازی و توسعه بورس انرژی افزود: عرضه نفت خام در بورس از مطالبات جدی در سطوح مختلف حاکمیتی و رسانه‌ای بوده و تلاش‌هایی هم در این زمینه شده است، از دی ماه سال گذشته و تغییرات در مدیریت امور بین الملل شرکت ملی نفت ایران رخ داد و موضوع و راه اندازی اصطلاحا بازار کاغذی نفت یا همان قراردادهای آتی نفت مورد توجه و تاکید شرکت نفت قرار گرفت.

وی ادامه داد: در همین زمینه کارگروه مشترکی فیمابین بورس و امور بین الملل نفت تشکیل شد. پس از بررسی‌های مقدماتی و آسیب شناسی انواع مدل‌های قابل انجام انتشار گواهی سپرده به عنوان یک ابزار استاندارد که پیش از این در شورای عالی بورس به عنوان ابزار مالی تصویب و مقررات حاکم بر آن نیز تصویب شده بود، پیشنهاد مورد توافق قرار گرفت.

نقوی تصریح کرد: نظرات کلیه ذینفعان داخلی شرکت نفت اخذ و پس از آن موضوع با سایر ذینفعان مطرح و چارچوب‌های قانونی آن بررسی و پس از چندین ماه کار فشرده در سطوح مختلف و طرح موضوع در هیات مدیره محترم شرکت ملی نفت ایران در نهایت چارچوب اجرایی این کار در شهریورماه سال جاری در هیات مدیره محترم شرکت نفت به تصویب رسید.

مدیرعامل بورس انرژی ایران گفت: پس از طی فرایندهای قانونی و ابلاغ آن درخواست پذیرش مخازن متعلق به شرکت ملی نفت در بورس مطرح و پذیرش شد. همچنین با همکاری سازمان برنامه و بودجه این موضوع در شورای اقتصاد هم به تایید و تصویب رسید.

وی اظهار داشت: در طراحی و پیاده سازی این گواهی با توجه به نظرات ذینفعان مختلف و به منظور ارائه یک مدل مناسب از مشارکت عمده فعالان حوزه نفت و بازار سرمایه استفاده شده و بسیاری از ریزساختارهای معاملاتی این گواهی در پاسخ به دغدغه‌ها و پیشنهاد فعالان این بازار بوده است.

نقوی افزود: مدت دوره معاملاتی ۳۶ ماهه، سفارش گذاری به صورت ارزی، امکان غلطاندن نماد معاملاتی به دوره‌های معاملاتی بعدی، تضمین شرکت ملی نفت ایران مبنی بر اولویت داشتن دارندگان گواهی در تحویل، قبولی وکالت شرکت نفت برای دارندگانی که امکان تحویل ندارند، اجازه اخذ موقعیت در بازار مشتقه توسط شرکت ملی نفت ایران، تخصیص منابع برای بازارگردانی و ایجاد صندوق‌های بازارگردانی، روزهای معاملاتی، ورود اشخاص حقیقی به صورت غیر مستقیم، عدم اخذ هزینه انبارداری تا ۱۸ ماه، اعمال تخفیف حجمی و پذیرش این گواهی به عنوان ابزار توثیق و تضمین نزد شرکت ملی نفت ایران و سایر نکات اعلامی از جمله مواردی بوده با کار جمعی و کارشناسی حاصل شده است.

مدیرعامل بورس انرژی ایران با بیان اینکه این بورس طی سال‌های گذشته تلاش داشته تا وظیفه خود در چارچوب ماموریت‌ها و همچنین الزامات قانونی حاکم بر آن از جمله سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی، قانون وظایف و اختیارات وزارت نفت، قانون برنامه ششم و بودجه‌های سالانه مصوب را ایفا نماید، یادآور شد: این بورس افتخار دارد در کنار سایر مجموعه‌ها سهمی در توسعه صادرات و افزایش درامدهای کشور ایفا کرده است.

وی تصریح کرد: صادرات بالغ بر ۱۴ میلیارد دلار فراورده‌های نفتی از مسیر بورس انرژی در طی ۵ سال گذشته، افزایش درامدهای دولت و عرضه کنندگان ناشی رقابت حاصله در رینگ صادراتی به میزان بالغ بر ۱۰۸ میلیون دلار که نزدیک به یک سوم آن به میزان ۳۲ میلیون دلار صرفا در سال جاری حاصل شده و افزایش ۴۳ درصدی حجم صادرات گاز مایع در سال جاری، معامله بیش از ۳ میلیون ۶۰۰ هزار تن بنزین در یک روز و کسب رکورد بازار سرمایه در سال ۱۳۹۹، افزایش تعداد خریداران در برخی از فرآورده‌ها از یک مشتری به بیش از ۴۰ مشتری و ایجاد بازارهای جدید در منطقه، همه حاکی از آن است که در صورت نظم و استمرار در عرضه فرآورده‌های نفتی و تاکید بر حضور در مسیر شفاف بورس، شاهد افزایش درامدهای عرضه کنندگان خواهیم بود.

نقوی همچنین گفت: گرچه این نکته را هم نباید از نظر دور داشت افزایش شدت مصرف داخلی در برخی از فراوده‌های اصلی مانند بنزین و گازوییل تهدیدی برای درامدهای صادراتی کشور خواهد بود.

مدیرعامل بورس انرژی ایران در خصوص برنامه‌های آتی بورس انرژی هم گفت: در سال آینده با برنامه ریزی صورت گرفته علاوه بر عمق بخشی و افزایش سهم معاملات گواهی سپرده نفت خام، با همکاری شرکت ملی نفت و با توجه به پذیرش قراردادهای آتی نفت خام و میعانات گازی در بورس، معاملات این قراردادها را برای فعالین برقرار کنیم و در گام بعدی از قراردادهای اختیار معامله رونمایی خواهیم کرد.

نقوی تصریح کرد: با توجه به ناترازی ناشی از افزایش مصرف و لزوم بهینه سازی مصرف، با همکاری سازمان برنامه و شرکت ملی گاز ایران اماده انجام معاملات گواهی صرفه جویی گاز هستیم. ضمن آنکه افزایش حجم مبادلات در بازار فیزیکی را با توجه به تنوع مدل‌های قراردادی و امکان عرضه محموله به صورت زمینی و دریایی را هم در دستور کار داریم.

کد خبر: ۲۱۱٬۳۰۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha