۲۱ اسفند ۱۴۰۱ - ۰۸:۳۴
بهترین روش ختنه  نوزاد

بهترین روش ختنه نوزاد

پس ‌از تولد نوزادان مراقبت‌های ویژه برای نگه‌داری از آن‌ها و حفظ سلامتشان وجود دارد مثل انجام واکسیناسیون‌ نوزادان، وزن گیری، کنترل سلامت عمومی.

به گزارش بازار، پس ‌از تولد نوزادان مراقبت‌های ویژه برای نگه‌داری از آن‌ها و حفظ سلامتشان وجود دارد مثل انجام واکسیناسیون‌ نوزادان، وزن گیری، کنترل سلامت عمومی. اما یکی از موضوعاتی که برای نوزادان پسر وجود دارد انجام عمل ختنه می‌باشد. برای انجام این عمل روش‌های مختلفی وجود دارد که در این مقاله سعی می‌کنیم با بررسی تمام روش‌ها بهترین آن را انتخاب کنیم.

چرا ختنه برای کودکان لازم است؟

ختنه رایج­ترین عملی است که در سطح جهان و جنس مذکر انجام می­شود. در عمل ختنه پوست اضافه سر آلت تناسلی برداشته می­شود، در واقع در این عمل پوست اطراف سوراخ مجرای آلت تناسلی بریده می­شود. با انجام جراحی ختنه احتمال عفونت ادراری در کودکان کم می­شود و در بزرگسالی نیز باعث کاهش احتمال ابتلا به بیماری­های مقاربتی می­گردد.

روش‌های انجام عمل ختنه

 روش حلقه:

 در روش حلقه، یک حلقه پلاستیکی روی سر آلت قرار می­گیرد و با نخ گره زده می­شود و پنج تا هفت روز آن را به همین شکل نگه­ می­دارند. بعد از گذشت پنج تا هفت روز پوست جلوی نخ سیاه می­شود و همراه با همان حلقه می­افتد. طبق نظر پزشکان انجام این روش بین یک تا سه ماهگی بهتر است. بعد از انجام این عمل آلت کودک باید حالت طبیعی داشته باشد و چنانچه دچار تورم و قرمزی شدید شود باید به پزشک اطلاع دهید.

در این روش ممکن است پوست آلت به اندازه کافی برداشته نشود یا به مقدار بیشتر برداشته شود؛ همینطور ممکن است با جابجایی حلقه در ادرار کودک فشار ایجاد شده و باعث دل­درد و بی­قراری نوزاد شود. در این روش ممکن است پوست به اندازه‌ی کافی برداشته نشود یا به مقدار زیاد برداشته شود. این عمل با بی­حسی انجام ­می­شود، در این حالت ممکن است نوزاد بترسد یا اضطراب داشته باشد که ممکن است باعث اختلال در عمل و تاثیرات روانی بر روی نوزاد شود.

روش جراحی:

 اگر عمل ختنه تا سه ماهگی کودک انجام نشود بعد از این سن جراح با روش بریدن و دوختن ختنه را انجام می­دهد؛ بعد از انجام جراحی، محل آن باید به دقت مورد بررسی قرار گیرد. خروج چند قطره خون بعد از جراحی مشکلی ندارد اما اگر بعد از عمل کودک خونریزی داشته باشد باید به پزشک اطلاع دهید تا از خونریزی جلوگیری شود.

چند روز بعد از انجام این عمل در محل بریدن پوست آلت ترشح سفید رنگی مشاهده می­شود که چرک نیست و اگر محل با آب و صابون شستشو داده شود و در معرض هوا قرار داشته باشد زودتر بهبود می­یابد. این روش می­تواند با استفاده از لیزر نیز انجام شود که در این حالت به جای استفاده از چاقو از کاتر لیزری برای برش پوست آلت نوزاد استفاده می­شود.

در روش جراحی خونریزی بیشتر از روش حلقه اتفاق می­افتد؛ به این شکل که بعد از بریدن پوست این ناحیه خونریزی شروع می­شود و تا زمانی که پزشک بخیه زدن را انجام ندهد  یا با دستگاه آن را نسوزاند، خونریزی آن بند نمی­آید. همینطور اگر پزشک تبحر لازم در این کار را نداشته باشد ممکن است سر آت را ببرد که البته در روش اول بیشتر مشاهده می­شود؛ گاهی ممکن است بعد از این عمل چسبندگی نیز اتفاق بیافتد که می­تواند باعث مشکل در ادرار کودک شود.

کدام روش برای کودک بهتر است؟

روش حلقه قبل از سه ­ماهگی انجام می­شود به همین دلیل می­توان نوزاد را بعد از این عمل پوشک کرد و همینطور به راحتی می­توان کودک را با آب شست چون پانسمانی وجود ندارد. با بزرگ شدن کودک دیگر نمی­توان از بی­حسی برای عمل استفاده کرد بلکه باید کودک را بیهوش کرد و عمل را انجام داد. در روش جراحی کودک نباید تا چند روز پوشک شود و تا یک هفته نیز حمام نباید انجام شود تا پانسمان خود­به­خود جدا شود. مورد دیگر اینکه خونریزی در عمل جراحی بسیار بیشتر از عمل حلقه است، زیرا آن قسمت از پوست آلت که دارای گره­­های خونی است در عمل جراحی بریده می­شود اما در عمل حلقه آن رگ‌ها طی زمان ارتباطشان را از دست می­دهند و این باعث می­شود تا خونریزی کمتری اتفاق بیافتد.

تصمیم‌گیری در مورد این موضوع که کدام روش بهتر است بر عهده پزشک نوزاد می­باشد که او با توجه به سن کودک روش مناسب را انتخاب می­کند؛ اما در حالت کلی روش حلقه ساده­تر و احتمال به وجود آمدن مشکلاتی از قبیل خونریزی در این روش کمتر است با این حال ختنه به هر روشی که انجام شود تجربه پزشک در نهایت بسیار مؤثر خواهد بود.

بهترین روش ختنه  نوزاد

ختنه و واکسیناسیون نوزادان

به طور کلی بهتر است انجام عمل ختنه را به بعد از سه ماهگی کودک موکول نکنید؛ زیرا علاوه بر اینکه با افزایش سن نوزاد خونریزی بیشتر می­شود و دیگر نمی­توان با بی­حسی نوزاد را عمل کرد و نیاز به بیهوشی خواهد بود، ممکن است در روحیات کودک تاثیرات منفی بگذارد. اما موضوع مهم دیگری که بعضی خانواده­ها ممکن است به آن توجه نکنند این است که واکسیناسیون نوزادان هم زمان با ختنه انجام نشود چرا که واکسن معمولا همراه با تب است و بهتر است بین انجام ختنه و واکسیناسیون نوزادان سه روز فاصله باشد.

همینطور جابجایی زمان تزریق واکسن تا یک هفته ایرادی ندارد. همانند عمل ختنه که بهتر است در مطب انجام شود، واکسیناسیون نوزادان هم بهتر است با تزریق بهترین واکسن در مطب صورت بگیرد. در ادامه مطالبی پیرامون واکسیناسیون روتین کودکان در مطب نیز گفته خواهد شد.

واکسیناسیون روتین کودکان در مطب

با انجام واکسیناسیون نوزادان می­توان از بسیاری از بیماری­ها پیشگیری کرد یا تا حد امکان آن‌ها را کنترل کرد. واکسیناسیون در هر دو جنس دختر و پسر انجام می­شود اما ختنه در پسران؛ در واقع با انجام این اعمال پیشگیرانه می­توان به کاهش بیماری­ها امیدوار بود. انجام هر دو مورد بهتر است که در مطب پزشک باتجربه و در محیطی کاملاً مناسب انجام شود.

بهتر است واکسیناسیون روتین کودکان در مطب در موعدهای مقررشده انجام شود تا مشکلی برای کودک به وجود نیاید. البته همان‌طور که گفته شد در مورد انجام عمل ختنه بهتر است بین عمل ختنه و واکسیناسیون نوزادان سه روز فاصله باشد و به صورت کلی مشکلی ندارد که تزریق بهترین واکسن در مطب تا هفت روز جابجا شود.

 در این مطلب در مورد فواید انجام عمل ختنه صحبت کردیم و اینکه انجام این عمل به چه روش­هایی صورت می­گیرد و برای انتخاب بهترین روش باید سعی کرد تا پزشک با تجربه پیدا کنیم، همینطور متوجه شدیم که هر چه این عمل در سن پایین­تر انجام شود می­تواند برای کودک بهتر باشد. بعد ازآن به مسائل مربوط به واکسیناسیون نوزادان اشاره کردیم و اینکه آیا انجام عمل ختنه با واکسیناسیون منافاتی دارد یا نه؟ در نتیجه حالا می‌دانیم که بهترین روش عمل ختنه کدام است و برای انجام عمل ختنه نوزادان باید به چه مسائلی دقت داشته باشیم .

 برای انجام ختنه در مطب خود توسط دکتر آویشن محمدی با شماره تلفن‌های ۰۹۰۳۰۷۹۱۱۵۵ یا ۰۲۱۸۸۷۷۸۰۹۷ تماس گرفته و یا به مطب ونک به آدرس اول ملاصدرا، روبروی سازمان بورس، جنب داروخانه، ساختمان پزشکان صدرا، طبقه اول و مطب خزانه به آدرس فلکه دوم خزانه، روبه روی نانوایی سنگکی، پلاک ۲۹۹ مراجعه نمایید.

برای کسب اطلاعات بیشتر درخصوص نحوه ختنه نوزاد و انجام ختنه با دو متد می‌توانید وارد سایت دکتر آویشن محمدی به آدرس www.dravishanmohamadi.com شده و مقالات مربوط در این زمینه را مطالعه نمایید.

کد خبر: ۲۱۱٬۲۰۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha