۲۰ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۵:۴۱
توافق جدید؛ عامل انتقال سرمایه از بازارهای دلالی به بورس
بازار گزارش می دهد؛

توافق جدید؛ عامل انتقال سرمایه از بازارهای دلالی به بورس

توافق ایران با آژانس و همچنین از سرگیری روابط دیپلماتیک با عربستان باعث شده حباب انتظارات تورمی از بازار ارز خارج و سرمایه ها از بازارهای دلالی روانه بازار سرمایه شود.

بازار؛ گروه بورس: شورای امنیت ملی ایران اعلام کرده که در چین بین ایران و عربستان توافق شده که تا دو ماه آینده روابط دیپلماتیک از سر گرفته شود و از سوی دیگر رییس اتاق ایران و چین خبر داده که به زودی عرضه درهم در مرکز مبادلات ارزی کشور افزایش می یابد و همین موضوع باعث شد که قیمت ارز در ایران افت داشته باشند و حتی مرکز مبادلات ارزی هم نرخ معاملات را از ۴۳۵۰۰ تومان به ۴۲۱۰۰ تومان کاهش دهد. این موضوع حکایت از این دارد که عرضه ارز در این مرکز بیشتر خواهد شد و با توجه به اینکه عراق هم قرار شده ۵۰۰ میلیون دلار دیگر ارز به ایران بدهد قطعا توافقات برای آزادسازی منابع ارزی بلوکه شده ایران ادامه خواهد داشت و چشم انداز ارز را در بازار نزولی خواهد کرد و همین مساله روی معاملات بازار سرمایه هم تاثیر خواهد گذاشت.

در حال حاضر بعد از توافقات بین ایران و عربستان گروه های ارزی بورس معاملات منفی را تجربه کردند و در مقابل بانک ها به صف خرید کشیده شدند که سیگنالی برای توسعه روابط بانکی ایران با کشورهای دیگر همچون عربستان، امارات و ... است، به همین دلیل به زودی گروه های ریالی در بورس با تقاضای بالا مواجه خواهند شد.

در شرایط کنونی بخشی از اثرات توافقات با عربستان به دلیل اثر آن بر افزایش روابط تجاری بین ایران و امارات است می تواند به دلیل بالا رفتن عرضه درهم در مرکز مبادلات ارزی روی نرخ سایر ارزها و ... تاثیر بگذارد

یک اقتصاددان در گفتگو با خبرنگار بازار با اشاره به اینکه اخبار مثبت مربوط به توافقات ایران و عربستان اگر مبنای واقعی داشته باشد می تواند اثر روانی مثبتی داشته باشد، اظهار کرد: در شرایط کنونی بخشی از اثرات توافقات پیش بینی پذیر کردن برخی مسائل اقتصادی است و از این بعد روی معاملات بازارهای مالی موثر خواهد بود، البته این توافق بیش از اینکه درباره عربستان اهمیت داشته باشد به دلیل اینکه افزایش روابط تجاری بین ایران و امارات بیشتر می شود می تواند روی نرخ ارز و ... تاثیر بگذارد.

کامران ندری با بیان اینکه از نظر اقتصادی توافق ایران با آژانس اهمیت بسیار بالاتری داشت، تصریح کرد: روند این مذاکرات حکایت از این دارد که تحریم های اقتصادی ایران از الان بیشتر نخواهد شد، از این رو فشار اقتصادی بنگاه ها کاهش پیدا می کند و سودسازی آنها بالاتر می رود.

او درباره اثر توافقات بر روی بازار ارز، اظهار کرد: بخشی از مشکلات ارزی کشور در نتیجه کسری بودجه و افزایش نقدینگی است اما بخش دیگری از نوسانات ارز ناشی از انتظارات تورمی است که در نتیجه توافقات التهاب آن کاهش می یابد، گفت: از این شاهد این بودیم که در روزهای اخیر قیمت ارز کمی افت داشته و این در نتیجه تخلیه حباب انتظارات تورمی است.

بازار سرمایه بعد از اوجی که در سال ۹۹ داشت اصلاح زیادی را در سال های بعد تجربه کرد و تا حدودی سهامداران خرد اعتماد خود را از دست داده بودند و حالا روند کنونی حکایت از این دارد که اعتماد به بازار کمی برگشته و عقب ماندگی بورس نسبت به سایر بازارها جبران می شود

ندری با بیان اینکه بازار سرمایه بعد از اصلاح طولانی که داشته روند مثبتی را به دور از سیگنال های بازار ارز شروع کرده است، گفت: بازار سرمایه بعد از اوجی که در سال ۹۹ داشت اصلاح زیادی را در سال های بعد تجربه کرد و تا حدودی سهامداران خرد اعتماد خود را از دست داده بودند و حالا روند کنونی حکایت از این دارد که اعتماد به بازار کمی برگشته و عقب ماندگی بورس نسبت به سایر بازارها جبران می شود.

او افزود: حالا با توجه به تورم بالایی که کشور در چند سال اخیر داشته و قیمت دارایی های سرمایه ای به شدت افزایش یافته و حتی از نرخ تورم هم بالاتر رفته، از این رو می توان ادعا کرد که همه گروه ها در بازار سرمایه رشد خواهد کرد اما شرکت های صادراتی به دلیل پیش بینی درآمد ارزی که دارند سودآوری بالاتری خواهند داشت و اگر مجدد سیاست گذار یا متولیان بازار سرمایه هیجان زده نشوند و تصمیم اشتباهی نگیرند شاخص کل بورس هنوز جا برای رشد دارد.

گروه های صادراتی همچنان مورد توجه هستند

در حال حاضر بسیاری از فعالان اقتصادی سعی می کنند نسبت به وضعیت بازار شتاب زده عمل نکنند و در انتظار نتیجه مذاکرات ایران با آزانس و همچنین توافق با عربستان هستند، به همین دلیل نوسانات اخیری که بروز کرده هنوز اثر واقعی توافقات نیست و در آینده تغییرات جدی تری را در بازار شاهد خواهیم بود.

توافق ایران با عربستان بدون حضور اروپایی ها و آمریکایی ها اتفاق افتاده یک اتفاق مهم سیاسی است که اثر آن بر اقتصاد خواهد داشت، از طرف دیگر قیمت ارز ۶۰ هزار تومانی ناشی از سفته بازی و ... بود و باید اصلاح می کرد

یک کارشناس اقتصادی در گفتگو با بازار با اشاره به اینکه توافقات ایران با آژانس بین المللی و همچنین توافقات با عربستان رخ داد که اثر مثبتی بر اقتصاد کشور دارد، گفت: با توجه به اینکه توافق ایران با عربستان بدون حضور اروپایی ها و آمریکایی ها اتفاق افتاده یک اتفاق مهم سیاسی است که اثر آن بر اقتصاد خواهد داشت، از طرف دیگر قیمت ارز ۶۰ هزار تومانی ناشی از سفته بازی و ... بود و باید اصلاح می کرد و همچنین سایر بازارهای دلالی مانند خودرو هم قیمت ها را اصلاح کرده اند و این موضوع کمک می کند سرمایه ها از بازار دلالی به بورس منتقل شود.

همایون دارابی با بیان اینکه معاملات منفی گروه های ارزی در نتیجه عوارض صادراتی بودجه ۴۰۲ است، اظهار کرد: به طور قطع شرکت های صادراتی حتی اگر قیمت ارز مرکز مبادلات ارزی به ۳۸ هزار تومان برسد بازهم شرکت های صادراتی سود خواهند کر و وضعیت شرکت های ریالی هم به جریان نقدینگی بستگی دارد و اگر سرمایه از بازارهای دیگر وارد بورس شود قطعا این گروه ها هم رشد بالایی تجربه خواهند کرد.

به گزارش بازار، با توجه به اینکه پیش از قطع روابط دیپلماتیک بین ایران و عربستان هم همکاری تجاری بین دو کشور خیلی زیاد نبوده نمی توان پیش بینی کرد که توافق کنونی ایران با این کشور می تواند در بحث صادرات و تراز تجاری کشور نقش موثری داشته باشد، اما به طور قطع اثر روانی این توافق و همچنین فراهم شدن بستر همکاری ایران با سایر کشورهای مسلمان منطقه می تواند در اقتصاد کشور اثر مثبتی داشته باشد، چراکه در شرایط کنونی ایران بیشترین روابط تجاری خود را با امارات و عراق دارد و چشم انداز بهبود روابط با همین دو کشور می تواند روی اقتصاد کشور تاثیر بگذارد.

کد خبر: ۲۱۱٬۱۴۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha