۱۰ خرداد ۱۳۹۹ - ۰۸:۱۷
سیر صعودی قیمت‌ها در بازار؛ سفره مردم کوچک‌تر شد
بازار از بوشهر گزارش می‌دهد؛

سیر صعودی قیمت‌ها در بازار؛ سفره مردم کوچک‌تر شد

بوشهر - قیمت بسیاری از کالاها در استان بوشهر روند صعودی داشته است و این روند افزایشی به صورت مستمر ادامه دارد و خرید و زندگی را برای مردم استان سخت کرده است.

بازار؛ گروه استان‌ها:طی ماه‌های اخیر و به دنبال شیوع کرونا نرخ انواع کالا در استان بوشهر و البته نقاط دیگر کشور سیر صعودی داشته است ولی در استان بوشهر این میزان بسیار بالا بوده است.

به نظر می‌رسد تورم در استان بوشهر نسبت به سایر نقاط افزایش بیشتری داشته است و قیمت برخی از کالاها از جمله حبوبات به صورت روزانه در حال افزایش است و این موضوع زندگی را برای مردم سخت‌تر کرده است.

وقتی نگاهی به قیمت برنج می‌کنیم مشاهده می‌کنیم که نسبت به چهار یا پنج ماه پیش افزایش حدود دو برابری داشته است و قیمت برنج هندی از حدود هشت هزار تومان به بیش از ۱۵ هزار تومان رسیده است.

دیگر کالاها از جمله حبوبات نیز سیر صعودی داشته است و شاهد افزایش حدود ۱۰۰ درصدی قیمت برخی از انواع حبوبات در بازار بوشهر طی پنج ماه اخیر هستیم.

میوه و سبزی‌جات، تخمه و آجیل، شکر، روغن و دیگر کالاها نیز با افزایش قابل توجهی طی ماه‌ها و هفته‌های اخیر روبرو بوده است و می‌طلبد که نظارت بهتر و بیشتری بر بازار صورت گیرد.

خرید برای مردم سخت شد
زن خانه‌داری که در حال خرید است، قیمت‌ها را از فروشنده می‌پرسد و در هر باری که از فروشنده جواب را می‌شنود بیشتر شگفت‌زده می‌شود. زن می‌گوید قیمت‌ها نسبت به هفته پیش هم خیلی بالاتر رفته است.

این زن از برخی از خریدهای خود صرف‌نظر می‌کند و در مورد نیازهای ضروری خود نیز کمتر خرید می‌کند. پولی که دارد به همین اندازه است و توان خرید بیشتر را ندارد.

مجبوریم کمتر بخوریم وگرنه با حقوق بازنشستگی و این وضعیت قیمت‌ها، نیمه دوم ماه هیچ چیزی برای خوردن نخواهیم داشت

پیرمردی که در حال خرید خشکبار است نیز به افزایش قیمت‌ها واکنش نشان داده و می‌گوید: مشخص نیست که چرا این قیمت‌ها این همه افزایش می‌یابد و مسئولان هم کاری نمی‌کنند.

پیرمرد که مشخص است در زندگی خود خیلی زجر کشیده است، ادامه داد: مجبوریم کمتر بخوریم وگرنه با حقوق بازنشستگی و این وضعیت قیمت‌ها، نیمه دوم ماه هیچ چیزی برای خوردن نخواهیم داشت.

مغازه‌دارها هم از افزایش قیمت ناراضی هستند
علت افزایش چشمگیر قیمت‌ها را از فروشنده جویا می‌شویم. فروشنده که مرد جوانی است، می‌گوید: خود ما هم از گران شدن اجناس ناراضی هستیم و سود آن به جیب ما نمی‌رود.

محمد که چند سالی است یک فروشگاه برای خود راه انداخته و از این طریق امرار و معاش می‌کند ادامه داد: مغازه‌دارها هم از افزایش قیمت ناراضی هستند چرا که فروش آنها و سودشان از فروش کمتر شده است.

وی بیان کرد: طی چند سالی که فروشگاه را راه‌اندازی کرده‌ام، هیچگاه این میزان افزایش قیمت را مثل چند ماه اخیر شاهد نبوده‌ام و این وضعیت خرید را برای مردم سخت کرده است و مجبورند کمتر خرید کنند.

ما هم این اجناس را با بالاترین قیمت می‌خریم و با کمترین سود به مردم می‌فروشیم. قبلا امکان خرید نسیه برای ما وجود داشت ولی با افزایش آنی قیمت‌ها همه اجناس را باید نقد بخریم

این مغازه‌دار اضافه کرد: ما هم این اجناس را با بالاترین قیمت می‌خریم و با کمترین سود به مردم می‌فروشیم. قبلا امکان خرید نسیه برای ما وجود داشت ولی با افزایش آنی قیمت‌ها همه اجناس را باید نقد بخریم.

فروشنده دیگری نیز از کسادی بازارش خبر داد و اضافه کرد: بسیاری از مردم فقط قادر به خریدهای ضروری و نیازهای فعلی خود هستند و افزایش قیمت‌ها و کاهش قدرت خرید مردم بازار ما را کساد کرده است.

حسنعلی که آجیل‌فروشی دارد، ادامه داد: اقبال مردم به خرید آجیل و شیرینی با توجه به میزان تورم و کاهش قدرت خرید بسیار کم شده است و برخی افراد که خرید می‌کنند هم میزان خریدشان کمتر شده است.

مقابله جدی با گرانفروشی
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان بوشهر در گفت‌وگو با خبرنگار بازار اظهار داشت: در راستای مقابله با گرانفروشی و تخلفات صنفی در استان بوشهر تلاش‌های گسترده‌ای صورت گرفته است.

سید حسین حسینی از افزایش نظارت‌ها بر بازار در نقاط مختلف استان بوشهر خبر داد و بیان کرد: مردم هم می‌توانند هر گونه تخلف صنفی را گزارش دهند تا در سریع‌ترین زمان نسبت به بررسی و برخورد لازم اقدام شود.

میزان بازدیدها و بازرسی‌ها در استان ۴۲ درصد افزایش نسبت به سال قبل داشته است

وی از انجام بیش از ۱۶ هزار مورد بازرسی از واحدهای صنفی طی سال جاری خبر داد و اضافه کرد: میزان بازدیدها و بازرسی‌ها در استان ۴۲ درصد افزایش نسبت به سال قبل داشته است.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان بوشهر از تشکیل ۸۳۳ پرونده تخلف صنفی در استان طی سال جاری خبر داد و اضافه کرد: با بررسی‌های صورت گرفته این اصناف ۵۳ میلیارد ریال جریمه شدند.

وی از انجام گشت‌های مشترک برای نظارت بهتر و بیشتر بر بازار خبر داد و افزود: برای برخورد جدی و قاطع با تخلفات اصناف نیازمند مشارکت مردم و ارائه گزارش‌های مردمی هستیم.

در کنار اقداماتی که برای کنترل بازار و نظارت بر قیمت‌ها صورت می‌گیرد، باید تلاش شود که اجناس مورد نیاز مردم و خصوصا کالاهای اساسی با قیمت مناسب به فروشگاه‌ها برسد.

گرانی با گران‌فروشی متفاوت است و انتظار می‌رود که علاوه بر مقابله با گران‌فروشی، تدابیر لازم برای مقابله با گرانی و افزایش مستمر قیمت‌ها نیز اندیشیده شود چرا که افزایش قیمت‌ها سفره مردم را کوچکتر می‌کند.

کد خبر: ۲۱٬۱۲۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha